به گزارش کلهرنیوز به نقل از اسلام آباد خبر ،خسرو تمری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب گفت:  با موافقت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه خانه هوره در اسلام آباد غرب راه اندازی می شود.

وی افزود: راه اندازی خانه هوره اسلام آبادغرب یکی از اقدامات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ثبت این آوای کهن می باشد.

وی گفت: هوره بخشی از موسیقی اصیل مناطق کرد نشتین است و یکی از قدیمی ترین آواهای ماندگار این مناطق به ویژه منطقه کلهر نشین است که این آوا درفرهنگ شهرستان اسلام آبادغرب  رواج دارد و باید با برنامه ریزی زمینه رونق این هنر غنی را فراهم کرد.

تمری افزود: هوره علاوه بر قابلیت هنری ظرفیت ویژه ای در حوزه ادبیات عامه دارد و بخش مهمی از فرهنگ شفاهی قدیم مناطق ایلام، کرمانشاه، کردستان و لرستان و برخی نواحی دیگر را دربر می­ گیرد و در این رستا  شهرستان اسلام آبادغرب دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی است.

 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلام آبادغرب بیان داشت: باید تلاش کرد تا مواریث فرهنگی و هنری منطقه را حفظ و ثبت و ضبط کرد؛ لذا می توان با هوره بخشی از این فرهنگ شفاهی مکتوب را حفظ کرد.

تمری افزود: با موافقت  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به زودی خانه هوره اسلام آبادغرب راه اندازی می شود و زمینه ثبت آن فراهم می آید.

خسرو تمری در پایان گفت: بنا داریم با دعوت از هنرمندان برجسته شهرستان و استان بعد از ماه صفر خانه هوره اسلام آبادغرب را راه اندازی کنیم.

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :