به گزارش کلهرنیوز  ، کیوان کاشفی امروز سه شنبه در نشست خبری بیست و دومین سالروز ملی صادرات که در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد به ارائه گزارشی از وضعیت صادرات استان پرداخت و اظهار داشت: طی امسال بیش از ۵۰ درصد افزایش صادرات داشتیم این در حالیست که میانگین صادرات کشور ۲۴ درصد است.

وی به دلایل این پیشرفت اشاره کرد و افزود: رقابتی شدن کالاها، تفاوت ارزش ریال و دلار و ایجاد توازن بین بخش عرب نشین و کرد نشین از مهم ترین دلایل افزایش صادرات است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: متاسفانه زیرساختهای ما در مرز برای این هجم از صادرات پاسخگو نیست چرا که مرزهای ما مرزهای خروجی نیستند بلکه پایانه ای هستند.

کاشفی افزود: روزانه بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ کامیون در این مرزها بحث صادرات را انجام می دهند از یک طرف باید تخلیه کنیم و از طرف دیگر بارگیری و این امر سبب می شود هجم زیادی از کامیون ها در آنجا جمع شوند.

وی ادامه داد: اکثر مرزهای کشور حمل یکسره داشته و نیاز به تجمع کامیون ها در مرز ندارند، اما در کرمانشاه با مرز عراق این مشکل هنوزمرتفع نشده و با پیگیری هایی که به عمل آمده قرار شد تا پایان سال میلادی جاری این مرزها نیز به کنوانسیون تیر ملحق شوند و اگر این اتفاق بیفتد استان ما نیز حمل یکسره و ترانزیتی خواهیم داشت.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه بیان داشت: در مرز پرویز خان مشکل خاصی به لحاظ ساختمانهای تجاری نداریم، اما محوطه تخلیه و بارگیری زیرساخت مناسبی ندارد و نیاز به اصلاح دارد.

کاشفی به مشکلات مرز سومار اشاره کرد و گفت: در سومار بحث جاده ای و زیرساختی اصلا جوابگوی این میزان ترددها نیست و چون یک مرز رسمی نیست دستگاههای دیگر نیز از جمله فرمانداری بخشی از کارها را بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به بحث اربعین از هفته آینده مرزهای مهران و شلمچه درگیر ورود و خروج زوار هستند و پیش بینی می شود در مرز سومار ازدحام بیشتر شود و تا روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کامیون افزایش داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه به آمار ۱۰ ساله صادرات اشاره کرد و تصریح کرد: از سال ۸۴ صادرات با حدود ۳۶۰ میلیون دلار شروع شد و اوج صادرات ما طی این ۱۰ سال ۳ میلیارد دلار صادرات بوده و پیش بینی می شود امسال حدود ۳.۳ میلیارد دلار صادرات از مرزهای استان داشته باشیم.

کاشفی تاکید کرد: برای رسیدن به این مهم لازم است زیرساختها را مجهز و بخشی از سرمایه‌گذاریها را افزایش دهیم و هر مقدار واحدهای بهره‌برداری را ارتقاء دهیم صادرات غیرنفتی نیز افزایش خواهد یافت.

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر ممنوعیت صادرات، پیمان سپاری ارزی و سیستم ارزی کشور  مشکلاتی برای تجار به وجود آورده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه صادرات را پشتوانه ای برای کشور دانست و یادآور شد: البته صادرات را نباید به سمتی ببریم که کشور دچار گرانی شود و در این موقعیت حساس باید مازاد مواد غذایی صادر شود اما مواردی همچون کاشی، سرامیک ممنوعیتی برای صادرات نداریم و باید صادرات این موارد را افزایش دهیم.

کاشفی همچنین از رایزنی جهت برقراری ارتباط تجاری با سوریه سخن گفت و اظهار داشت: سوریه بسیار کشور مستعدی است و آینده خوبی برای صادرات ما را دارد بنابر این ما نسبت به این مساله پیگیر هستیم.

وی ادامه داد: به زودی اتاق مشترک ایران و سوریه را شکل خواهیم داد و از استان کرمانشاه نیز نمایندگانی در این اتاق حضور خواهند داشت.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: مراسم روز ملی صادرات را در روز ۲۴ آبان و پس از اربعین در استان کرمانشاه برگزار خواهیم کرد و طی آن از صادرکنندگان نمونه استان تجلیل خواهد شد./مرصاد

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :