به گزارش کلهرنیوز به نقل از اسلام آبادخبر ، خسرو تمری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گفت: اسلام آبادغرب شهر آوای کهن هوره است و به زودی خانه هوره در اسلام آبادغرب افتتاح می شود.

وی افزود: آیین افتتاحیه خانه هوره شهرستان اسلام آبادغرب روز دوشنبه ٢٤ دی ماه ساعت ١٥ در محل تالار شهرداری برگزار خواهد شد  و در این مراسم شاهد حضور چهره های برجسته هوره از نقاط مختلف استان خواهیم بود.

تمری اظهار کرد : امروز در شهرستان اسلام آبادغرب و شهرها و استانهای همجوار هنر هوره جایگاه و ارزش ویژه ای در نزد مرد دارد و نشانه های این ارزش را باید در تداوم این هنر فاخر دانست و برای رشد و شکوفایی این هنر ارزشمند اهتمام ویژه داشت.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام آباد غرب افزود : هوره از مقدس ترین آواهای منطقه غرب کشور به شمار می رود که در بین مردمان این مناطق به ویژه استانهای کرمانشاه ، لرستان ، ایلام و کردستان و حتی بخش هایی از منطقه اقلیم کردستان ساری و جاری است.

دکتر تمری در پایان از همکاری و همراه فرماندار شهرستان ، شورای شهر و شهرداری ، میراث فرهنگی و گردشگری ، هلال احمر و از حمایت های حجت الاسلام جعفری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در جهت راه اندازی خانه هوره در اسلام آبادغرب  تقدیر و تشکر کرد.

در همین راستا مدیریت و کارکنان اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان با حضور در منزل استاد سید قلی کشاورز با این هنرمند دیدار کردند.

خسرو تمری در این دیدار خطاب به استاد صید قلی کشاورز گفت: شما از چهره های برجسته فرهنگ مناطق کردنشین هستید و مایه مباهات و ارزش فرهنگ کرد می باشد.

وی بیان داشت : تکریم جایگاه جناب استاد کشاورز در حقیقت تکریم و زنده نگه داشتن هویت فرهنگی منطقه است و هر منطقه ای با هویت های فرهنگی خود می تواند جایگاه پیدا کند و اساتید بزرگ حوزه های مختلف از جمله حوزه هوره بخشی از این هویت فرهنگی است که باید پاس داشته شوند.

تمری بیان داشت : استاد کشاور دین بزرگی بر گردن ادبیات کردی و آواهای محلی دارند و بخشی از هویت فرهنگی محلی توسط ایشان حفظ شده است که شایسته است این بخش هویتی مستند شود تا برای آیندگان به جای بماند.

در ادامه  استاد صید قلی کشاورز ضمن تقدیر و تشکر از حضور کارکنان اداره فرهنگ وارشاداسلامی  با اشاره به ظرفیت های خدادادی خود گفت: من هوره را با تمرین و ممارست یاد گرفتم و در دوران میان سالی توان بیشتری برای این کار داشتم .

گفتنی ست؛ استاد مسعود منوچهری فرزند زنده یاد استاد علی نظر منوچهری در دیدار با رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان از راه اندازی خانه هوره در شهرستان اسلام آباد غرب به عنوان یک کار ارزشمند یاد کرد.

وی گفت : زنده یاد علی نظر منوچهری از جایگاهی برجسته در هوره برخوردار است و ایشان علی رغم سن پایین توانسته بود از ظرفیت این آوای محلی برای زنده نگه داشتن فرهنگ شفاهی به درستی استفاده کند.

وی در ادامه از اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان برای تحقق این مهم تقدیر وتشکر کرد و ابراز امیدواری کرد این کار باعث مسیر جدیدی در حوزه آواهای محلی از جمله هوره باشد.

در ادامه این جلسه خسرو تمری بیان داشت : هوره آوای آیینی مردمان کرد زبان بوده و از جایگاه مقدس برخوردار بوده است و لذا باید این شان و جایگاه را به صورت رسمی به این آوای ماندگار برگرداند.

وی افزود: راه اندازی خانه هوره با هدف ثبت آثار هنرمندان هوره و ادبیات محلی ، و ایجاد بستری برای رسمیت بخشیدن به این فرهنگی غنی است و بدون شک خانه هوره این نقش را به  درستی ایفا خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید :