به گزارش کلهرنیوز ؛ این افراد که در سی و هفتمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با حضور استاندار کرمانشاه سخن می گفتند بر این نکته اصرار داشتند که دولت باید برای اتخاذ راهکارهایی در راستای توسعه و تقویت صادرات با صادرکنندگان مشورت کند.

** تامین نقدینگی نیاز اصلی تجار
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه، تامین نقدینگی در حوزه تجارت را یکی از موضوعات مغفول مانده در استان کرمانشاه نام برد و گفت: انتظار ما اعطای تسهیلات و حمایت های مالی از سوی بانک توسعه صادرات به عنوان بانک تخصصی حوزه صادرات است.
کیوان کاشفی، سهم تجار استان از تسهیلات بانک توسعه صادرات را تنها پنج درصد اعلام کرد و افزود: در حالیکه این بانک تخصصی حوزه صادرات است و باید به صادرکنندگان و تجار تسهیلات ارائه کند.
او تعداد تجار دارای کارت بازرگانی در استان کرمانشاه را ۳۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: غیر از بانک توسعه صادرات هیچ بانک دیگری به تجار تسهیلات ارائه نمی کند و متاسفانه رقم تسهیلات این بانک نیز کم است و جوابگوی نیازهای تجار نیست.
او از مسئولان استان کرمانشاه خواست برای این موضوع تصمیمی اتخاذ کنند تا تجار بتوانند از تسهیلات بانکی در راستای رفع نیازهای خود بهره مند شوند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه در ادامه به تصویب ۲۰ میلیون تومان تسهیلات برای ۲۲۳ نفر از صادرکنندگان استان نیز اشاره کرد و خواستار تسریع در پرداخت این تسهیلات شد.

** با بخش خصوصی مشورت نمی شود
مدیرعامل شرکت بازرگانی طباطبایی در این جلسه از مسئولان ملی و استانی خواست در اتخاذ تصمیمات برای بخش بازرگانی، صادرات و تجارت استان با فعالان بخش خصوصی هم مشورت کنند.
علی اصغر حسین طباطبایی، به صدور بخشنامه هایی در ارتباط با حوزه تجارت و صادرات اشاره کرد و افزود: در صدور این بخشنامه ها نظرات، راهکارها و پیشنهادات بخش خصوصی نادیده گرفته می شود و از این رو این بخشنامه ها منجر به بروز مشکلاتی برای فعالان این بخش ها می شود.
وی تصریح کرد که ما انتظار رفع مشکلات را از طریق صدور بخشنامه و تصویب مصوبات داریم اما این موارد نه تنها مشکلات و موانع کاری ما را برطرف نمی کند بلکه بر آن می افزاید و دلیلش هم نادیده گرفتن نظرات فعالان این بخش ها است.
این صادرکننده نمونه در ادامه به افزایش سه برابری هزینه ها در کشور اشاره کرد و گفت: در این شرایط اقتصادی کشور انتظار همکاری بیشتر دستگاه های دولتی داریم.
طباطبایی، از صادرکنندگان به عنوان سربازان اقتصادی کشور نام برد و افزود: اگر صادرکنندگان تقویت شوند می توانیم میزان صادرات را افزایش و ارز وارد کشور کنیم.
او نقدینگی را یکی از نیازهای صادرکنندگان دانست و گفت: اکنون به دلیل شرایط اقتصادی کشور، معاملات به صورت نقد انجام می شود و باید نقدینگی داشته باشیم.
او بر تشخیص درست نرخ دلار از سوی دولت نیز تاکید کرد.

** اصلاح نرخ پایه صادراتی نیاز ضروری
مدیرعامل شرکت تعاونی مواد لبنی بهار دالاهو نیز در این جلسه خواستار اصلاح نرخ پایه ارز صادراتی شد و گفت: صادرکنندگان باید بدانند ارز را به چه نرخی به دولت بدهند.
امیر حسین صفری افزود: اگر بانک مرکزی مشکل کمبود ارز دارد بر روی برخی از کالاها عوارض ببندد نه اینکه صادرات برخی کالاها را ممنوع کند.
وی با بیان اینکه بازاریابی و برندسازی در بازارهای بین المللی کاری بسیار سخت است، تصریح کرد که صادرکننده مدت زیادی را صرف بازارسازی یک محصول کرده و اکنون دولت آن را ممنوع اعلام کرده است که این موضوع به کار صادرکنندگان لطمه می زند.
او که واحدش امسال به عنوان واحد صادرکننده نمونه کشوری انتخاب شد و در شهرستان اسلام آباد غرب فعالیت دارد، افزود: کسب این عنوان در شرایطی به دست آمد که واحد ما بحران زده است و مشکلات زیادی داریم.
صفری به تصویب منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: این منطقه ویژه تاکنون فعال نشده و پیشنهاد می کنم از محل امتیازات این منطقه به واحدهای صادرکننده فعال منطقه استفاده شود.
او تاکید کرد با نظارت دولت به واحدهای فعال در محدوده منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب امتیازاتی داده شود تا مشکلات این واحدها نیز برطرف گردد.

** مرز سومار زیرساخت ندارد 
یکی از تجار فعال در مرز سومار نیز در این جلسه بر رسمی شدن این مرز تاکید کرد و گفت: برای واردات و صادرات کالا از این مرز اکنون مشکلات فراوانی داریم که با رسمی شدن مرز این مشکلات برطرف می شود.
عبدالسلام روشنی ، نبود زیرساخت ها را یکی از مهمترین مشکلات مرز سومار دانست و از استاندار خواست نسبت به آسفالت کردن جاده از سه راهی سومار تا مرز به طول سه کیلومتر اقدام کند.
او ایجاد امکانات رفاهی در مرز را نیز خواستار شد و گفت: در صورت ایجاد و توسعه و تقویت زیرساخت ها می توان میزان صادرات از مرز سومار را افزایش داد.
او ۲ بانده شدن جاده از سه راهی سومار به مرز را یکی از مطالبات جدی تجار دانست و تصریح کرد که برخی از کالاها به دلیل نامناسب بودن جاده دچار خسارت می شوند.
در این جلسه میزان صادرات کالا از ایران به عراق چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اعلام شد که سهم استان کرمانشاه از این میزان یک میلیارد و ۵۹ میلیون دلار ذکر شد.
استان کرمانشاه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و اکنون ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان در امتداد این مرز فعال است./ایرنا

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :