به گزارش کلهرنیوز ، نخستین روز از هفته جاری با افت ۹۲۵ واحدی شاخص بورس تهران همراه شد. این عقبگرد در نماگر اصلی بازار پس از آن روی می‌دهد که طی هفته گذشته رشد چشمگیر شاخص بازده ۳٫۶ درصدی را بر بورس تهران به همراه داشت. بازار سهام کشور که در دو هفته اخیر در مسیر صعودی قرار گرفته بود، طی این مدت به واسطه پیشروی قیمت‌ها در بازارهای جهانی به خصوص افزایش قیمت فلزات اساسی نظیر فولاد، مس و… روزهای خوبی را پشت سر گذاشت، به نظر می‌رسد حالا و با آغاز حرکت اصلاحی در معاملات این فلزات نظیر مس، در سراشیبی افت قرار گرفته باشد.

دیگر عامل مهمی که به شدت کیفیت معاملات در بازار سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهد افزایش ریسک‌های سیستماتیکی است که با شروع دور جدید تحریم‌ها علیه کشورمان افزایش یافته است. حالا از یک سو با نزدیک شدن به اردیبهشت ماه به عنوان موعد اعلام شده از سوی ایالات متحده برای به صفر رساندن تولید نفت ایران و از سوی دیگر با به تصویب نرسیدن لوایح CFT و پالرمو سنگینی ریسک سیاسی شکل گرفته در میان سرمایه‌گذاران بر روند معاملات بازار سهام سایه افکنده است. در این وضعیت به نظر نمی‌رسد تا زمانی که فعالان بازار از جانب این ریسک‌ها خود را در معرض خطر می‌بینند رقبت چندانی به ورود نقدینگی بیشتر داشته باشند، آنهم در شرایطی که با نزدیک شدن به پایان اسفند ماه فشار تسویه‌های اعتباری بیش از پیش بر قیمت نمادها حس خواهد شد.

بر همین مبنا افت امروز دماسنج بازار سرمایه که در نهایت ۰٫۵۶ درصد از ارتفاع آن را کاست، بیش از هر چیز تحت تاثیر نمادهای دو گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی رخ داد. البته باید خاطر نشان کرد که افت امروز تنها مختص نمادهای یاد شده نبود، دیگر نماهای دلاری نیز نظیر نمادهای پتروشیمی و پالایشی در روز جاری با  با کاهش قیمت مواجه شدند. آنچه که در تمامی این کاهش‌ها مشترک بود، این بود که قرمز پوشی اغلب آنها اندک و در محدوده کمتر از منفی دو درصد بود. همین امر سبب شد تا بسیاری از معامله گران افت قیمت اندک این نمادها را به عنوان گواهی برای امیدواری به آینده این نمادها در نظر بگیرند، چرا که با وجود با کاهش قیمت کم حجم با ارزش نسبتا کم، افت قیمت در روزهای جاری از نظر بسیاری از سهامداران اصلاح قیمت تلقی می‌شود.

بانکی‌ها کم حاشیه اما پر معامله/ صف خرید «وبصادر» به دنبال خوشبینی به افزایش سرمایه

نمادهای مستقر در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری امروز معاملات آرامی را تجربه کردند و همین امر نیز باعث شد تا در روز جاری به جز در معاملات یک نماد شاهد افت و خیز زیاد قیمت در معاملات بانکی‌ها نباشیم. با این حال آرامش در این نمادهای به معنی حجم کم در معاملات آنها نبود. طی این روز داد و ستدهای گروه بانکی با آن که به «وبصادر» صف خرید خاصی نداشتند، اما بیشترین حجم معاملات خود را به خود اختصاص داد. طی این روز «وبملت» که در هفته گذشته افزایش قیمت مناسبی را تجربه کرده بود با افت قیمت مواجه شد. این نماد که در مییانه معاملات خود افت قیمتی تقریبا دو نیم درصدی را تجربه کرده بود امروز نهایتا نزدیک به صفر تابلو و در قیمت ۲۶۳ تومان به ازای هر سهم به کار خود پایان داد.

پدیده امروز گروه بانکی «وبصادر» بود. نماد معاملاتی بانک صادرات که مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است، در ماه‌های اخیر صف خرید‌های به نسبت زیادی را تجربه کرده است که دلیل اغلب آنها خوشبینی و امید سهامداران به افزایش سرمایه از محل سود تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. همین خوشبینی‌ها بود که امروز نیز بر معاملات این نماد سایه افکند و توانستد «وبصادر»را ضمن رساندن به محدوه سقف قیمت در دقایق پایانی معاملات با صف خرید مواجه کند و ضمن رساندن حجم معاملات این نماد به ۱۴۸ میلیون سهم ارزش معاملات آن را به ۱۸ میلیارد تومان برساند. داستان از آن قرار بود که امروز گفته شد مجمع فوق العاده جهت تصمیم گیری افزایش سرمایه ۲۲۳ درصدی  از محل تجدید ارزیابی دارایی وبصادر در تاریخ ۲۱ اسفند برگزار خواهد شد. همین امر سبب شد تا در روز جاری معاملات «وبصادر» با صف خرید ۱۲ میلیونی به معاملات خود پایان دهد.

مسیر سبز نمادهای انبوه سازی همزمان با قرمز پوشی برزگان

در این روز نمادهای گروه انبوه سازی که در روز چهاشنبه نیز با افزایش قیمت حداکثری در بسیاری از نمادها به معاملات خود پایان داده بودند، امروز نیز معاملات روز گذشته را تقریبا تکرار کردند و در اکثر نمادها با افزایش حداکثری قیمت مواجه شدند. این افزایش قیمت که در نمادهایی همچون «وساخت»، «ثاباد» و «ثشرق» خود را به شکل صف خرید نشان داد، در شرایطی به وقوع پیوشته که کاهش قیمت در نمادهادی شاخص ساز منجر به ورود نقدینگی به نمادهای کوچک تر شده است.

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران امروز بر خلاف ر.ز گذشته با رشد مواجه شد. این پیشروی در نهایت به افت ۹۲۵ واحدی دماسنج بازار سرمایه انجامید . حرکت امروز شاخص که در نهایت آن را به سطح ۱۶۴ هزار و ۳۷۰ واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه رشد افت در نمادهای دلاری روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد  و ۴۷۹ میلیون سهم و ارزش معاملات آن ۴۰۷ میلیارد تومان بوده است که از این میان ۳۲۱ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای بانکی با مجموع ارزش معاملات ۶۲ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، گروه‌های فلزات اساسی، خرده فروشی، خودرو و شیمیایی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر بر عملکرد شاخص را نمادهای «فولاد»، «کگل» و «فملی» از خود به نمایش گذاشتند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افت یک واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر منفی را از نمادهای «ذوب»، «زاگرس» و «کگهر» و بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «دماوند»، «مارون» و «بپاس» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس طی امروز ۳۶۱ میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ ۶۸۷ میلیون سهم بود./اقتصاد آنلاین

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :