به گزارش کلهرنیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، چهارشنبه سوری یکی از آیینهای ایرانیان است که در آخرین چهارشنبه سال آن را برپا می کنند، اینکه این آیین در باورهای ایرانیان باستان جایگاهی داشته یا نه بماند، اما آنچه که امروز وجود دارد این است که بسیاری از مردم ایران آخرین چهارشنبه سال را به عنوان آیینی قدیمی و باستانی گرامی می دارند.

یکی از آدابی که در چهارشنبه سوری از گذشته‌های دور تا به امروز وجود داشته، برپایی آتش بوده است و گفته می‌شود پیش از ورود اسلام به ایران مردم کشور ما آتشِ را مظهر فروغ ایزدی دانسته و آن را روشن می‌کردند و از روی آن می پریدند اما این آیین پس از ورود اسلام نیز به دلیل اینکه آتش در دین اسلام جز مطهرات بود و هر آنچه ناپاک است با عبور از آتش پاک و طاهر می شود از بین نرفت و تا به امروز نیز پابرجا مانده است.

واهمه خانواده‌ها از آیین‌های نوظهور چهارشنبه‌سوری

آنچه که از مراسم چهارشنبه سوری به عنوان یک آیین قدیمی گفته شد آن را جشنی زیبا و مقدس می نمایاند، اما متاسفانه طی سالیان گذشته شرایطی به وجود آمده که زیبایی ها و لذت این جشن به نوعی ترس و واهمه برای خانواده ها تبدیل شده است.

برگزاری نامناسب این جشن طی سال های اخیر باعث شده که بسیاری از خانواده های ایرانی برای حفاظت از خود و خانواده شان در شب چهارشنبه سوری خود را در خانه ها محبوس کرده و جز به ضرورت از منزل خارج نمی‌شوند.

همان‌طور که بارها گفته شده است، برگزاری نامناسب این جشن ها باعث شده که روزهای پیش از این شب و خود شب چهارشنبه‌سوری، شاهد حوادث بسیار ناگواری باشیم که برخی از آنها حتی قابل جبران نیز نباشد.

ا

طی سال های اخیر و با توجه به حوادث ذکر شده تدابیر اندیشیده شده است که تا حدی شاهد کاهش حوادث و تبعات ناشی از آنها باشیم و دستگاه های مختلف این وظیفه را به عهده دارند.

از جمله دستگاه‌هایی که در روزهای پیش از چهارشنبه سوری و خود چهارشنبه سوری در حالت آماده باش هستند می توان به نیروی انتظامی، اورژانس و آتش‌نشانی اشاره کرد.

وقوع ۱۴ مورد آتش سوزی و یک انفجار در چهارشنبه سوری سال ۹۶

غلامرضا رضایی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص آمار آتش سوزی های شب چهارشنبه سوری سال گذشته گفت: سال گذشته ۱۴ مورد حوادث آتش سوزی شب چهارشنبه سوری به ما اعلام شد که دو مورد آن مربوط به منازل مسکونی و یکی از آنها انفجار مواد محترقه بود و یک نفر مجروح به همراه داشت.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمانشاه افزود: سال گذشته ما علاوه بر استقرار نیروهایمان در مناطق پرحادثه در تمام مناطق شهر نیز گشت‌زنی داشتیم.

آماده باش ۱۰ ایستگاه آتش نشانی در چهارشنبه همین هفته و هفته آینده

وی در خصوص تدابیر اندیشیده شده برای پیشگیری از حوادث احتمالی چهارشنبه سوری امسال نیز گفت: با توجه به اینکه احتمال می‌دهیم برخی از مردم چهارشنبه همین هفته را عنوان چهارشنبه آخر سال قلمداد کنند، هم چهارشنبه این هفته و هم چهارشنبه پایان سال را در حالت آماده باش هستیم.

رضایی افزود: تمام پرسنل عملیاتی و ستادی سازمان آتش نشانی کرمانشاه که حدود ۱۶۰ نفر هستند در قالب ۱۰ ایستگاه آتش نشانی در حالت آماده باش قرار دارند.

وی از به‌کارگیری تمام تجهیزات آتش نشانی در هر ۱۰ ایستگاه خبر داد و تصریح کرد: در روزهای مذکور بر حسب دستور شورای تامین علاوه بر استقرار نیروها و ماشین آلات ما در نقاط پرحادثه چون چهارراه نوبهار، ۲۲ بهمن، میدان مرکزی، سی متری دوم، فردوسی، کسرا و بلوار سجاد گشت های سیاری نیز داریم که به صورت مداوم در تمامی محلات شهر و شهرک های حاشیه ای گشت زنی می کنند که اگر پسماند حریقی وجود داشته باشد و یا حریق های وسیعی که مردم برپا کرده باشند، را اطفاء کنند که مشکلی پیش نیاید.

ا

حضور کارشناسان و مربیان آموزشی آتش نشانی در مدارس

این مسئول اشاره ای نیز به سایر اقدامات پیشگیرانه در این زمینه داشت و افزو‌د: با توجه به درخواست مدارس در مقاطع مختلف، اکنون کارشناسان و مربیان آموزش در سازمان آتش نشانی در مدارس آموزش و پرورش ناحیه در حال آموزش هستند. همچنین نیروهای ما امروز در یک مانور آمادگی در یکی از مدارس حکمت آباد شرکت دارند تا با شرایط احتمالی چهارشنبه سوری آشنا شده و بتوانند راهکارهای لازم را پیش بینی کنند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمانشاه تصریح کرد: کارشناسان و مربیان ما در آموزش های خود، کودکان و نوجوانان را با خطرات استفاده از مواد محترقه آشنا و توصیه های ایمنی را به آنها گوشزد می‌کنند.

خانواده مراقب رفت و آمد فرزندان باشند و در کمال آرامش با آنها برخورد کنند

رضایی بر رعایت توصیه های ایمنی در این زمینه تاکید کرد و گفت: خانواده ها در این شب ها علاوه بر اینکه مراقب رفت و آمد فرزندان خود باشند، باید در کمال آرامش با آنها برخورد کرده تا در کنار خود آنها بمانند و خطرات احتمالی ناشی از آتش سوزی ها و استفاده برخی از افراد از مواد محترقه آنها را تهدید نکند.

وی تصریح کرد: خانواده‌ها سعی کنند با برپایی یک آتش کوچک این آیین را برگزار کرده تا هیجانات کودکان و نوجوانان آنها تخلیه شود و به سمت رفتار های خطر آفرین چون استفاده از مواد محترقه نروند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمانشاه تاکید کرد: خانواده ها مراقب فرزندان خودشان باشند و از نگهداری مواد محترقه در منزل و اماکنی چون انباری که دارای حساسیت بالایی هستند و ممکن است کپسول گاز یا مواد گازسوز در آنجا باشد، به شدت پرهیز کنند.

خانواده‌ها زمینه مناسبی را برای تخلیه هیجانات فرزندان فراهم کنند

وی افزود:همچنین خانواده ها مراقبت کنند که فرزندانشان مواد آتش زا را به سمت ساختمان ها و افراد دیگر پرتاب نکنند، تا شاهد مشکلات ناشی از آن نباشیم.

رضایی بر آگاه سازی کودکان و نوجوانان نسبت به خطرات ناشی از استفاده از مواد محترقه توسط خانواده‌ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخی از کودکان و نوجوانان برای تخلیه هیجانات خود از این مواد استفاده میکنند اما خانواده ها باید علاوه بر آشنایی آنها با این خطرات، زمینه‌ای را فراهم آورند تا فرزندانشان به شیوه ای مناسب و سالم بتوانند هیجانات خود را تخلیه کنند.

ا

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرمانشاه یادآور شد: عدم کنترل خانواده ها نسبت به استفاده فرزندانشان از مواد محترقه طی سالهای گذشته تبعات زیادی به همراه داشته است و در برخی موارد علاوه بر اینکه باعث آسیب های جبران ناپذیری به خود شده‌اند، مشکلات زیادی را برای افراد بی گناهی که در معرض این اتفاقات قرار داشتند و یا رهگذران عبوری بوده، ایجاد کرده اند.

رشد ۵۳ درصدی مصدومان چهارشنبه سوری سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن

صائب مدرسی، رئیس مرکز مدیریت حوادث وفوریتهای پزشکی استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد آمار مصدومین چهارشنبه سوری سال گذشته را ۱۷۱ نفر اعلام کرد و گفت: این آمار نسبت به سال قبل از آن ۵۳ درصد رشد داشته است.

وی افزود: بیشترین آسیب به ما در چهارشنبه سوری سال ۹۶ سوختگی ناشی از حوادث بوده و بیشترین ماده محترقه باعث ایجاد حوادث مذکور و آسیب بین افراد شده ترقه بوده است.

این مسئول ادامه داد: بیشترین رِنج سنی که در این حوادث آسیب دیده‌اند افراد ۱۰ تا ۱۵ سال بوده که دربین مصدومین تعداد مردان سه برابر تعداد زنان آسیب دیده بوده است.

حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته /از قطع دست تا تخلیه چشم

رئیس مرکز مدیریت حوادث وفوریتهای پزشکی استان کرمانشاه، بیشتر آسیب دیدگان حوادث چهارشنبه سوری سال ۹۶ را عابران پیاده و رهگذران از محل های وقوع حوادث دانست.

مدرسی افزود: خوشبختانه سال گذشته کسی فوت نشد و یک مورد قطع دست و یک مورد تخلیه چشم در بین افراد آسیب دیده داشتیم.

وی در خصوص اقدامات انجام شده توسط اورژانس استان کرمانشاه برای پیشگیری و آمادگی برای چهارشنبه سوری امسال گفت: به این منظور یک کارگروه با حضور تمام نیروهای امدادی تشکیل داده‌ایم و اکنون در مدرسه امام حسن مجتبی(ع) حکمت آباد یک مانور برگزار کرده ایم که دانش آموزان با حوادث و خطرات احتمالی چهارشنبه سوری آشنا شوند و امیدواریم با آموزش آنها یک چهارشنبه سوری ایمن را در سال ۹۸ تجربه کنیم.

رئیس مرکز مدیریت حوادث وفوریتهای پزشکی استان کرمانشاه افزود: با کمک آموزش و پرورش استان نیز در حال آموزش کودکان و نوجوانان به این منظور هستیم و تاکنون ۱۸ مدرسه را در مقاطع مختلف آموزش داده ایم.

آموزش ۲۸۰۰ نفر برای پیشگیری از وقوع حوادث چهارشنبه سوری امسال

وی تصریح کرد: طبق مستندات موجود تا کنون نزدیک به دو هزار و ۸۰۰ نفر را تاکنون آموزش داده‌ایم. همچنین در دو مسجد پردیس و مسجد نجفی در شهرک متخصصین در این زمینه به مردم آموزش های لازم را ارائه کرده ایم و سیاست ما این است که در زمان باقی مانده در اکثر مساجد کرمانشاه مردم را آموزش دهیم.

مدرسی افزود: در آموزش های ارائه شده، سعی کرده ایم به والدین آموزش مناسب را ارائه کنیم و در زمینه آگاه سازی آنها نسبت به حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال، هشدارهای لازم را بدهیم که آنها نیز فرزندانشان را ملزم به رعایت موارد ایمنی و نهایتاً پیشگیری از حوادث احتمالی کنند.

وی با بیان اینکه تمام مراکز اورژانس در استان در حالت آماده‌باش هستند، گفت: به دلیل اینکه ممکن است برخی از مردم چهارشنبه همین هفته را چهارشنبه آخر سال بدانند، ما هم سه شنبه شب همین هفته و هم سه شنبه شب هفته آینده را در حالت آماده باش خواهیم بود.

آمادگی ۳۶۰ نیرو و ۳۵ آمبولانس اورژانس در استان برای چهارشنبه سوری

رئیس مرکز مدیریت حوادث وفوریتهای پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: ۳۶۰ نیروی اورژانس به همراه ۳۵ آمبولانس پایگاه های شهری طی شب های مذکور به حالت آماده‌باش خواهند بود و در مناطق پر حادثه و مشخص در کنار پلیس و سایر نیروهای امدادی استقرار و حضور داریم.

ا

وی تصریح کرد: در مرکز استان یعنی شهر کرمانشاه، ۱۴ پایگاه شهری داریم که طی هر دو چهارشنبه ذکر شده نیروهایمان در این پایگاه ها به حالت آماده باش کامل هستند.

با توجه به موارد ذکر شده و همچنین حوادثی که طی چهارشنبه سوری سال های گذشته شاهد آن بوده ایم می توان به این نتیجه رسید که هرگونه بی‌توجهی در برپایی مراسم چهارشنبه‌سوری می‌تواند اتفاقات جبران ناپذیری را باعث شود که زیان های جانی و مالی زیادی را به خانواده ها و فرزندانشان وارد کند. لذا آموزش و آگاه‌سازی به ویژه در بین کودکان و نوجوانان و خانواده های آنها نسبت به خطرات احتمالی می‌تواند اولین و بهترین راهکار پیشگیرانه در این زمینه باشد و آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین نهادی که کودکان و نوجوانان پس از خانواده با آن در ارتباط هستند، باید در این زمینه پیشرو و پیشگام باشد.

همچنین می طلبد دستگاه‌های مرتبط چون نیروی انتظامی همانگونه که طی سال های اخیر اقدامات خوب و پیشگیرانه ای را داشته اند از این پس اقدامات را تقویت کرده تا عاملین و توزیع کنندگان این مواد محترقه پیش از رساندن آن به دست مصرف کنندگان دستگیر شده و به تبع آن شاهد کاهش آمار در این زمینه باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید :