به گزارش کلهرنیوز  ،  فرامرز شوهانی ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه از ابتدای سال۷۷ به طور رسمی جهت خدمات رسانی و ایجاد تاسیسات آب شرب در سطح روستاها فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: قبل از تاسیس این شرکت وظایف مربوط به اجرای پروژه های عمرانی آبرسانی و نگهداری تاسیسات به عهده اداره مهندسی بهداشت جهاد سازندگی استان بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه بیان کرد: از مهم ترین وظایف اصلی آبفار استان بهره برداری و نگهداری از شبکه های موجود آب آشامیدنی روستاها است که در این زمینه نیز فعالیت های قابل توجهی انجام گرفت.

وی در ادامه به تشریح دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در توسعه آبرسانی روستایی پرداخت و افزود: در سال ۵۷ تعداد روستاهای دارای شبکه آب آشامیدنی ۱۲۸ روستا بود که در سال ۹۷ این نیزان به ۲۱۹۵ روستا رسیده است یعنی بالغ بر۲ هزار و ۶۷ روستا طی این مدت از آب آشامیدنی بهره مند شدند.

شوهانی بیان داشت: همچنین در سال ۵۷ تعداد ۵۰ هزار و ۸۸۳ نفراز جمعیت روستا از آب آشامیدنی و سالم بهره می بردند که در سال ۹۷ این تعداد به ۱۴۶ هزار و ۵۸۰ نفر رسیده است.

وی گفت: در حال حاضر ۹۴ درصد جمعیت روستایی استان دارای آب شرب سالم هستند و تنها ۶ درصد جمعیت روستایی فاقد آب هستند این در حالیست که قبل از انقلاب فقط ۱۱.۸ درصد از جمعیت روستایی دارای آب آشامیدنی بودند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه اظهار داشت: در تمام استان ۳۹۴ روستا فاقد آب است که عمده‌ترین علل محرومیت آن‌ها پایین بودن جمعیت این روستاها، پرکندگی زیاد، صعب العبور بودن و عدم وجود منبع آب است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری کار مطالعاتی بر روی این تعداد روستا در دستور کار قرار گرفته که ۲۴۲ مورد آن به مشاوران ذیصلاح سپرده شده است.

شوهانی عنوان کرد: طرح مطالعاتی جامع تامین آب پایدار روستاهای استان به ویژه در مناطق زلزله زده امری ضروری و اجتناب ناپذیر است که این امر مستلزم تامین اعتبار بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: در صورت ۵۲ میلیارد تومان اعتبار آبرسانی به ۱۸۰ روستا تا سال ۱۴۰۰ صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه همچنین به تعداد مجتمع های آبرسانی روستایی را قبل از انقلاب ۲ مورد عنوان کرد و گفت: از سال ۵۷ تا امروز این تعداد این تعدا به ۲۱۶ مورد رسیده است.

وی بیان کرد: طی مدت چهل سال انقلاب ایستگاه پمپاژ در استان ما از ۲۱۱ مورد به ۳۸۹ مورد ، تعداد حلقه چاهها از۱۶۸ حلقه به ۲۷۶ حلقه، تعداد چشمه ها از ۱۵۶ دهنه به ۲۹۴ دهنه رسیده است.

وی از هدر رفت ۳۳ درصدی آب در بخش روستایی سخن گفت و افزود: در این راستا بیش از ۲ هزار انشعاب غیر مجاز داریم.

شوهانی بیان داشت: البته ممکن است این هدر رفت به دلیل فرسودگی خطوط لوله هم باشد که در حال حاصر از۸۲۰۰ کلیومتر شبکه آب روستایی حدود ۲۵۰۰کلیو متر آن فرسوده است که عمری بیش لز ۳۰ سال را دارند.

وی در ادامه به خسارات ناشی از زلزله اشاره کرد و افزود: این زلزله بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان به زیرساختهای آب و فاضلاب خسارت وارد کرد که آب بسیاری از روستاها را قطع کرد که با تلاش نیروها پس از ۴ روز موفق شدیم آب تمام دوستاها را وصل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت آب آشامیدنی روستاهای زلزله زده مشکلی ندارد و حتی بهتر از قبل هم شده ادامه داد: در ابتدا به دلیل عدم دریافت آب بها حدود ۲.۵ برابر مصرف آب بالا رفته بود که از آبان امسال دوباره قرائت کنتور را آغاز کردیم و این اکنون در حال کاهش است.

وی ابراز داشت: برای مناطق زلزله زده بیش از ۷۰ پروژه تعریف شده که تعدادی از آنها در زمینه پکیج های تصفیه آب اضطراری است.

/به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :