به گزارش کلهرنیوز ، خدمات درمانی مورد نیاز در هنگام وقوع یک وضعیت جدی و غیرمنتظره شامل بیماری یا آسیب نیاز به اقدامات فوری، در اصطلاح فوریت‌های پزشکی می‌نامند که در صورت عدم اقدامات امدادی فوری منجر به بروز صدمات عضوی، جانی و یا بروز مشکلات حاد روحی و روانی می‌شود.

امروزه با روند رو به رشد مرگ و میر در اثر بیماری‌های قلبی و عروقی، سوانح رانندگی، فراوانی حوادث و بلایای غیرمترقبه طبیعی و غیرطبیعی مواجه‌اییم و فوریت‌های اورژانس یکی از حیاتی‌ترین سیستم‌های مورد نیاز هر جامعه به شمار می‌آید.

ایران به‌عنوان چهارمین کشور دنیا که به سیستم فوریت‌های پزشکی مجهز است به عنوان یکی از پیش‌تازان عرصه فوریت‌های پزشکی در دنیا به شمار می‌آید‌.

خبرنگار فارس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سراغ رئیس فوریت‌های پزشکی اسلام‌آبادغرب رفته، کیومرث کرمی در ابتدا سه ‌آمبولانس فعال و چهار آمبولانس آماده بکار مرکز فوریت های پزشکی این شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: تجهیزات حال حاضر ما مناسب است و هم‌مانند یک بیمارستان کوچک اقدام و عمل داریم.

وی به شرایط نامناسب رفاهی پرنس فوریت‌های پزشکی اسلام‌آبادغرب اشاره و بیان کرد: پرسنل فوریت‌های پزشکی در بحث استقرار، در مکان مناسبی نیستند یعنی شرایط و محیط مناسب واستاندارد برای ۲۳ پرسنل این مرکز وجود ندارد و  مواردی همچون حقوق، مکان و …سبب دلزدگی انگیزه کاری برای یک پرسنل که وارد این‌کار می‌شود را فراهم می‌کند.

کرمی افزود: اینجا نه محل استراحت مناسب، نه آشپزخانه، نه نمازخانه برای پرسنل فوریت‌های پزشکی وجود ندارد، درمورد حقوق  پرسنل نیز می‌توان گفت بنده بعد از ۲۶ سال خدمت تازه حقوقم به مرز ۳ میلیون تومان رسیده است.

وی در خصوص حساسیت بالای فوریت‌های پزشکی در زمینه خدمات‌رسانی، گفت: اگر ۱۰ ثانیه برای رسیدن به یک بیمار تاخیر کنیم آن بیمار ۱۰ ثانیه به مرگ نزدیک‌تر شده و یا اگر ما در خیابان آژیر نداشته باشیم یک ماشین عادی محسوب می‌شویم و در نتیجه اگر مردم یا یک مسؤول این مسائل را نتواند درک کند مسلما فوریت‌های پزشکی را مقصر می‌دانند.

کرمی تصریح کرد: اگربیماری خونریزی داشته باشد و پرسنل ما دیر برسند ممکن است بیمار حجم خون خود را از دست داد و منجر به فوت شخص شود.

این مسئول اضافه کرد: مرکز فوریت‌های پزشکی شهرستان با ۲ پایگاه شهری(پایگاه مرکزی شماره یک و پایگاه  شماره ۲) و پایگاه اقدامات جاده‌ایی حمیل در حال خدمت‌رسانی است.

وی تاکید کرد: فرهنگ شناخت فوریت‌های پزشکی در منطقه به خوبی جا نیفتاده است، اما نسبت به قبل روند صعودی خوبی داشته است، مردم باید بدانند آمبولانس یک اورژانس کامل برای مدت کوتاهی است و یک بیمارستان کوچک با تمام نیروهای متخصص به حساب می‌آید.

کرمی گفت: هرکدام از پرسنل ما یک پزشک، یک ماما، یک راننده، یک متخصص و یک فرد آموزش دیده و مجرب هستند، در آمبولانس دستگاه تنفس، اکسیژن و کارهای از جمله پانسمان، بندآوردن خونریزی، شکستگی و آتل را انجام می‌دهیم.

کرمی با گلایه از عدم اطلاع‌رسانی خدمات فوریت‌های پزشکی، ادامه داد: اطلاع‌رسانی در مورد فعالیت‌های این مرکز در سطح شهرستان خیلی کم است، شهروندان بدانند که در مقابله با یک آمبولانس فوریت‌های پزشکی دقت و توجه لازم با داشته باشند، چون هم جان یک بیمار در خطر است و هم یک بیمارستان در حال حرکت است.

*فوریت‌های پزشکی در زلزله اسلام آبادغرب

کرمی با اشاره به زلزله ۷٫۳ ریشتری سال گذشته استان کرمانشاه، افزود: پرسنل فوریت‌های پزشکی باتوجه به اینکه یک پرسنل عملیاتی و آموزش دیده هستند با زلزله ناآشنا نبودند و کاملا آماده حاضر شدند.

وی تصریح کرد: یک‌ساعت بعد از زلزله مصدومان بسیاری را از مناطق دالاهو، سرپل‌ذهاب، ثلاث باباخانی و گهواره با خودروهای شخصی به بیمارستان اسلام‌آباد غرب انتقال می‌دادند و باتوجه به اینکه روز قبل ۲۱ آبان‌ماه یعنی بعدازظهر آن روز پایان ماموریت اربعین ما بود و تیم ۱۱۵‌ زنجان هم در آن‌ روز برای کمک به زوار اربعین آمده بودند در شب زلزله با ما همکاری داشتند.

کرمی بیان کرد: تمامی آمبولانس‌های که به منطقه مهران برای کمک به زوار اربعین فرستاده شده بودند فراخوانی شدند، با این وجود هم اقدامات اولیه مانند پانسمان، بندآوردن خونریزی، آتل‌بندی و… را انجام دادیم و تعمیرات داخلی بیمارستان قدیمی را تا حدودی انجام دادیم.

 وی با اشاره به بی‌خط و مرز بودن خدمات فوریت‌های پزشکی، تاکید کرد: پرسنل فوریت‌های پزشکی اسلام‌آبادغرب اکنون داخل ساختمان مخروبه‌ای که در شان این پرسنل نیست قرا دارد که با کوچک‌ترین زلزله تخریب این مکان ممکن است.

کارشناس دیس‌پیج  مرکز فوریت‌های پزشکی اسلام‌آبادغرب در ادامه این گفت‌وگو، افزود: انگیزه‌کاری و اصل مهم این کار است بسیاری از مردم و مسؤولان اطلاعاتی در این زمینه ندارند و نمی‌دانند در صحنه حادثه ما یک تخصص نداریم، بلکه چندین تخصص در یک شخص به حال بیمار رسیدگی دارد.

هارون‌آبادی با بیان اینکه پرسنل فوریت‌های پزشکی در صحنه تشخیص می‌دهند که باید چه اقدامات درمانی را انجام دهند، گفت: در بیشتر مواقع دیده نمی‌شویم، وقتی درک و دیده نشویم خود به خود خدمات‌رسانی ما ضعیف می‌شود که ضرر آن به کل جامعه می‌رسد، مواد غذایی مناسبی با توجه به این همه کار و مشغله به پرسنل مرکز داده نمی‌شود.

 مسئول پاسخگویی به تماس‌های مردمی تاکید کرد: تنها کافی است به ما زنگ بزنند و بگویند ماشینی تصادف کرده اینجا در آن واحد شلوغ شده و هر یک از پرسنل مشغول خدمت‌رسانی می‌شوند از طرفی برای هماهنگی‌های لازم باید به هلال احمر همدرد تماس باشیم.

 هارون‌آبادی در خصوص مزاحم تلفنی، تصریح کرد: در طول شبانه روز حدود ۵۰ مورد مزاحمت داریم و در اینجاست که کارشناس و اپراتور مرکز باید چنان خبره باشد که سوری یا واقعی بودن تماس را تشخیص دهد هر چند نجات دادن جان انسان‌ها برای ما خیلی مهم است.

منبع: فارس

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :