به گزارش کلهرنیوز ، دکتر عبدالرضا مصری در گفتگو با خبرنگار شبکه اظلاع رسانی مرصاد در مورد طرح حذف دلار از معاملات کشور اظهار داشت: البته آرزوی ما حذف دلار از معاملات بین المللی است، اما این امر به این سادگی و سرعت محقق نمی‌شود و تنها کشور ما در این رابطه تصمیم گیرنده نیست.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: هر پولی در دنیا دارای جایگاهی است که بسته به پشتوانه‌های ذخیره‌ای یا تولیدی جایگاه آن متفاوت است.

مصری گفت: برای اینکه تصمیم بگیریم دلار از معاملات حذف شود باید بتوانیم ارزهای دیگر را جایگزین کنیم، زیرا اگر دلار مبنای معاملات قرار گیرد با این محدودیت های وضع شده توسط آمریکا یا باید از طریق نظام بانکی معاملات انجام گیرد که سوئیفت با آنهاست و ممکن است مانع تراشی کنند یا به صورت نقد انجام شود و یک پالت از پول ها خریداری شود که در این صورت نیز آمریکا می‌تواند شماره‌های مختلفی از پول‌های خریداری شده ایران را بی‌اعتبار یا تقلبی اعلام کند.

وی افزود: هنر ما این است که مراودات خود را با ارزهای غیر از دلار انجام دهیم و در معامله با اروپا از یورو، در معامله با پاکستان از روپیه، در عراق از ریال و در چین از یوان استفاده کنیم و در واقع سبدی از ارزهای متنوع داشته باشیم مخصوصا با آن کشورهایی که مراوده تجاری داریم و تراز تجاری ما را مثبت می کنند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: مثلا اگر به چین نفت صادر می کنیم با همان ارز آنان مایحتاج خود را خریداری کنیم.

وی افزود: هر چه ارزهای متنوع‌تری داشته باشیم به نفع ماست، اما آنچه در حال حاضر در کشور وجود دارد خلاف این است اگر چه همه علاقه‌مند هستند به جای دلار ارز دیگری استفاده کنند و هر کشوری نیز به دنبال قدرت دادن به پول خود است، اما دولت با لغو قراردادهای ریالی واحد پولی ریال را بی ارزش کرد.

مصری تصریح کرد: حدود ۱۳ سال ما با کشور عراق قرارداد ریالی داشتیم کالاها بر مبنای ریال صادر می شد و نیازی به ارز نداشتیم، اما با لغو این قرارداد مردم در صفوف ارز قرار گرفتند و بانک مرکزی نیز شعب خود را افزایش داد که نارضایتی هایی را در پی داشت عراقی ها نیز عملاً ریال ما را نمی‌پذیرند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: باید ثبات در تصمیم‌گیری‌ها وجود داشته باشد این کار امکان پذیر است مخصوصاً با کشورهایی که ما با آنها مبادله پایاپای داریم باید ارزهای واسطه ای حذف شود و ارزهای مورد قبول به صورت سبدی در نظر گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید :