به گزارش کلهرنیوز ، محمود رضا مرادی صبح امروز دوشنبه در همایش سفیران سلامت با بیان اینکه شعار هفته سلامت مراقبت‌های اولیه بهداشتی برای پوشش همگانی است اظهار داشت: خود مراقبتی و مقوله اجتماعی شدن سلامت برای وزارت بهداشت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: امروزه الگوی بروز بیماری‌ها تغییر کرده در حالی که در گذشته بیماری‌های واگیر و عفونی سبب مرگ و میر می‌شدند اما امروزه این بیماری‌ها کنترل و بیماری‌های غیر واگیر نظیر شیوع ابتلاء به چربی و فشارخون، تصادف، بی تحرکی و مصرف برخی داروها و مواد مخدر سبب افزایش مرگ و میر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر اینکه جابجایی این بیماری‌ها سبب مطرح شدن مقوله خود مراقبتی از سوی سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت شده افزود: اگر خود مراقبتی مورد توجه قرار گیرد ۶۰ درصد مشکلات ناشی از این بیماری‌ها کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه بحث خود مراقبتی تنها در مورد پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌ها مطرح نیست نقش مردم در این میان را مهم دانست و عنوان کرد: از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت اجرای طرح سفیران سلامت در دستور کار قرار گرفت.

مرادی با اعلام اینکه ۵۰ درصد مردم اطلاعات کاملی از سواد سلامتی ندارند بیان کرد: بر همین مبنا برنامه راهنمای ملی خود مراقبتی شامل خود مراقبتی در ناخوشی‌های جزئی که در ابتلاء به این بیماری‌ها از نظر مراجعه به پزشک افراط و تفریط دیده می‌شود، همچنین خطرسنجی سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان‌ها و آموزش عوامل ابتلاء به این بیماری‌ها تدوین شده است.

وی با بیان اینکه مهمترین عامل ابتلاء به سرطان سیگار است عنوان کرد: مواد غذایی از عوامل اثرگذار بر سرطان‌های گوارشی هستند به همین منظور باید سبک زندگی سالم با تشویق مردم به مسرف میوه، سبزی و ورزش کردن مورد آموزش قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان داشت: خود مراقبتی در دوران باردار و پس از آن در قالب یک هزار روز طلایی، فرزند پروری و خود مراقبتی در اورژانس‌ها نیز از دیگر موضوعات آموزش داده شده به سفیران سلامت دانست.

وی خواستار همکاری مردم با معاونت بهداشتی شد و با تاکید بر افزایش سواد سلامتی و پرهیز از توجه به توصیه‌های غیرعلمی افزود: یکی از مشکلات ما در وزارت بهداشت مباحث بودجه‌ای است زیرا مقوله سلامتی یکی از مسائل مهم جامعه است اما بودجه موجود پاسخگوی همه خواسته‌های این حوزه نیست.

علیرضا گودرزی مدیرکل امور فرهنگی اجتماعی استانداری کرمانشاه هم در این همایش اظهار داشت: پیشگیری و آموزش مقدم بر درمان است هر هزینه‌ای که در این میان انجام شود هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری است.

وی با تاکید بر اینکه اجتماعی کردن مقوله سلامتی موضوعی کلیدی است گفت: مردم با خودمراقبتی و پایش شاخص‌های سلامت روانی و جسمانی می‌توانند زندگی عاری از بیماری را برای خود رقم بزنند.

مدیرکل امور فرهنگی اجتماعی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه ابتلا یک فرد در خانواده به یک بیماری زندگی چند خانواده را تحت الشعاع قرار می‌دهد عنوان کرد: بهداشت و سلامت موضوعی فرابخشی است و در این میان تنها وزارت بهداشت متصدی نیست مثلاً در این میان با تامین سلامت راه‌ها کاهش تصادفات رخ می‌دهد.

وی با اعلام اینکه با همکاری جهادکشاورزی به عنوان مسئول تامین امنیت غذایی درصدد بارکد گذاری هشت قلم کالای اساسی هستیم افزود: در یکی دو سال گذشته ده شهرستان تحت تاثیر زلزله قرار گرفتند که در این میان به بهداشت و درمان نمرده قابل قبولی داده شد.

به گفته گودرزی به دنبال وقوع زلزله از شیوع بیماری‌های واگیر از جمله سالک نگران بودیم که بهداشت و درمان توانست نه تنها بیماری را کنترل بلکه شیوع آن را کاهش دهد.

وی با اشاره به تلاش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سیل اخیر با موضوع آگاه سازی مردم نسبت به مسائل بهداشتی افزود: خوشبختانه در دور افتاده‌ترین نقاط روستایی هم امکانات پیشرفته‌ای دیده می‌شود.

مرصاد

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :