به گزارش کلهرنیوز ، هوشنگ بازوند روز سه شنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با حضور امیر آریان فر ارشد نظامی ارتش در غرب کشور و اساتید دانشگاه دفاع ملی در سرسرای تدبیر استانداری، افزود: مردم باید احساس کنند دولت و حکومت در شرایط بحرانی کنار آن‌ها ایستاده اند و تحت هیچ شرایطی آن ها را رها نمی کند که این اتفاق در زلزله سال ۹۶ و سیل اخیر به عینه رخ داد.
وی گفت: اگر مقوله پیشگیری در کشور جدی تر گرفته شود؛ می توانیم با اطمینان خاطر و توان بیشتری با چالش هایی مانند سیل و زلزله مواجه شویم.
او همچنین گفت: در هنگام سیل، اطلاعات هواشناسی به ما این فرصت را می دهد تا برخی پیشگیری ها را از چند روز قبل انجام دهیم.
وی اظهار داشت: در بحران زلزله نیز هرچند امکان پیش بینی لحظه وقوع این واقعه طبیعی وجود ندارد ولی با نظارت مداوم و کارشناسی بر ساخت و سازها می‌توان از بسیاری از خسارت‌های احتمالی جلوگیری کرد.
استاندار کرمانشاه ادامه داد: اگر در سال های قبل‌تر، آیین نامه ۲۸۰۰ در مناطقی که دچار زلزله شدند، اجرا می‌شد تا ۶۵ درصد از حجم خسارت ها کاسته می شد.
بازوند افزود: بیمارستان اسلام آبادغرب در اردیبهشت ۹۶ ساخته شد و در آبان ۹۶ با وجود فاصله ۹۰ کیلومتری با کانون زلزله، تخریب شد که نشان از ضعف های جدی نظارتی در حین ساخت و ساز دارد.
وی تصریح کرد: در آذرماه ۹۷ یک زلزله ۶/۴ ریشتری در محدوده‌ حدفاصل گیلانغرب، سرپل ذهاب و قصرشیرین رخ داد که این زلزله خسارتی به بار نیاورد در حالی که زلزله‌ای با همین قدرت در ورزقان خسارت های بسیاری به بار آورد و این موضوع نشان داد اگر خانه ها اصولی ساخته شوند، زلزله های بالای ۶ ریشتر هم خسارتی نمی زند.
او اضافه کرد: در زلزله‌ها در کنار بازسازی خانه‌ها باید به دنبال بازتوانی روحی مردمی باشیم که در زلزله حاصل عمر و یا عزیزان خود را از دست داده اند.
نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه در ادامه گفت: در یک کتاب سه جلدی که به تازگی منتشر شده است تمامی مشکلات موجود در سازه ها و زیرساخت ها در زلزله اخیر تهیه و تدوین شده است که این مجموعه می تواند به برنامه ریزی‌های آینده بسیار کمک کند.
بازوند افزود: در کشوری مانند ژاپن با توجه به رعایت دقیق آیین نامه ها، مردم در هنگام وقوع زلزله نیز با آرامش به زندگی عادی خود می پردازند.
او گفت: اگر «خانه رود» را خراب کنیم که رود نیز روزی خانه های ما را خراب می کند.
وی در ادامه افزود: در فصل‌هایی که رودخانه راین در آلمان سیلابی می شود؛ این رود تبدیل به یک جاذبه گردشگری می شود و این مصداق تبدیل تهدیدها به فرصت است.
استاندار کرمانشاه در ادامه سخنان با بیان اینکه چرا مسیری که هزاران سال رودخانه‌ بوده را تبدیل به خیابان کرده اند، گفت: پنج هزار و ۷۰۰ خانه با جمعیتی حدود ۲۵ هزار نفر در حریم رودخانه های کرمانشاه با مجوز ساخته شده اند و در خطر سیل قرار دارند.
وی تصریح کرد: تجربه به ما می‌گوید نباید اجازه دهیم زندگی جاری مردم در بحران های مانند زلزله دچار اخلال شود زیرا اگر مردم از کار روزمره شان فاصله گرفتند بحران خیلی شدید می شود.
وی خاطرنشان ساخت: در روز دوم زلزله، ادارات، مغازه‌ها، ساندویچی‌ها و رستوران‌ها باز بودند و مردم می دیدند مدیریت ارشد استان همانند خود آن ها در این مکان های خدماتی و عمومی مانند ساندویچی ها غذا می خورند.
او اظهار داشت: در شرایط تحریم ظالمانه و بی سابقه فعلی و کسری بودجه دولت، تامین اعتبار لازم برای جابجایی این خانه ها بسیار دشوار است.
نماینده عالی دولت در ادامه گفت: ارتش در زلزله اخیر ۱۱ هزار نفر نیروی زبده خود را پای کار آورد و شب زلزله امیر آریانفر ساعت سه در وسط میدان به مدیریت امداد و نجات می پرداخت.
بازوند افزود: ارتش در سیل اخیر نیز کاملا پای کار بود و در کمتر از ۷۲ ساعت یک پل ارتباطی بر روی رودخانه گامسیاب ساخت که در شرایط عادی یکسال ساخت آن طول می کشید.
وی همچنین گفت: کار سپاه نیز در این زلزله بسیار عظیم و گسترده بود و. وظیفه امدادرسانی به بیش از یک هزار و ۲۰۰ روستای زلزله زده به این نهاد واگذار شده بود که واقعا یک امداد رسانی گسترده انجام دادند.
وی اضافه کرد: همچنین قرارگاه خاتم امکانات گسترده‌ خود در منطقه را در اختیار مدیریت بحران قرار داد و سپاه در سیل اخیر نیز خوش درخشید و کاملا در وسط میدان خدمات رسانی و انتقال و اسکان سیل زدگان قرار داشت.
او یادآور شد که هلال احمر در سیل اخیر زحمات بسیاری کشید و نقش بسیار پررنگی در اسکان و جابجایی مردم و امدادرسانی به سیل زدگان داشت‌.
وی افزود: در زمان زلزله نیروهای انتظامی و امنیتی اوضاع را آنچنان مدیریت کردند که سرقتی صورت نگرفت و این عملکرد تحسین برانگیز در سیل هم اتفاق افتاد‌.
به گفته او، آب منطقه ای در مدیریت سدها و تنظیم خروجی آب ها بسیار خوب عمل کرد‌ و از این حوزه خسارتی متوجه مردم نشد.
بازوند گفت: سیل اخیر نشان داد اگر مردم در جریان تهدیدها و خطرات قرار بگیرند؛ آن‌ها خودشان پای کار می آیند و سیل را مدیریت می‌کنند و خسارت‌ها بسیار کمتر می‌شود.
یک هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان در سیل اخیر به زیرساخت های استان کرمانشاه خسارت وارد شد.

ایرنا

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :