به گزارش کلهرنیوز ، فرزاد افضلی در گفت‌وگو با  خبرنگار مرصاد اظهار داشت: استان کرمانشاه به عنوان قطب کشاورزی و یکی از استان‌های غیر ساحلی کشور قلمداد می‌شود که با برخورداری از میانگین بارش سالانه ۴۲۰ میلی متر و دارا بودن چهار فصل و هفت اقلیم و همچنین وجود منابع آب های سطحی با ظرفیت کامل توجه به منابع آبی زمینه توسعه آبزی پروری را در راستای تامین امنیت غذایی در سطح ملی فراهم کرده است.

وی افزود: حاصل فعالیت‌های آبزی‌پروری استان کرمانشاه در سال قبل تولد ۱۷ هزار و ۲۰۶ تن انواع آبزیان در قالب پرورش ماهیان سردابی و گرمابی و خاویار میگو بوده که در همین راستا در بحث ارتقای فرهنگ مصرف ماهی استان کرمانشاه از ۲۵۰ کیلوگرم مصرف سرانه در سال ۷۳ به ۹ کیلوگرم در سال قبل رسیده است.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه با بیان اینکه افزایش سرانه مصرف ماهی موجب کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و تضمین کننده سلامت جامعه است، گفت: در زمینه تولید ماهی‌های گرمابی سال قبل ۳۷۰۶ تن تولید در سطح استان داشته‌ایم که پیش‌بینی می‌شود امسال این میزان به ۴۰۵۰ تن برسد.

وی بیان کرد: سال گذشته ۱۱ هزار و ۴۰۰ تن ماهی سردآبی تولید شده است که پیش بینی می شود این میزان امسال به ۱۳ هزار و ۳۷۵ تن افزایش یابد.

افضلی تصریح کرد: همچنین در سال قبل ۱۴۰۵ تن ماهی در آبهای طبیعی و نیمه‌طبیعی تولید شده که پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۲۰۰ تن تولید داشته باشیم.

وی درباره وضعیت آبزی‌پروری استان گفت: سال قبل ۶۴۰ تن پرورش ماهی در قفس در سطح استان انجام شد که این میزان امسال بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده به ۱۳۰۰ تن می رسد.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه تصریح کرد: پرورش ماهیان خاویاری در دو مزرعه و یک واحد قفس انجام می شود که سال گذشته ۴۰ تن ماهی خاویاری تولید و پیش‌بینی امسال نیز ۵۰ تن تولید می باشد.

وی با بیان اینکه در استان کرمانشاه سال قبل ۱۵ تن میگوی آب شیرین تولید شده که پیش‌بینی می‌شود این میزان امسال به ۲۵ تن برسد، افزود: کارگاه تکثیر میگو قصرشیرین با ظرفیت دو میلیون قطعه پست لارو تنها مرکز تامین کننده پست لارو گونه روغن روزنبرگی کشور است.

وی عنوان کرد: سال گذشته سه میلیون قطعه ماهی زینتی در استان کرمانشاه تولید شده که پیش‌بینی می شود این میزان امسال ۳.۲ دهم میلیون تومان باشد.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ مرکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در استان کرمانشاه فعال است، مجموع تولیدات شیلات در استان کرمانشاه را ۱۷۲۰۶ تن دانست و پیش بینی کرد امسال این میزان به ۲۱ هزار تن برسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :