به گزارش کلهرنیوز به نقل از ایرنا ، کوروش محمودیان افزود: آب ذخیره پشت سد مخزنی گیلانغرب در سال های قبل به میزان ۱۲ میلیون متر مکعب بود که امسال با توجه به وضعیت خوب بارندگی ها ظرفیت آب این سد هم اکنون به ۲۴ میلیون متر مکعب رسید و سرریز کرده است.
وی اظهار کرد: این سد قرار است که یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد در این شهرستان را مشروب کند که هم اکنون تنها ۵۰ هکتار از عملیات شبکه گذاری و انتقال آب به باغات پایین دست این سد آماده است.
فرماندار گیلانغرب گفت: عملیات شبکه گذاری بین مزارع یک هزار و ۱۵۰ هکتار از مزارع پایاب سد مخزنی آماده نیست که با هماهنگی های صورت گرفته، قرار است عملیات اجرایی آن تا پایان امسال انجام شود.
محمودیان افزود: همچنین سد زاگرس در این شهرستان نیز در اسفند ماه پارسال سرریز کرد و هم اکنون ۶۰ میلیون متر مکعب آب در پشت این سد ذخیره است.
سد زاگرس اولین و بزرگترین سد قوسی و خارج از بستر کشور است که با هدف توسعه اراضی مستعد دشت های گیلانغرب و قصرشیرین به میزان ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار، توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه با ایجاد اشتغال مولد، توسعه باغ ها، شیلات، صنعت گردشگری و تامین نیازهای زیست محیطی احداث شده است.
احداث سد زاگرس با صرف ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار از سال ۸۲ آغاز و در سال ۸۷ تکمیل شد که یکنواختی سطح آب در کل نقاط آن باعث ایجاد یک ساحل آرام و چشم انداز زیبا در حاشیه سد شده است و این سد یکی از سدهای منحصر به فرد کشور و استان کرمانشاه به شمار می رود.
فرماندار گیلانغرب همچنین از آبگیری سد شرفشاه سومار با حضور معاون وزیر نیرو و در سفر قریب الوقوع رییس جمهوری به استان کرمانشاه به صورت ویدیو کنفرانس خبرداد که قرار است بیش از سه هزار هکتار از زمین های کشاورزی دیم سومار و نفت شهر از طریق شبکه های زیردست این سد به آبی تبدیل شود.
عملیات اجرایی سد شرفشاه از سال ۸۹ آغاز شد و دریاچه سد نیز در سطح ۴۲۰ هکتار با قابلیت ذخیره سازی ۱۳۱ میلیون متر مکعب پیش بینی شده است که این سد علاوه بر تامین آب مورد نیاز چهار هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی کشاورزی، آب مورد نیاز بخش صنعت و همچنین مشکل کمبود آب آشامیدنی منطقه را رفع می کند.

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :