به گزارش کلهرنیوز ،  محمدامین رحیمی صبح امروز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان در مورد اظهار داشت: ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی که تعیین دیه را به ریاست قوه قضائیه با تأیید مقام معظم رهبری واگذار کرده و بر این اساس مبلغ دیه در سال جاری ۲۳۱ میلیون تومان در ماه‌های غیر حرام و در ماه‌های حرام دیه مقرر ۳۰۸ میلیون تومان است.

وی افزود: با توجه به تورم افسارگسیخته پیش بینی می‌شود در سال آینده نرخ دیه افزایش چشمگیر داشته باشد، لذا محکومان به دیه که باید به نرخ روز آن را پرداخت کنند تا پایان سال جاری فرصت دارند تا آن را بپردارند، چرا که در سال آینده مشمول افزایش قیمت می‌شوند.

معاون دادستان کرمانشاه در اجرای احکام بیان داشت: اگر محکومان به دیه مبلغ دیه را پرداخت نکنند طبق ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی اگر مالی نداشته باشد تا زمان رضایت شاکی، پرداخت دیه یا ادعای اعسار پذیرفته شود باید تحمل کیفری کند.

وی همچنین در مورد نگرانی‌هایی برای ارتکاب جرم مجرمین بعد از عفو بیان داشت: ستاد کنترل مجرمین حرفه‌ای و سابقه دار لیست تمام مجرمین مشمول عفو و سابقه دار تهیه شده با حفظ حقوق شهروندی تحت نظارت ناجا، قوه قضائیه و دستگاه‌های امنیتی برای جلوگیری از ارتکاب مجدد قرار داده است.

رحیمی تصریح کرد: با توجه به اینکه ۵۰ درصد سرقت‌های ارتکابی سرقت خودرو است، توصیه می‌شود که شهروندان از پارک خودرو در خیابان‌های خلوت خودداری و تجهیزات ایمنی استفاده کنند تا از میزان سرقت‌ها کاسته شود.

وی در اجرای احکام بیان داشت: محکومان به جزای نقدی اگر تا ۱۰ روز پس از ابلاغ حکم به اجرای احکام مراجعه کنند قاضی اجرای احکام می‌تواند آن‌ها را از پرداخت ۲۰ درصد معاف کند.

معاون دادستان کرمانشاه گفت: در مورد بخشنامه عفو ۲۲ بهمن محکومان به حبس از ۶ ماه یا کمتر تا ۱۵ اسفندماه فرصت دارد که جهت رضایت شاکی اقدام و رضایت وی را جلب کند تا کیفرش مشمول عفو شود، با توجه به مهلت سه روزه باقیمانده توصیه می‌شود سریع‌تر نسبت به این موضوع اقدام کنند./مرصاد

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :