به گزارش کلهرنیوز به نقل از ایرنا ؛ مجید یزدان پناه روز سه شنبه در نشست کارگروه برنامه انسداد مبادی بی سوادی و پوشش تحصیلی کامل دانش آموزان در سرسرای اجتماعات اداره کل آموزش و پرورش استان ، به دستورات و آموزه‌های دینی در خصوص اهمیت سواد و تحصیل اشاره کرد و افزود: رسول اکرم (ص) اسیران جنگی را به شرط باسواد کردن هر فرد مسلمان آزاد می‌کردند که این موضوع بیانگر اهمیت بحث سواد در دین مبین اسلام است.
وی به نیاز اصلی جامعه‌ که توسعه همه‌ جانبه، پایدار و متوازن در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی است ، اشاره کرد و افزود: در این راه، آموزش نیروی انسانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی اظهار داشت: دانایی مهمتر از مسائل دیگر در زندگی افراد است و توانایی ثمره اصلی دانایی است که امیدوارم با افزایش سطح دانش و آگاهی افراد شاهد موفقیت‌های بیشتر برای کشور عزیزمان باشیم.
او تصریح کرد در ایران اسلامی، نباید یک دانش آموز، یک استعداد، یک فردی که ممکن است در آینده مفید باشد و گرهی از مشکلات را باز کند به دلیل اینکه در روستا یا در خانواده‌ای فقیر و یا با کمبود امکانات زندگی می‌کند، از حق انسانی و از بروز توانایی‌های و استعداد خود، باز بماند.
وی شناسایی و احصاء بازماندگان از تحصیل را مهمترین کار دانست و افزود: این کار نیازمند همراهی و همدلی ارگان‌های دیگر از جمله دانشگاه علوم پزشکی، کمیته امداد، بهزیستی ثبت احوال و سایر دستگاه‌های دست‌اندر کار است و آموزش و پرورش به تنهایی متولی شناسایی و جذب دانش آموزان باز مانده از تحصیل نیست.
مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه به موفقیت‌های آموزش و پرورش استان و رتبه اول کشوری و جهش بی‌سابقه در این خصوص اشاره کرد و از همراهی مدیر کل بهزیستی استان در این مورد تقدیر کرد.
وی جامعه توانمند و پیشرفته را در سطح سواد و دانش افراد آن جامعه توصیف کرد و افزود: کشورهای پیشرفته جهان به این نتیجه رسیده اند که آموزش در اولویت است و روی این مهم سرمایه گذاری کردند و حتی بسیاری از این کشورها که نفت و گاز و منابع طبیعی ندارند، بخاطر توجه ویژه به امر آموزش، جهش علمی و پیشرفت اقتصادی چشمگیر داشته‌اند.
وی به عوامل علل ترک تحصیل دانش‌آموزان دردوره‌ ابتدایی براساس بررسی های به عمل آمده در استان اشاره کرد و گفت: براساس آمارها، فقر اقتصادی خانواده و بهره ‌گیری از نیروی کار کودکان، عدم انگیزه دانش آموزان به تحصیل، معلولیت کودکان، ازدواج زودهنگام دختران بخصوص در مناطق روستایی و عشایری، اعتیاد و متارکه والدین و عدم داشتن سرپرست مناسب از عوامل اصلی ترک تحصیل در دانش آموزان است.
وی به اقدام های خوب آموزش و پرورش استان با کمک سایر دستگاه‌ها در راستای جذب و شناسایی دانش ‌آموزان دور از تحصیل اشاره کرد و گفت: با تلاش آموزش و پرورش استان زمینه جذب دوباره آنها فراهم شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه به راهکاری دیگر از جمله جلوگیری از ترک تحصیل پیش از پایان دوره ابتدایی از طریق تشکیل کلاس های تقویتی و جبرانی (طی سال تحصیلی)، ایجاد سامانه جامع آماری به منظور ردیابی کودکان لازم التعلیم با همکاری مراجع آماری درون و برون سازمانی در استان، توسعه خدمات درمان و بهبود اختلالات یادگیری و مراکز مشاوره خانواده با توسعه مشارکت های برون سازمانی، حمایت مالی از دانش آموزان اقشار آسیب پذیر با هدف نگهداشت آنان در مدرسه و پیشگیری از ایجاد ترک تحصیل جدید اشاره کرد.
وی افزود: با تهیه ملزومات آموزشی و به کارگیری راهکارهای جدید و ابتکاری در شناسایی و جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل و تارکین مناطق، شهرستان‌ها و نواحی استان در دوره‌ی ابتدایی با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های استان با تاکید بر استفاده از راهکارهای تشویقی و تامین سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان مناطق محروم، در این زمینه گام های خوبی برداشته‌ایم.
استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت در ۳۲ شهر و ۲ هزار و ۶۲۲ روستا دارد.
در این استان ۳۲۵ هزار دانش آموز مشغول به تحصیل هستند.

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :