به گزارش کلهرنیوز ،  هوشنگ بازوند روز چهارشنبه در جلسه شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی در سرسرای اجتماعات اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: رسمی شدن مرز سومار در وزارت کشور به تصویب رسیده و نیاز به موافقت دولت عراق داشت که این موافقت حاصل شده است.

او گفت: رسمی شدن مرز سومار به زودی ابلاغ می شود.
استاندار کرمانشاه در ادامه در ارتباط با کمک ۱۰۰ میلیون تومانی به اصناف و واحدهای تولیدی و تجار مناطق زلزله زده نیز گفت: اگر این کمک ها منجر به ایجاد اشتغال و اثرگذاری در فعالیت این واحدها می شود، پرداخت شود.
بازوند ، مجموع اعتبارات این بخش را ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تاکنون ۵۰ درصد از این اعتبار اختصاص داده شده است.
وی همچنین از بانک مرکزی خواست راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکلات صادرکنندگان و تجار مناطق مرزی اتخاذ کند به نحوی که مشکلات این بخش ها مرتفع گردد.
استاندار کرمانشاه همچنین بر رفع موانع کسب و کار در ادارات نیز تاکید کرد و از مسئولان ادارات و سازمان ها موانع بر این حوزه را برطرف کنند.
بازوند از فعالیت های تجار و بازرگانان استان کرمانشاه قدردانی کرد و افزود: مطالبات و خواسته های این قشر را به صورت جدی پیگیری می کنیم.
در این جلسه یکی از تجار فعال در مرز سومار بر رسمی شدن این مرز تاکید کرد و گفت: برای واردات و صادرات کالا از این مرز هم اکنون مشکلات فراوانی داریم که با رسمی شدن مرز این مشکلات برطرف می شود.
عبدالسلام روشنی ، نبود زیرساخت ها را یکی از مهمترین مشکلات مرز سومار دانست و از استاندار خواست نسبت به آسفالت کردن جاده از سه راهی سومار تا مرز به طول سه کیلومتر اقدام کند.
او ایجاد امکانات رفاهی در مرز را نیز خواستار شد و گفت: در صورت ایجاد و توسعه و تقویت زیرساخت ها می توان میزان صادرات از مرز سومار را افزایش داد.
او ۲ بانده شدن جاده از سه راهی سومار به مرز را یکی از مطالبات جدی تجار دانست و تصریح کرد که برخی از کالاها به دلیل نامناسب بودن جاده دچار خسارت می شوند.
مرز سومار نزدیک ترین مرز کشورمان به بغداد محسوب می شود که کمترین فاصله را به کربلای معلا و استان های جنوبی عراق دارد.
بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستاست و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز مشترک دارد.
بازارچه مرزی سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر مرزی سومار قرار دارد و در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاهتر کرده است و اکنون عمده کالاها از این معبر به استان های شرقی عراق صادر می شود.
استان کرمانشاه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و اکنون ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان در امتداد این مرز فعال است. /ایرنا

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :