به گزارش کلهرنیوز ، امید قادری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برای توسعه گردشگری کرمانشاه برنامه ریزی خواهم کرد، افزود: میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دنیایی از فرصت های جدید را پیش روی توسعه استان گسترانده که می توان با نگاهی نو، برنامه ای ساختارمند و عملیاتی و صرف توانی افزون با استفاده مناسب از توان نیروهای انسانی کارآمد، کرمانشاه را در مسیر توسعه و تعالی قرار داد.
وی با بیان اینکه با این حوزه بیگانه نیست و با شناخت به این سازمان آمده است، تصریح کرد: از دیرباز مطالعه در این حوزه به عنوان یک عادت و علاقه مندی شهروندی همواره مسائل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد توجه ام بوده و هست.
وی تاکید کرد: امروز که فرصتی دست داده است تا این علاقه مندی به مسئولیت و دغدغه کاری تبدیل شود، سعی خود را بر آن خواهم گذاشت تا علاوه بر پیشبرد اهداف توسعه ای استان در حوزه های صیانت از میراث ارزشمند فرهنگی، احیاء و پویا سازی صنایع دستی و رونق و تحول صنعت گردشگری گام هایی هرچند کوچک اما اساسی بردارم تا بتوانم پاسخی حداقلی به اعتماد معاون رئیس جمهوری و استاندار کرمانشاه داده باشم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: این استان به لحاظ داشته های ارزشمند میراث فرهنگی از چنان غنا و تنوعی برخوردار است که با یک نگاه مناسب می تواند به بزرگترین فرصت توسعه استان تبدیل گردد.
قادری با تاکید بر اینکه حفاظت از میراث فرهنگی و داشته های تاریخی به عنوان بخش لاینفک هویت ایرانی اسلامی ما وظیفه ای است که بر عهده هر ایرانی و کرمانشاهی است، بیان داشت: تعدد و گستردگی آثار تاریخی کرمانشاه از سویی بزرگترین مزیت را برای این استان ایجاد کرده و از سویی نگهداری ، حراست و حفاظت از آن نیازمند هزینه های هنگفت و مداوم است که کار را برای مجموعه مدیریتی استان دشوار و به نگرانی های به حق علاقه مندان به میراث فرهنگی دامن می زند.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور جلب مشارکت مردمی برای حراست و حفاظت از میراث فرهنگی بهترین راهکار برای رسیدن به این هدف است و این مهم تحقق نمی یابد مگر آنکه مردم میراث فرهنگی را برای خود و خود را جدا از آن ندانند.
وی تصریح کرد: فرهنگ سازی، انتقال احساس همزیستی با آثار و اقتصادی کردن مجموعه های تاریخی که بتوان از محل درآمدهای آن خدمات در خور شان مردم و برای رفاه مردم ایجاد کرد، می تواند میراث‌ فرهنگی را نه تنها به فرصتی برای توسعه استان با جذب گردشگران داخلی و به ویژه خارجی تبدیل نماید، بلکه مردم نیز زمانی که منافع میراث فرهنگی را در بهبود رفاه زندگی خود احساس کنند بی شک بزرگترین حامیان و حافظان آن خواهند بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه در ادامه با اشاره به اهمیت ویژه صنایع دستی در ایجاد اشتغال پایدار استان، گفت: صنایع دستی در استان می تواند منبعی از ایجاد فرصت های شغلی فراوان، پایدار و کم هزینه باشد اما آن طور که شایسته است اتفاق چشمگیری در این حوزه رخ نداده است.
وی افزود: صنایع دستی باید شرایط روتین کنونی خارج و خود را مهیای فرصت‌ها و بازارهای جدید کند.
قادری، آموزش، طراحی متناسب با سلایق امروزی، بازاریابی و ایجاد فرصت های فروش و از همه مهمتر اقتصادی کردن تولید را نیاز مبرم صنایع دستی استان دانست که باید با برنامه ریزی مستمر پیگیری شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص چرایی تاکید بر توسعه گردشگری استان تصریح کرد: در شرایط کنونی اقتصادی کشور و بودجه های ضعیف عمرانی گردشگری بزرگترین فرصت اقتصادی استان کرمانشاه است.
وی با بیان اینکه گردشگری صنعتی است که با کم ترین هزینه، اشتغال زایی مناسب و رونق اقتصادی استان را به دنبال دارد، اظهار داشت: ظرفیت های پرشمار گردشگری استان کرمانشاه در همه حوزه های گردشگری، طبیعت گردی، گردشگری تاریخی، بوم گردی، توریسم سلامت، جاذبه های فرهنگی و… بر کسی پوشیده نیست، جاذبه هایی که برخی از استان های گردشگر پذیر نیمی از آن را نیز ندارند.
قادری تاکید کرد: سرمایه گذاری در حوزه گردشگری بدون تردید بزرگترین و پرسود ترین پس انداز آینده مردم استان کرمانشاه خواهد بود و این ظرفیت را دارد که بسیاری از مشکلات و معضلات کنونی استان را کاهش دهد.
وی بیان داشت: اگر بتوان زیرساخت های مناسب سخت افزاری و نرم افزاری حوزه گردشگری را در استان فراهم کرد و برای معرفی آن گام های اساسی برداشت می توان به آینده صنعت گردشگری و اقتصاد استان امیدوار بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه با اعلام اینکه توسعه گردشگری رونق صنایع دستی و اقتصادی کردن و حفاظت از مجموعه های تاریخی را نیز به نبال خواهد داشت، تصریح کرد: تحقق این مهم دغدغه ای است که نیازمند یک برنامه ریزی مناسب، تلاش مضاعف و از همه مهمتر همدلی و همراهی همه دستگاه های استان است.
قادری در خاتمه با تاکید بر اینکه با شناخت کامل و برنامه به میراث فرهنگی آمده ام، تصریح کرد: برای تحقق برنامه ها و حرکت در مسیر موفقیت نیازمند یاری دوستداران میراث فرهنگی، هنرمندان صنایع دستی و فعالین صنعت گردشگری در کنار نخبگان اقتصادی و فرهنگی و اصحاب رسانه هستیم و بنده و همکاران مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای توسعه کرمانشاه به حمایت و همراهی همه دوستان نیاز داریم.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده است که تاکنون بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اثر آن ثبت ملی شده است.

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :