به گزارش کلهرنیوز  ، علیرضا حیدری امروز دوشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به احتمال بروز و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در فصل های سرد سال، طرح پایش، مراقبت و دیده وری از پرندگان مهاجر در سایت های حیات وحش استان اجرا می شود.

وی گفت: عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان مهاجر انتقال می یابد و پرندگان آلوده به ویروس در طول مسیر مهاجرت خود می توانند محیط و سایر پرندگان وحشی غیر مهاجر را آلوده کنند و از این طریق بیماری را به ماکیان روستایی انتقال دهند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه کنترل و جلوگیری از انتشار ویروس بیماری در منطقه را در گرو تشخیص سریع این بیماری در اولین کانون دانست و تصریح کرد: همچنین انجام دیده وری و پایش پرندگان وحشی در تالاب ها و روستاها و واحد های صنعتی پرورش طیور موجود در اطراف این مکان ها تا شعاع ۱۰ کیلومتری توسط تیم های مشترک و یا انفرادی ادارات حفاظت محیط زیست و دامپزشکی می تواند در تشخیص سریع و به موقع این بیماری باشد.

وی افزود: در هفت ماه امسال در استان حدود ۹هزار مورد بازدید و پایش از واحدهای صنعتی، روستایی، تالاب ها، آبگیرها و کشتارگاه های صنعتی طیور، به عمل آمده است که این تعداد بازدید ۲هزار و ۵۰۰ نمونه اخذ شده و بر اساس آزمایش های صورت گرفته خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری آنفوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

حیدری با بیان اینکه پایش، دیده وری و مراقبت فعال پرندگان مهاجر در سایت های استان ساکن می شوند، یاد آور شد: برای دامپزشکی که وظیفه تامین بهداشت و سلامت جمعیت دامی را بعهده دارد انجام این پایش ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: براساس اطلاعات اخذ شده از اداره کل حفاظت محیط زیست استان حدود ۲۱ سایت در ۱۰ شهرستان استان در اطراف تالاب ها، سراب ها ، سد ها، رودخانه ها و آبگیرها وجود دارد که تعدادی از پرندگان مهاجر معمولا از اوایل آذرماه تا اردیبهشت ماه سال بعد در این مکان ها زیست می کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در پایان از مردم و مرغداران خواست در صورت مشاهده هرگونه تلفات پرندگان چه در حیات وحش و در طیور بومی را به نزدیک ترین اداره دامپزشکی و یا با سامانه تلفنی ۱۵۱۲ و یا سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ را به اداره کل دامپزشکی استان اطلاع دهند./مرصاد

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :