به گزارش کلهرنیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، جلیل بالایی عصر امروز پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به ارائه اقدامات و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از بحران سیل در استان پرداخت و اظهار داشت: با توجه به گزارش هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارش زا به استان کرمانشاه لازم است شهروندان با همراهی و همکاری با مدیریت بحران استان مخاطرات بلایای طبیعی را کاهش دهند.

وی افزود: بنا بر گزارش هواشناسی در سال زراعی جاری ۶۴۵ میلیمتر بارش باران را تاکنون به ثبت رسانده که بالاترین آن مربوط به پاوه با ۱۲۳۸ میلیمتر و گواور با ۹۰۱ میلیمتر و کمترین بارش‌ها مربوط به سومار با ۳۷۰ میلیمتر و سنقر ۳۷۸ میلیمتر است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه بیان کرد: با این بارش‌ها امسال نسبت به سال گذشته ۱۰۷ درصد رشد داشتیم یعنی چیزی حدود ۲ برابر سال گذشته و نسبت به برنامه بلند مدت ۷۲ درصد رشد دارد و می‌توان گفت یک سال پر آب را در پیش رو داریم و باید مدیریت کنیم تا به بلایی تبدیل نشود.

وی با بیان اینکه سامانه جدیدی که از شنبه وارد استان می‌شود چون از طرف مدیترانه وارد می‌شود یک سامانه پربارش و به شدت استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: این بارش‌ها شهرستان‌های گیلان غرب، سرپل ذهاب، دالاهو، کرمانشاه، کنگاور و سنقر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بالایی اظهار داشت: از اوایل روز شنبه تا روز دوشنبه بارش‌ها به اوج خود می‌رسد که ۱۰۰ میلی متر در ۲۴ ساعت باران را خواهیم داشت یعنی طی ۲۴ ساعت به اندازه‌ی یک فصل بارندگی داریم.

وی یادآور شد: چون فصل بهار متصل به زمستان است رودخانه‌ها در حال طغیان، بستر زمین اشباع و اکثر سدها بیش از ۹۰ درصد مملو از آب هستند و زمین ظرفیت این میزان بارندگی را ندارد لذا پیش بینی می‌شود سیل در پیش داشته باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه به دستور العمل صادر شده از سوی استانداری کرمانشاه اشاره کرد و بیان داشت: این دستورالعمل طی امروز به همه دستگاه‌های اجرایی صادر شده است و با حضور کلیه اعضای مدیریت بحران، فرماندهان نظامی ارتش و سپاه جلسه ستاد بحران برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در این راستا معاون اول رئیس‌جمهور طی بخشنامه‌ای به همه استان‌های در معرض خطر اعلام کرد که تمام استانداران در حالت آماده باش باشند و حتی مرخصی مدیران با هماهنگی استاندار و فرمانداران انجام بگیرد.

بالایی یادآور شد: همچنین سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشور به تمام نیروهای مسلح اعلام کرد که با تعامل و تقسیم کار استانداری‌ها و ستاد بحران را همراهی کنند و این ابلاغ حاکی از آن است که شرایط سختی پیش رو داریم.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان به جز در شرایط اضطراری در این روزها از منزل خارج نشوند گفت: همچنین نباید در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها توقف و اسکان موقت داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در ادامه به دستورات صادر شده از سوی استاندار کرمانشاه به تمام دستگاه‌ها و مدیران اشاره کرد و افزود: همه مدیران موظفند که این روزها پای کار باشند و مرخصی کلیه پرسنل تحت امر تا پایان خروج سامانه لغو می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق دستور اکید استاندار کرمانشاه همه دستگاه‌ها موظف هستند از امکانات، تأسیسات و تجهیزاتی که در اختیار دارند مراقبت کرده و در صورت لزوم آن را در اختیار مدیریت بحران قرار دهند.

بالایی تصریح کرد: قبل از ورود به سامانه ضرورت دارد وضعیت شهرستان‌ها بررسی شود و مطابق با آن اقدامات پیشگیرانه انجام گیرد.

وی ادامه داد: استاندار پیرو دستور سرلشکر باقری از فرماندهان نظامی ارشد ارتش، سپاه، فرمانده انتظامی و مرزبانی درخواست کرد تمام امکانات اعم از نیروی انسانی تجهیزات و ماشین آلات را در صورت نیاز در اختیار مدیریت بحران استان قرار دهند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه ادامه داد: در این سامانه بیشترین حجم بارش متوجه مرکز استان است و به شهرداران تاکید می‌شود که تمام اقدامات را پای کار بیاورند و امروز صبح استاندار دستور تخریب پل فلزی کمربندی غربی را صادر کرد.

وی عنوان کرد: در این خصوص استاندار کرمانشاه از رئیس جمعیت هلال احمر کشور درخواست کرد که تجهیزات هلال احمر کرمانشاه را از جمله چادر، پک غذایی، پمپ آب، کف کش، قایق و سایر تجهیزاتی که برای مدیریت سیل لازم است مرور کند و اگر کم و کاستی وجود دارد قبل از اینکه وارد فضای بارش شویم آنها را تقویت کند.

بالایی بیان کرد: لازم است هلال احمر نیز تجهیزات خود را کنترل کنند و در مناطقی که احتمال تهدید دارد امکانات و تجهیزات را مستقر کند تا در صورت لزوم با مشکل مواحه نشوند.

وی اظهار داشت: استاندار از شرکت آب منطقه‌ای نیز درخواست کرد که تیم کارشناسی قوی را مسئول ورود و خروج آب سدها کند چرا که ۹۰ درصد ظرفیت آب سدها پر است و با کم‌ترین سیلاب ممکن است با مشکل مواجه شویم.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه یادآور شد: شهرداری‌ها همچنین باید اگر عامل توقفی در مسیر آب رودخانه‌هایی که از وسط شهرها عبور می‌کند از جمله آبشوران قره سو رودخانه شرف آباد در اسلام آباد و… وجود دارد آنها را برطرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: در استان کرمانشاه بیش از ۳۰۰۰ روستا وجود دارد که دهیاران مسئول هستند در این روستاها ستاد بحران تشکیل داده و مشکلات را برطرف کنند.

بالایی به آسیب‌های وارد شده از سامانه بارشی قبل اشاره کرد و افزود: خوشبختانه توانستیم مشکل آبرسانی بیشتر روستاها را برطرف کنیم و فقط مشکل ۱۶ روستا که مسیر عبور خطوط آنها مشکل داشته است برطرف نشده است.

وی خاطر نشان کرد: در مجموع ۷۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی اماکن، زیرساخت شهری، راه‌ها، پل‌ها و بخش‌های خسارت دیده نیاز است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با بیان اینکه بر اساس اعلام بنیاد مسکن ۱۰۸ خانه روستایی تخریب شده یا نیاز به بازسازی و نوسازی دارند، گفت: حدود ۱۳ کیلومتر معبر روستایی طرح هادی از داخل روستاها نیز مورد آسیب قرار گرفتند.

وی گفت: در حال حاضر به دولت پیشنهاد ۵۰ میلیارد تومان داده شده که منتظریم تصمیمات لازم در این خصوص گرفته شود.

بالایی با بیان اینکه این هشدار آمادگی و برنامه ریزی برای سامانه قدرت مندی است که وارد استان خواهد شد و کرمانشاه را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: ممکن است همزمان رانش زمین، ریزش سنگ و مسدود شدن جاده‌ها را داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگرچه زمین مناطق جنگی از خطر احتمالی مین پاکسازی شده اما لازم است مردم به خصوص عشایر در این مناطق احتیاط کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه یکی از بناهای در معرض تهدید سیل را تکیه معاون‌الملک معرفی کرد و بیان داشت: این بنا به خاطر اینکه در مسیر قنات و چشمه بوده و آبشوران نیز از کنار آن می‌گذرد در معرض خطر جدی قرار دارد که لازم است سیستم انتقال آب در این بنا برنامه ریزی شود و نیز برای سایر بناها اگر اقدامی لازم است میراث فرهنگی در اسرع وقت انجام دهد.

وی همچنین در خصوص اسکان مسافران نوروزی بیان داشت: در حال حاضر ۳۰۰ مدرسه و دبیرستان و همچنین سالن‌های ورزشی آمادگی لازم را دارند که به صورت رایگان پذیرایی مسافران در شرایط اضطراری باشند.

بالایی همچنین یکی دیگر از بحرانی‌ترین شهرستان‌ها که در معرض سیل قرار دارد را شهرستان گیلانغرب دانست و بیان داشت: بارش‌ها در این شهرستان بیشتراست و همچنین دو سد در بالادست آن قرار دارد که این شهرستان را یکی از بحرانی‌ترین شهرستان‌ها در معرض سیل قرار داده است و پس از آن اسلام‌آباد، سرپل ذهاب و کرمانشاه به ترتیب دیگر نقاط بحرانی به حساب می‌آیند.

بالایی در پایان خاطر نشان کرد اصحاب رسانه با تشکیل کمیته اطلاع رسانی اخبار دقیق و موثق را در اختیار مردم قرار دهند.

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :