به گزارش کلهرنیوز  ، محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه افزود:سه جلد گزارش عملکرد سال قبل همراه لایحه به مجلس ارسال شده است.بودجه‌ریزی سال۹۸ با روش عملیاتی و مبتنی بر عملکرد تهیه شده است.

وی ادامه داد: در یک جلد همه طرح‌هایی که باید به بخش خصوصی واگذار شود را مشخص کردیم تا هیچ کس از یک رانت اطلاعاتی بهره‌مند نشود.

رییس سازمان برنامه و بودجه اظهارکرد: مسال همه دستگاه‌ها و بخش‌هایی که از معافیت مالی برخوردار هستند را معرفی کردیم که نمایندگان مجلس بدانند به چه کسی معافیت مالیاتی می‌دهند.

وی افزود: پیش بینی می‌شود سال آینده ۱۴۲هزارمیلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شود و علاوه بر آن یارانه‌های غیرنقدی هم پرداخت می‌شود.بودجه می‌تواند نارضایتی زا باشد زیرا هیچ دستگاهی از بودجه‌ای که دریافت کرده راضی نیست.

نوبخت ادامه داد: اینکه هواپیمای بودجه توانست راس ۱۵ آذر در صحن مجلس بنشیند نتیجه فرایندی است که از ۱۵تیرماه شروع شده است.

 منابع عمومی بودجه ۹۸ ۴۳۳هزارمیلیاردتومان است

رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص منابع عمرانی در بودجه گفت: از منابع عمومی بخشی مصارف هزینه‌ای، برخی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مثل طرح‌های عمرانی و خرید اوراق فروخته شده سال گذشته است.

وی ادامه داد: برای سال آینده باید ۳۱هزار و ۹۰۰میلیارد تومان از خرج‌مان صرف خرید اوراقی باشد که سال قبل فروخته شده است.برخی واگذاری اوراق را فروش آینده می‌دانند که اینگونه نیست بلکه ما پول آن‌‌ها را صرف طرح‌های عمرانی می‌کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: امسال ۳۸هزار ۵۰۰میلیارد تومان اوراق فروختیم که سال آینده ۳۲هزار هزار میلیارد تومان آن‌ را خریداری می‌کنیم.یک ریال از خرانه پرداخت نخواهد شد مگر اینکه سازمان بودجه آن‌ را تخصیص دهد.اگر تخصیص هم داده نشد با یک مجوز کلی از سازمان بودجه می‌شود آن‌را سررسید کرد.

نوبخت همچنین گفت: سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارت اقتصاد در خصوص خرید و فروش اوراق کاملا مسلط است.

 ویژگی‌های لایحه بودجه ۹۸ در شرایط تحریمی/ تامین ۱۴میلیارد تومان ارز ۴۲۰۰تومانی برای کالاهای اساسی

 رییس سازمان برنامه و بودجه افزود:با فرض اینکه تحریم‌ها در سال ۹۸ وجود داشته باشد پایداری بودجه در مقابل شوک‌ها و تحریم‌ها از ویژگی‌های بودجه ۹۸ است.

وی ادامه داد: در بودجه ۹۸ دولت ۱۴میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی با نرخ ۴۲۰۰تومان تامین می‌کند.

نوبخت در ارتباط با پرداخت یارانه در سال ۹۸ گفت: یارانه پرداختی همان ۴۲هزار میلیارد و ۵۰۰هزارتومان خواهد بود.

رییس سازمان برنامه و بودجه از چگونگی نحوه حقوق بازنشستگان خبر داد و افزود: برای همسان سازی حقوق بازنشستگان ۲هزارمیلیارد تومان تخصیص داده شده است.حقوق بازنشستگان و کارمندان دولت ۲۰درصد افزایش خواهد یافت.

وی در مورد یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی گفت: این یارانه به ۲۰درصد افزایش خواهد یافت.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد:تولید نفت را از ۲میلیون و ۴۱۰هزار بشکه در روز به ۱ونیم میلیون بشکه با قیمت ۵۴دلار کاهش دادیم و سهم اتکا به درآمد‌های نفتی در بودجه‌۹۸ حداکثر ۲۷درصد خواهد بود.

وی در خصوص افزایش دستمزد‌هاگفت: حرف آخر را مجلس می‌زند و افزایش ۲۰درصدی یک پیشنهاد است. همه خانوارها می‌توانند ۲۵قلم کالای اساسی خود را با ارز ۴۲۰۰تومانی تامین کنند.

نوبخت تصریح کرد: در سال ۹۸ پیش‌بینی کردیم منابعی که باید بین خانوارها تقسیم شود به استانداری داده بشود تا با ایجاد انگیزه حذف یارانه خانوارهای پردرآمد صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در خصوص افزایش یارانه نقدی ما پیشنهاد خود را ابلاغ کردیم و نمایندگان هم می‌توانند پیشنهاد خود را اعلام کنند،تاکید کرد: امسال حتی یک ریال هم برای پرداخت یارانه‌های نقدی از خزانه برداشت نشده است درحالی که سال‌های گذشته تا ۱۴هزار میلیارد تومان از خزانه برای این موضوع برداشت میشد.

نوبخت با اشاره به اینکه قیمت حامل‌های انرژی همان قیمت قبلی خواهد بود و برای بنزین هم لیتری هزارتومان خواهد بود، اضافه کرد:اگر قرار باشد تغییری حاصل شود به عهده سازمان هدف‌مندی یارانه‌ها خواهد بود.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت نگران اثر سوء افزایش قیمت سوخت و تاثیر آن بر افزایش سطح عمومی قیمت‌ها است و به همین دلیل قیمت را افزایش نمی‌دهد، اظهار کرد: متاسفانه نرخ ارز و بنزین در کشور بر قیمت همه چیز اثر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های مذهبی_فرهنگی بدون ضابطه بودجه‌ای دریافت نمی‌کنند، گفت:برخی می‌گویند چرا حوزه علمیه بودجه می‌گیرد، حوزه هم یک نهاد دانشگاهی است و باید بودجه دریافت کند.

 قیمت حامل‌های انرژی سال آینده تغییر نمی‌کند

محمدباقر نوبخت در جمع خبرنگاران گفت قیمت حامل‌های انرژی همان قیمت قبلی خواهد بود و برای بنزین هم لیتری هزارتومان خواهد بود.

اگر قرار باشد تغییری حاصل شود به عهده سازمان هدف‌مندی یارانه‌ها خواهد بود.

دولت از اثر سو افزایش قیمت سوخت و تاثیر آن بر افزایش سطح عمومی قیمت‌ها نگران است و به همین دلیل آن را افزایش نمی‌دهد.

متاسفانه نرخ ارز و بنزین در کشور بر قیمت همه چیز اثر می‌گذارد.

دستگاه‌های مذهبی_فرهنگی بدون ضابطه بودجه‌ای دریافت نمی‌کنند.

برخی می‌گویند چرا حوزه علمیه بودجه می‌گیرد، حوزه هم یک نهاد دانشگاهی است و باید بودجه دریافت کند./اقتصاد آنلاین

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :