به گزارش کلهرنیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، محمد حسین صادقی عصر امروز یکشنبه در نشست خبری که با موضوع پرونده گلیم وگبه کرمانشاه، امور اراضی، منابع طبیعی و پرونده‌های مهم سال ۹۷ برگزار شد اظهار داشت: با توجه به نوسانات بازار سکه و ارز شاهد افزایش تعداد دعاوی مرتبط با قراردادها بودیم.

وی افزود: به تبع این نوسانات شاهد افزایش نرخ جرم بودیم ولی در مقایسه با استان‌های دیگر وضعیت ما از حیث نرخ جرم از نرم کشوری پایین‌تر هستیم.

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه به برگزاری جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال اشاره کرد و یادآور شد: در این جلسه در خصوص بحث روند واگذاری‌ها به بخش خصوصی ابراز نگرانی شد که در این رابطه اهلیت خریدار، ارزیابی قیمت، نحوه واگذاری و چگونگی برگزاری مزایده‌ها مهمترین نکته‌های مهمی بود که البته در کل کشور هم این گرانی‌ها نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: در این راستا دستگاه‌هایی که وظیفه بازرسی و نظارت دارند باید با در نظر گرفتن رعایت و حقوق بیت المالبه این مسئله به طور جدی به پردازند.

صادقی تاکید کرد: ضعف نظارت‌های نظام‌مند درون دستگاهی باید برطرف شود وزارت‌ها به گونه‌ای باشد که مسیرها و بسترهای سو استفاده را کنترل کند نباید منتظر باشند که دستگاه قضائی وارد عمل شود.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص بحث صیانت از اموال دستگاه‌های دولتی و اجرایی با توجه به اینکه یک سری امکانات از جمله انبارها را در اختیار دارند وظیفه دارند سیستم‌های جلوگیری از سرقت و دخل و تصرف را بررسی کنند به خصوص در ایام نوروز باید مدام آنها را رصد کنند.

دادستان کرمانشاه بیان داشت: تا پایان تعطیلات نوروز ۹۸ سارقینی که در زندان‌ها هستند اجازه خروج و مرخصی را ندارند و تا بعد از تعطیلات نوروز تمام مرخصی‌های آنها لغو خواهد شد.

وی با بیان اینکه افرادی که مرتکب جرایم خاص بودند مورد عفو در ۲۲ بهمن قرار نگرفتند بیان داشت: آن دسته از افرادی هم که مورد عفو قرار گرفتند ضابطین عام و خاص مکلف هستند آنها را تحت رصد خود قرار دهند و اگر مرتکب خطای شوند بدون شک سخت‌تر از قبل با آنها برخورد خواهد شد.

لزوم توجه به توصیه‌های پلیس در صیانت از اموال

صادقی از مردم خواست تا به توصیه‌های پلیس در صیانت از اموال خود توجه کنند و افزود: بی احتیاطی خود ما زمینه ارتکاب جرم را فراهم می‌کند اکثر سرقت‌ها در اثر فرصت‌طلبی سارقین و غفلت همشهریان رخ می‌دهد لذا باید این فرصت را به آنها ندهیم.

مدعی‌العموم کرمانشاه مطرح کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد سرقت‌ها مربوط به وسایل نقلیه، تجهیزات و ملحقات خودرو است و باید تا جایی که ممکن است ایمنی آنها را تأمین کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در ایام تعطیلات نوروز شاهد میهمانان و گردشگران نوروزی در استان هستیم انتظار داریم خدماتی که ارائه می‌شود نام کرمانشاه را بلند به خاطرات استان را در اذهان آنها ماندگار کند در این خصوص دستگاه‌هایی که ارائه خدمات دارند باید کیفیت خدمات را ارتقا دهند.

صادقی یادآور شد: بر همین اساس دادسرا هم به کیفیت خدمات از جمله بهداشت در اماکن خدماتی نظارت ویژه خواهد داشت.

برخورد جدی با عرضه‌کنندگان مواد محترقه در چهارشنبه آخر سال

وی با توجه به نزدیک بودن ایام چهارشنبه‌سوری گفت: در این راستا پلیس و نیروی انتظامی تکلیف دارند با عرضه کنندگان تجهیزات مواد محترقه غیرقانونی به طور جدی برخورد کنند و اگر مردم هم در این راستا اطلاعاتی دارند به مراجع قانونی اطلاع رسانی کنند.

صادقی اظهار داشت برهم‌زدن آرامش مردم در این روز ممنوع و افرادی که بخواهند مردم را به مخاطره بیندازند با آنها برخورد جدی خواهد شد و ما نیز مواجهه قضائی با آنها خواهیم داشت.

مدعی‌العموم کرمانشاه ادامه داد: در بحث تعرض به منابع طبیعی، اراضی ملی، تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرقانونی، دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری، امور اراضی، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی مطابق دستورالعمل نوروزی دادستان که در ۳۱ بند آمده است تکلیف همه دستگاه‌ها روشن است و مطابق آن باید عمل کنند.

وجود ۶۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه

وی تعداد چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه را ۶ هزار حلقه چاه عنوان کرد و یادآور شد: تا پایان سال ۹۶ حدود ۳۹۴۹ حلقه مسدود شد از ابتدای سال ۹۷ تاکنون ۲۷۵ حلقه چاه دیگر مسدود شده که باز هم روند مقابله با آنها نیاز به همت بیشتری دارد.

صادقی به اقدامات معاونت پیگیری حقوق عمومی مردم اشاره کرد و بیان داشت: از جمله این اقدامات می‌توان آزادسازی حریم راه‌ها، انشعاب‌های غیرمجاز، مقابله با پدیده قاچاق به خصوص دام زنده را نام برد.

وی با تاکید بر اینکه باید در بحث بازیافت و جمع آوری زباله‌ها بازنگری شود افزود: تاکنون در خصوص پسماندهای بیمارستانی اقدامات خوبی صورت گرفته اما کماکان با پدیده زباله گردی که می‌تواند تهدید بهداشتی و آسیب اجتماعی به دنبال داشته باشد مواجه هستیم که اگر مدیریت نشود به یک معضل تبدیل می‌شود.

استاندارد سازی آسانسورها، جایگاه‌های سوخت، ایمنی وسایل در پارک‌ها، ساماندهی سرویس مدارس، ایمن سازی رودخانه چمبشیر، انهدام کوره‌های تولید زغال در منطقه عثمان وند از جمله اقداماتی بود که دادستان کرمانشاه به آنها نیز اشاره کرد.

وی در ادامه یکی از مطالبات رئیس جدید قوه قضائی را تاکید بر احیای حقوق عامه مردم دانست و بیان داشت: دستورالعملی را که در این زمینه صادر کردند با جدیت دنبال می‌کنیم.

صادقی ابراز داشت: در بحث تخلف مدیران دستگاه‌ها، امسال شهردار یکی از شهرستان‌ها که به اتهام اخذ رشوه تحت تعقیب قرار گرفت، در حال حاضر پرونده او آماده ارسال به دادگاه است.

دستگیری تعدادی از مدیران یک دستگاه اجرایی به علت تضییع حقوق مردم

دادستان کرمانشاه همچنین افزود: تعدادی از مدیران یک دستگاه نیز که تحت عنوان تضییع حقوق مردم تحت تعقیب قرار گرفتند دستگیر شدند و ۶ نفر از آنها از خدمت معلق و پرونده در حال حاضر در دست رسیدگی و اقدام است.

وی از افزایش ۳۰ درصدی کشفیات سرقت خبر داد و بیان داشت: در این راستا ۱۱۵ باند سرقت شناسایی و دستگیر شدند.

صادقی با بیان اینکه در جرایم خشن سرقت به عنف سرقت مغازه نسبت به مشابه سال قبل ۱۶ درصد کاهش داشته‌ایم، یادآور شد: همچنین در حوزه جرایم جنایی ۲۵ درصد، سرقت مسلحانه ۲۲ درصد، آدم ربایی ۳۳ درصد کاهش نسبت به مشابه سال قبل داشته‌ایم.

وی اظهار داشت: تعداد ۳۲ فقره خودرو مربوط به افرادی که از وسیله نقلیه برای سرقت استفاده کردن قرار نظارت قضائی صادر شده و از رانندگی از ۶ ماه تا یکسال منع شده‌اند و بازدارندگی آن بیشتر از اعمال مجازات بوده است.

دادستان کرمانشاه همچنین خاطرنشان کرد: دستگاه‌هایی که اعتبارات عمرانی و پروژه‌های متعددی دارند و سهم قابل توجهی از بودجه عمرانی را به خود اختصاص داده‌اند ضرورت دارد با دقت بیشتری کار کنند و از مصرف اعتبارات در موارد غیر مصوب پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: در سال ۹۷ تعداد زیادی از کارکنان دولتی که در مورد آنها کیفرخواست صادر شده از خدمت معلق شدند تا رأی قطعی در مورد آنها صادر شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پرونده آرکا خودرو اشاره کرد و بیان داشت: در این پرونده شخص کلاهبردار ۷۳ میلیارد ریال از مردم دریافت کرده بود و تعداد ۸۷۷ نفر برای خودرو ثبت نام کرده بودند.

صادقی یادآور شد: به ۳۰۴ نفر از این افرادی که ثبت نام کرده بودند خودرو تحویل شد و مابقی بدهکار هستند.

وی خاطر نشان کرد: با ورود دستگاه قضائی به این پرونده از محل اقساط دریافت کنندگان خودرو و همچنین اموال پدر متهم توانستیم ۱۳۳ نفر را تسویه کنیم اصل سپرده آنها را تحویل دهیم.

مدعی العموم کرمانشاه ظهار داشت: حال حاضر ۴۳۴ نفر در نوبت هستند پرونده آنها با صدور کیفرخواست به دادگاه تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه اتهام این شخص اخلال در نظام اقتصادی و کلاهبرداری است افزود: در پایان سال ۹۶ این شخص دستگیر و در سال ۹۷ پرونده را جمع آوری و در حال حاضر در دست اقدام است.

صادقی در ادامه به برداشت از حساب مردم توسط افرادی در فضای مجازی اشاره کرد و بیان داشت: در این خصوص ۳ نفر دستگیر شدند و خوشبختانه موفق نشدند اموال را تصاحب کنند و پول‌هایی که برداشت شده بود به حساب مردم برگشت خورد.

وی به مردم توصیه کرد قصد خرید با کارت‌های بانکی را دارند باید توجه داشته باشند که رمز کارت خود را در اختیار هر کسی قرار ندهند و تا جایی که ممکن است خود شخص رمز را وارد کند.

دادستان کرمانشاه بیان داشت: بانک مرکزی باید تدبیری اتخاذ کند که استفاده از رمزهای یک بار مصرف را باب کند که اگر این کار عملیاتی شود بسیاری از جرم‌های بانکی کاسته خواهد شد.

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :