به گزارش کلهرنیوز  ، اسحاق جهانگیری عصر امروز در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمانشاه اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های دولت یازدهم و دوازدهم بحث خشکسالی بود و در همین اواخر سال ۹۷ وضعیت به گونه‌ای بود که فکر می‌کردیم با این بارندگی‌ها در سال ۹۸ بسیاری از شهرهای کشور با مشکل تأمین آب شرب مواجه خواهند شد.

وی افزود: در سال ۹۳ بیش از ۶۰۰۰ روستا با مسئله بی آبی مواجه بودند که با تانکر به آنها آبرسانی می‌شد و بسیاری از تالاب‌های کشور خشک شده و به کانون‌های تهدید کننده حیات و زندگی تبدیل شده بودند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: با شرایط خشکسالی‌های مستمر در سال‌های گذشته بسیاری از افراد فکر می‌کردند که این مسئله برای ادامه حیات ایران خطرساز است اما با لطف بزرگ خداوند این بارش رحمت سراسر کشور را در بر گرفته است و بسیاری از سدها پر شدند و یا نزدیک پر شدن و در برخی موارد حتی شاهد سرریز شدن برخی سدها هستیم.

وی با اشاره به وضعیت کنونی تالاب‌ها عنوان کرد: تالاب‌های ما امروز پر آب هستند و هیچ تالابی دیگر منشأ ریزگرد نخواهد شد.

جهانگیری آثار بارندگی‌ها را از جهات اقتصادی بالا دانست و تصریح کرد: مردم در پی این بارش‌ها و دیدن رحمت خداوند شاداب و پرنشاط شدند.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ استان در کشور ما درگیر مسئله سیل هستند، عنوان کرد: تا کنون در کشور موضوعی به این فراگیری وجود نداشته است که اکثر استان‌ها درگیر سیل شدند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در بسیاری از مناطق کشور سیل موجب وارد شدن خسارت شده است و در برخی مناطق نیز تلفاتی داشتیم و در برخی استان‌ها تلفات بسیار کم بود هر چند معتقدیم در این زمینه نباید حتی یک نفر هم تلفات داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه اتفاق سیل نمایش شیرین همبستگی را در مقابل تلخی‌های بسیار نمایان کرد، خاطر نشان ساخت: در ایام تعطیلات نوروز که همه در حال دید و بازدید هستند مدیران کشور همه پای کار بودند و حتی برخی از مسئولان خانواده‌های خود را در این ایام ندیدند.

جهانگیری با اشاره به حضور نیروهای مسلح در مناطق سیل زده کشور گفت: نیروهای مسلح بعد از فرمان رهبری در کنار مردم حضور داشتند و خدمات بسیار خوبی را به مردم ارائه دادند و

مانند همیشه که در بحران‌ها حضور مؤثری دارند، حضور تعیین کننده‌ای در سیل داشتند.

وی با بیان اینکه مردم در جریان سیل همه پای کار و در صحنه بودند ادامه داد: با مشارکت مردم کشور از این بحران نیز عبور خواهد کرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه استان کرمانشاه یکی از کانون‌های اصلی بارندگی است از تلاش‌های مدیران استانی در پایین آوردن خسارت سیل و اقدامات صورت گرفته قدردانی کرد.

وی بخش راه را یکی از بخش‌هایی دانست که بیشترین خسارت را در سیل داشته است و افزود: با توجه به شرایط دولت خودمان باید با حداقل‌ها مشکلات و خسارات ناشی از سیل را بر طرف کنیم.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود سامانه سردسیری را یکی از مطالبات مردم استان کرمانشاه دانست و گفت: باید بررسی شود که مشکل این سامانه تأمین مالی و یا تخصیص آب است.

وی همچنین با اشاره به بازگشایی مرز خسروی عنوان کرد: ما به عنوان دولت ایران همیشه طرفدار این بازگشایی بوده‌ایم اما طرف عراقی با توجه به دغدغه‌های امنیتی که دارد این مسئله را تا کنون عملی نکرده است.

معاون اول رئیس جمهور ظرفیت‌های استان را در زمینه صادرات به کشور عراق برشمرد و بر استفاده از آنها در جهت تقویت روابط و صادرات به کشور عراق تاکید کرد.

منبع:شبکه اطلاع رسانی مرصاد

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :