به گزارش کلهرنیوز ، سازمان جهادکشاورزی برای روشن شدن ماجرای سیب‌زمینی‌های سرطان‌زا در زمین‌های کشاورزی استان کرمانشاه که چند روزی است در صدر اخبار قرار گرفته امروز شنبه اقدام به انجام آزمایش از سیب‌زمینی‌ها برداشت شده از یکی از زمین‌های کشاورزی استان کرد.

این زمین کشاورزی که به انتخاب خبرنگاران انتخاب شد متعلق به یک کشاورز غیربومی از استان همدان بود ه می‌گفت در هکتار ۷ تن کود مرغی استفاده می‌کند و کود شیمیایی نهایتا ۳ کیسه در هکتار استفاده می‌کند که از نظر مسئولان جهادکشاورزی استاندارد بود.

اما بعد برای راستی‌آزمایی از حرف‌های این کشاورز از سیب‌زمینی‌هایش چندتایی به آزمایشگاه جهادکشاورزی بردند و در حضور خبرنگاران آزمایش کردند؛ نتیجه آزمایش در پیاز اوره ۱۷۰ ppm بود که حد جهانی ۱۰۰۰ ppm و در سیب زمینی متوسط ۲۴۰ ppm که تا ۲۹۰ ppm اشکالی ندارد.

مسئولان جهادکشاورزی یکی از نکات مثبت زمین‌های سیب زمینی استفاده از کود مرغی دانستند و گفتند که مزرعه کلزا که بعد از سیب زمینی کشت می‌شود عملکرد بسیار خوبی دارد؛ آنچه سازمان جهادکشاورزی به کشاورزان استان سفارش کرده استفاده از گوگرد است.

به دلیل اینکه میزان آهک در مزارع ما ۱۰ تا ۴۰ درصد است و وجود آهک در زمین باعث عدم جذب آهن، روی و فسفر در گیاهان می‌شود در حال حاضر PH خاک در مزارع ما بیش از ۷ است و باید ۶.۵ باشد کشاورزان مجبور به استفاده از گوگرد هستند.

برای این کار یکی از توصیه های کاملا علمی استفاده از اسیدسولفوریک در آب آبیاری به صورت رقیق است که حاصل واکنش این دو «گچ کشاورزی» است که برای زمین کشاورزی مفید است.

همچنین مسئولان جهادکشاورزی معتقد بودند که هیچ کشاورزی اسید را داخل آب چاه نمی‌ریزد، چون سیستم آبیاری بارانی مخازنی دارد که به صورت رقیق و کنترل شده داخل این مخازن می‌ریزند.

شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه هم به خبرنگاران گفت که میزان PH خاک های ما در حدود بیش از ۷ و ۸ است و گیاه به ۱۶ ماده غذایی میکرو المانیا و ۳ ماده غذایی به نام ماکرو المانیا نیاز دارد که در PH بالای ۷ جذب نمی‌شوند و توصیه ما استفاده از کودهای گوگردی است.

وی افزود: اگر اسید زیادی هم استفاده کنند برای خاک مضر است و ساختمان آن را متلاشی می‌کند، لذا باید در آب رقیق شود و مشکلی برای مصرف کننده انسانی هم ندارد.

وی بیان کرد: گزارشات سازمان غذا و دارو از رصد این موارد به صورت محرمانه در اختیار وزارت بهداشت و جهادکشاورزی قرار می گیرد این محصولات اگر به نرم غیراستاندارد برسد معدوم می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بیان داشت: مصرف سم در زمین‌های کرمانشاه ۵۵۰ سی سی است در حالی که در دنیا بیش از ۱۰۰۰ سی سی استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: بهترین و سالم‌ترین سیب‌زمینی متعلق به کرمانشاه است، چون هیچ آفت و امراضی که در سایر شهرستانها دیده می‌شود در کرمانشاه مشاهده نشده است.

گفتنی است، چند روز پیش گزارشی با عنوان سیب زمینی هایی که با طعم سرطان در کرمانشاه تولید می شوند از صدا و سیمای مرکز کرمانشاه پخش شده که نگرانی بین مردم به وجود آورد./مرصاد

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :