به گزارش کلهرنیوز ، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه  اظهار داشت: در موضوع صادرات نفت، واقعیت این است که دولت جمهوری اسلامی ایران باید فرصت‌هایی را که از زمان اجرای برنامه‌ برجام تا زمان خروج آمریکا از دست رفته ‌بتواند احیا کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از تولیدات در زمینه‌های پتروشیمی، نفت، گاز، بنزین و فرآورده‌های نفتی قابل تحریم نیست و کشور باید به این سمت پیش برود، گفت: اما بارها بنده گفته‌ام ‌که شائبه، ظن و گمان جدی جاسوسی کارشناسی در ممانعت از طرح‌هایی که برای کشور اهمیت جدی دارد، وجود دارد.

وی با ابراز اینکه”به‌طور مثال یک سری طرح‌های پتروشیمی وجود دارد که بنده خود یکی از آنها را پیگیری کردم پتروشیمی اسلام‌آباد غرب و پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه است که به‌نظر بنده معدن جاسوسی کارشناسی در آنها وجود دارد”، عنوان کرد: در ممانعت از عملیاتی شدن این دو طرح راهبردی در کشور خیلی از این طرحها با کارشکنی مواجه هستند.

فلاحت‌پیشه با اظهار اینکه در طول این مدت ده‌ها میلیارد یورو ارز وارد کشور شد، اضافه کرد: اگر در این مدت زمینه‌ها را برای فاینانس و جذب سرمایه خارجی فراهم می‌کردند و مانع‌سازی انجام نمی‌شد و بخشی از پول و سرمایه وارد حوزه پتروشیمی پالایشگاه‌ها می‌شد به‌راحتی نظام جمهوری اسلامی می‌توانست روزانه یک میلیون بشکه نفت و میعانات گازی خود را به‌عنوان خوراک به پتروشیمی و پالایشگاه بدهد.

وی با ابراز اینکه “در این صورت می‌توانستیم محصولات آن را به چند برابر قیمت نفت خام در بازار جهانی بفروشیم”، عنوان کرد: اما این اتفاق رخ نداد و این ظن شدید جاسوسی کارشناسی وجود دارد و به کمیسیون امنیت ملی دستور دادم این موضوع را پیگیری کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در مورد هر طرح باید این موضوع پیگیری شود که چه کارشکنی‌هایی انجام شده است، گفت:به‌طور مثال تنها برای استعلام زیست‌محیطی پتروشیمی اسلام‌آباد غرب حدود یک سال این استعلام طول کشید و بعد از یک سال و پیگیری‌های جدی بنده و امضای رئیس جمهور و معاون ریاست جمهوری کار عقب‌افتاده انجام شد.

وی گفت: با توجه به کارشکنی‌های عظیم در اجرای طرح‌های راهبردی بزرگ همچون راه‌آهن غرب کشور، پالایشگاه کرمانشاه و پتروشیمی اسلام‌آباد غرب چنین به‌نظر می‌رسد، ظن جدی جاسوسی کارشناسی وجود دارد و افرادی که در مقابل طرح‌های راهبردی می‌ایستند خواهان این هستند تا فرصت‌های کشور از دست برود و نظام در مقابل تحریم‌ها آسیب ببیند.

 فلاحت‌پیشه با اشاره به ادعاهای جدید دولتمردان آمریکایی مبنی بر توقف صادرات فروش نفت ایران افزود: بنده معتقدم در بدترین حالت نظام جمهوری اسلامی حداقل یک میلیون بشکه نفت خام صادر خواهد کرد اما کار اساسی در سراسر کشور این است که باید مجوزهای متعددی برای مینی پالایشگاه‌ها و مینی پتروشیمی‌ها داده شود و اشتغال جوانان را در این زمینه رونق داد.

وی با تأکید به اینکه “باید در این راستا خوراک‌های نفت، گاز و میعانات را به‌صورت خام نفروشیم و آنها را تبدیل به فرآورده کنیم تا بتوانیم به چند برابر قیمت در بازارهای جهانی بفروشیم”، یادآور شد: صادرات نفت ایران به هیچ وجه قابلیت تحریم ندارد و تمام کشورهای دنیا وابسته به مواد پتروشیمی، نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی هستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تصریح به اینکه کشور باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کند و یک سال مقاومت کند، عنوان کرد: اکنون این آمادگی وجود دارد و سیاستهای لازم برای این یکی دو سال مقاومت شکل گرفته در عین حال باید کاری کنیم این تهدیدهای غربیان تبدیل به فرصت شود و خام‌فروشی فرآورده‌های نفتی را پایان دهیم اما یک عزم جدی نیاز دارد.

وی متذکر شد: باید آن دسته از کارشناسان که ظن جاسوسی در مورد آنها جدی است و یا اقدامات آنها به‌گونه‌ای است که در قالب مأموریت‌های غرب است از شرکتهای دولتی بیرون رانده شوند.

تسنیم

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :