به گزارش کلهرنیوز ،  احمد امیری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این تعداد تلفات مربوط به یک مرغداری مرغ تخم گذار ۵۰ هزار قطعه ای بود که به واسطه مسمومت غذایی ۱۰ هزار قطعه آن تلف شد.
وی در ادامه با اشاره به بیماری خطرناک مشمشه نیز گفت: این بیماری از بیماری های زئونوز(قابل انتقال بین انسان و حیوان) بوده و قابل انتقال از تک سمیان به انسان است.
امیری با بیان اینکه دامپزشکی به منظور شناسایی و حذف تک سمیان مبتلا به این بیماری اقدام به انجام تست مالئین و قرائت آن پس از ۴۸ ساعت می کند، یادآور شد: یک راس قاطر در بخش کلاشی این شهرستان که به بیماری مشمشه مبتلا شده بود توسط اکیپ های دامپزشکی شناسایی، معدوم و در نهایت دفن بهداشتی شد.
او دفن بهداشتی یک قلاده سگ مشکوک به بیماری هاری را نیز از دیگر اقدام های دامپزشکی در شهرستان جوانرود طی یک هفته گذشته اعلام کرد و گفت: این حیوان صاحب خود را گزیده بود که اکیپ واکنش سریع دامپزشکی پس از اطلاع به منطقه اعزام و پس از نمونه گیری از مغز سگ مشکوک به هاری، نمونه را با حفظ تمام شرایط آزمایشگاهی به انستیتو پاستور ایران برای تشخیص قطعی ارسال کردند.
رئیس اداره دامپزشکی جوانرود با اشاره به دفن بهداشتی لاشه دام های تلف شده درا ین شهرستان این اقدام را در راستای پیشگیری از شیوع بیماری در منطقه عنوان کرد و گفت: عوامل بیماری زا به صورت مستقیم و یا مکانیکی پس از انتشار موجب اپیدمی بیماری ها در منطقه می شوند به همین منظور دفن بهداشتی لاشه ها مهم و ضروری است.
امیری همچنین افزود: عملیات دفن بهداشتی با همکاری و هماهنگی شبکه بهداشت و اداره محیط زیست انجام می شود.
او یادآوری کرد که مکان دفن بهداشتی حیوانات باید دور از محل سکونت مردم و همچنین مزارع کشاورزی باشد.
رئیس اداره دامپزشکی جوانرود به پرورش دهندگان دام، طیور و آبزیان نیز توصیه کرد: در صورت بروز هرگونه مشکل و تلفات در گله و یا وقوع بیماری، مراتب را با تلفن ۱۵۱۲ و یا سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اطلاع دهند.
شهرستان جوانرود با بیش از ۷۵ هزار نفر جمعیت در ۸۶ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است./ایرنا

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :