به گزارش کلهرنیوز ، رضا زارعی با اشاره به کاهش دمای هوا تا صفر و زیر صفر درجه در برخی از نقاط استان طی دو شب گذشته اظهار داشت: در این شرایط درختان میوه‌ای که گل کرده‌اند در معرض خطر سرمازدگی قرار دارند.

وی با اشاره به راهکارهایی به منظور جلوگیری از سرمازدگی باغات استان عنوان کرد: از طریق مختلف از جمله فضای مجازی و ارسال پیامک به باغداران هشدار لازم داده شده است که سطح باغات به نوعی باید گرم شود.

زارعی سوزاندن کاه و کلش با استفاده از گازوئیل را یکی از راه‌های گرم کردن باغات دانست و گفت: این اقدام علاوه بر ایجاد گرما سبب تولید دود سفیدرنگی می‌شود که این دود نیز سبب بازگشت دمای باغ به طرف جو و جلوگیری از تشعشع خورشیدی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای استفاده از این روش باید بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ بوته خار و خاشاک یا شاخه‌های هرس شده سوزانده شود افزود: سوزندان خار و خاشاک باید از ساعت سه بامداد به بعد انجام شود زیرا اوج سرمازدگی در این ساعت رخ می‌دهد و این آتش باید تا زمان صبح روشن باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بیان کرد: در صورتی که از بخاری‌های پلار یا هر نوع بخاری باغی استفاده می‌شود در هر هکتار ۱۰۰ تا ۱۵۰ بخاری نیاز است که البته تهیه این تعداد بخاری برای بیشتر باغدارها مقدور نیست.

زارعی با اشاره به اینکه غرقاب کرد کف باغ یکی دیگر از راهکارهای مقابله با سرمازدگی است گفت: درجه حرارت آب بیش از صفر درجه و دمای آب چاه و قنات نیز بیشتر از آب معمولی است؛ بنابراین با غرقاب کردن و آبیاری مداوم، درجه حرارت باغ به زیر صفر درجه نمی‌رسد.

وی بیان کرد: استفاده از برخی از اسید آمینه‌ها سبب افزایش غلظت شیره سلولز می‌شود که این اقدام همراه با استفاده از کود پتاس، مقاومت سلول‌های گیاهی را افزایش می‌دهد و سرمازدگی را به تأخیر می‌اندازد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بیان کرد: استفاده از روش سوزاندن لاستیک سبب ایجاد گرما در باغ می‌شود اما تولید دود سیاه حاصل از آن خطرات زیست‌محیطی به دنبال دارد و به همین دلیل این روش به باغداران توصیه نمی‌شود.

منبع: تسنیم

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :