به گزارش کلهرنیوز ، امیر شاه‌آبادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از بارش‌های شدید اخیر بسیاری از مناطق استان کرمانشاه شاهد آبگرفتگی و بالا آمدن سطح آب بود و به همین دلیل خدمت‌رسانی به آنها به راحتی انجام شد اما در شهرستان هرسین یک سیل واقعی رخ داد به طوری که ورودی آب در منطقه بیستون و چمچمال به هزار و ۵۰۰ متر مکعب در ثانیه رسید در حالی که خروجی آن تنها ۷۰۰ متر مکعب بود.
به گفته او، رودخانه گاماسیاب با اضافه شدن دینورآب، طغیان کرد و روستاهای «گرگوند، قوزی‌وند، چم‌بطان سفلی و علیا و قره‌ولی» را به محاصره در آورد؛ همچنین به روستاهای زیادی هم خسارت گسترده زد.

سیل هرسین با آبگرفتگی کرناچی قابل قیاس نیست
شاه‌آبادی گفت: عمق بحران به اندازه‌ای بوده که دریاچه‌ای در این منطقه به عرض چهار تا پنج کیلومتر شکل گرفت و بیش از هزار هکتار از اراضی درجه یک کشاورزی را ویران کرده است.
شاه آبادی تاکید کرد که سیل‌زدگان هرسین نیاز به توجه بسیار بیشتری نسبت به مناطقی مانند کرناچی دارند که تنها با یک آبگرفتگی مواجه هستند.

نیاز شدید به مواد غذایی، پوشاک و علوفه دام
آنچنان که فرماندار هرسین بیان کرد، روستاهای چم‌بطان سفلی و علیا و قره‌ولی در همان روز نخست سیل با کمک سپاه و ارتش تخلیه شدند اما با تثبیت سطح آب و فروکش کردن بخشی از آن، روستائیان برای نجات دام‌هایشان به روستا برگشته‌اند هر چند تعداد زیادی از دام‌های آنان هم در این سیل تلف شده است.
او افزود: ارتش به سختی با این سه روستا ارتباط برقرار کرده و اکنون به صورت حداقلی به آنان کمک می‌شود در حالی که اهالی این روستاها به شدت نیاز به کمک های غذایی و پوشاک و نیز علوفه برای دام هایشان دارند.
به گفته این مسئول، چند روستای دیگر شهرستان هرسین هم خسارت‌های سنگینی از سیل دیده‌اند و در تلاشیم که هر چه سریعتر میزان خسارت‌ها را جمع‌بندی کنیم تا برای جبران آن اقدام شود.

جهاد باید به سیل‌زدگان علوفه رایگان بدهد
شاه‌آبادی با تاکید بر اینکه جهاد کشاورزی باید به دامداران سیل‌زده هرسین علوفه رایگان بدهد، گفت: اکنون پس‌انداز سالانه روستائیان به پایان رسیده و حتی سرمایه‌ای برای تامین علوفه دام‌هایشان ندارند.
او گفت: استاندار کرمانشاه چندین بار از نزدیک پیگیر وضعیت و مشکلات سیل‌زدگان هرسین بوده و اکنون هم برای تامین نیازهای فوری آنان تلاش می کند.

سیل‌زدگان هرسین اولویت کمک کرمانشا‌هی‌ها باشد
شاه‌آبادی کمک بخش خصوصی و مردم کرمانشاه به سیل‌زدگان استان لرستان را ارزشمند و قابل تقدیر دانست اما تاکید کرد که اکنون اولویت کمک‌رسانی باید سیل‌زدگان نیازمند هرسین باشد.
فرماندار هرسین ابراز امیدواری کرد که از سطح آب رودخانه گاماسیاب تا روز جمعه به بستر خودش برگردد و امکان خدمت‌رسانی مناسب به سیل‌زدگان فراهم شود.
رود گاماسیاب از طولانی‌ترین رودخانه‌های ایران است که از ۲۱ کیلومتری جنوب شرقی نهاوند در استان همدان سرچشمه می‌گیرد و پس از در آغوش کشیدن روان آب‌های ملایر، تویسرکان، اسدآباد و صحنه وارد شهرستان هرسین می شود.
گاماسیاب در ادامه راه، پس از یکی شدن با رود قره‌سو به سمت ایلام می‌رود و در مسیر خوزستان با رود کرخه یکی می‌شود و در نهایت در سد بزرگ کرخه آرام می‌گیرد.
شهرستان هرسین با ۸۵ هزار نفر جمعیت در ۴۴ کیلومتری جنوب شرق کرمانشاه واقع شده است.
سامانه بارشی قوی که از روز یکشنبه از سمت کرمانشاه وارد آسمان ایران شد، طی ۴۸ ساعت بارش شدید برف و باران، سبب سیل و خسارت گسترده بویژه در شرق و جنوب شرقی این استان از جمله شهرستان هرسین شد.
آنچنان که جلیل بالایی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه به خبرنگار ایرنا گفت: بیشترین خسارت‌های سیل اخیر در این استان به راه‌ها، پل‌ها و زیرساخت‌های شهری وارد شد و در حوزه تولید هم بیشترین زیان را بخش کشاورزی(زراعت، دام و شیلات) دید.

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :