به گزارش کلهرنیوز ، در جدیدترین گزارش‌ها، میانگین تولید اعضای اوپک در ماه ژانویه ۳۰.۸۱ میلیون بشکه در روز بوده است. آمارها نشان می دهد که میانگین تولید این کارتل نفتی در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۳۱ میلیون ۸۵۵ هزار بشکه در روزگزار ش شده است.

در این گزارش همچنین شاهد افت تولید اوپک از سال ۲۰۱۷ هستیم به نحوی که این گروه بطور میانگین روزانه در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۳۲ میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است.

اما آمارهای موجود از تولید اوپک در سه ماهه های سال ۲۰۱۸ نشان از روند افزایشی تولید تا انتهای ماه نوامبر یعنی دقیقا زمانی که خریداران نفتی ایران  معافیت دریافت نکرده بودند دارد. بطوریکه مجموعه ۱۵ کشور تولید کننده نفت عضو اوپک در سوه ماهه دوم سال گذشته روزانه ۳۱ میلیون و ۵۹۴ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده اند. این روند در سه ماهه سوم به عدد ۳۱ میلیون و ۹۴۱ هزار بشکه در روز رسید. در سه ماهه چهارم اما رکورد زد و عدد ۳۲ میلیون و ۹۰ هزار بشکه درد روز را به ثبت رساند. این در حالی است که در نوامبر و همزمان با شروع شدن تحریم های نفتی ایران، کشورهای عضو اوپک بیشترین تولید خود در دو سال گذشته را به عدد ۳۲ میلیون و ۳۱۲ هزار بشکه در روز رساندند.

اما پس از اعمال معافیت های خرید نفت ایران برای هشت کشور متقاضی، به یکباره اوپک تصمیم گرفت تا ۶۵۰ هزار بشکه از تولید خود در روز را بکاهد و مجموع تولید روزانه خود را به عدد ۳۱ میلیون و ۶۰۳ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

گفتنی است این روند کاهشی در اولین ماه سال جدید میلادی نیز ادامه یافته و به رقم ۳۰ میلیون و ۸۳۰ هزار بشکه در روز رسیده است که ۸۰۰ هزار بشکه کمتر ازر تولیدات روزانه دو ماه پایانی سال ۲۰۱۸ است.

به نظر می رسد باتوجه به روند کاهشی تولید نفت سبد اوپک، این کارتل همچنان به کم کردن تولید برای ثبات بخشیدن به قیمت ها در بازارهای جهانی مبادرت ورزد./اقتصاد آنلاین

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :