به گزارش کلهرنیوز ؛ هوشنگ بازوند روز چهارشنبه در جلسه شورای استاندارد استان کرمانشاه با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در سرسرای تدبیر استانداری کرمانشاه افزود: در آئین نامه فعلی برخی موارد جزو الزام ها نیست که متاسفانه ما در زلزله سال گذشته کرمانشاه شاهد بودیم که این موضوع که اختیاری بوده رعایت نشده و همین منجر به بروز خسارت و آسیب های فراوانی شد.
او تاکید کرد که آئین نامه فعلی باید با همکاری مرکز ملی تحقیقات ساختمان و سازمان ملی استاندارد ویرایش شود و برخی از موارد به الزام تغییر یابد.
رئیس شورای استاندارد استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود از استاندارد به عنوان موضوع مهم و با ارزشی یاد کرد و گفت: اگر ما به دنبال استقلال کشور، اعتماد سازی و حفظ سلامت مردم هستیم باید حتما استاندارد کالاها و خدمات را جدی بگیریم.
بازوند با بیان تاکید بر اینکه مقوله استاندارد باید تبدیل به یک فرهنگ عمومی در کشور شود، گفت: اکنون عملکرد استاندارد در فضای مجازی به شدت توسط افکار عمومی رصد می شود و این نشان می دهد که کیفیت کالاها و خدمات و استاندارد بودن آن برای مردم اهمیت دارد.
او با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور حادثه خیز دنیا است، افزود: اگر سازمان استاندارد ایران به وظایف اصلی خود که اعتمادسازی و تامین سلامت مردم است به خوبی عمل کند خسارات کمتری به بار می آید و هزینه های کمتری هم به دولت تحمیل می شود.
استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: در زلزله ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ اگر ساختمان های مناطق زلزله زده ۶۵ درصد استاندارد داشتند، این همه خسارت به بار نمی آمد و ۵۰ درصد خسارات کاهش می یافت.
وی اظهار داشت: در تخریب مسکن مهر سرپل ذهاب در جریان زلزله آبان ۹۶ مهمترین علت رعایت نشدن استاندارد در ساخت و ساز و مصالح ساختمانی بود که حتی ساختمان های دولتی هم عملکرد خوبی از خود در مقابل زلزله نشان ندادند.
وی افزود: در زلزله ۶/۴ ریشتری امسال نیز به خوبی اهمیت رعایت استاندارد را نشان داد و حتی یک واحد مسکونی از واحدهای ساخته شده توسط دولت در مناطق زلزله زده در جریان این زلزله تخریب نشد.
استاندار کرمانشاه همچنین در ادامه خواستار استقرار مرکز استاندارد در مرز سومار شد و گفت: مرزها اکنون در شرایط تحریم بسیار اهمیت دارند و باید به عنوان یک فرصت از آنها استفاده کنیم.
بازوند با اشاره به اینکه تا پایان امسال میزان صادرات کالا از مرزهای استان به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می رسد، افزود: بیش از ۶۰ درصد صادرات کالا از استان کرمانشاه از مرز سومار انجام می شود از این رو درخواست می کنیم اداره استاندارد در این مرز مستقر شود تا کالاهای با کیفیت صادر شود.
او از اداره استاندارد خواست حامی و هدایتگر تولیدکنندگان و ارائه کنندگان خدمات باشند و از ابتدای فعالیت به آنان مشاوره بدهند تا کالا و خدمات استاندارد تولید و ارائه نمایند.
او یادآوری کرد که رعایت دقیق استاندارد، اعتماد مردم به مسئولان را افزایش می دهد و در حمایت از کالای ایرانی نیز به شدت موثر است.
وی همچنین به راه اندازی پژوهشگاه استاندارد غرب کشور در کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: استانداری از فعالیت این پژوهشگاه حمایت می کند و انتظار داریم سازمان ملی استاندارد نیز باتوجه به اینکه این مرکز به استان های غرب کشور خدمات می دهد حمایت ویژه ای از آن داشته باشد./ایرنا

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :