به گزارش کلهرنیوز  ، عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در خصوص میزان تحقق شعار سال ۹۷ در گفتگو با خبرنگار دانا اظهار داشت: متأسفانه سال گذشته وضعیت اقتصادی کشور افت‌وخیزهای خیلی زیادی داشت و اگرچه می‌توانست سال پرباری برای حمایت از کالای ایرانی باشد، اما اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان ارز جهانگیری برای واردات باعث شد تمام توجه فعالان اقتصادی به سمت واردات جلب شده و فرصتی می‌توانست در اختیار تولید داخلی قرار بگیرید که به سمت واردات کالای خارجی رفت.

رونق تولید مولفه‌هایی دارد که باید از سوی دولت اجرا شود

وی با بیان اینکه شعار سال نباید در حد کلام باقی بماند و این شعار یک سیاست است یادآوری کرد: اگر این سیاست مورد توجه دولت قرار گرفته و به آن عمل کرده بود، بلافاصله آثار آن در همه حوزه‌ها مشخص می‌شد؛ به عبارت دیگر اگر مسئولان کمی سیاست‌های واردات و صادرات را بر اساس آنچه که رهبری فرمودند تنظیم می‌کردند و به آن پایبند بودند شرایط اقتصادی کشور بهتر بود؛ به عبارت دیگر وقتی می‌گوییم حمایت از کالای ایرانی باید مؤلفه‌هایی که حمایت از کالای ایرانی را تداوم می‌بخشد یا اجرایی و عملیاتی می‌کند در همه تصمیم‌گیری‌ها ظهور پیدا کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه فروش سکه و ارز ۴۲۰۰ تومانی با «رونق تولید» مغایرت دارد تصریح کرد: در شرایط فعلی که نرخ دلار تا این میزان بالا رفته است تنها راه پیشرفت همان مساله رونق تولید بوده که با افزایش تولید داخلی می‌توان بر واردات کالاهای خارجی غلبه کرد و همچنین به خاطر کاهش قیمت تولید داخلی نسبت به قیمت کالای خارجی مردم گرایش بیشتری به مصرف کالای داخلی پیدا می کنند.

حتی به شعارهای خودشان هم عمل نکردند چه برسد به عملیاتی کردن شعار سال

نماینده مردم کرمانشاه با انتقاد از سیاست های خارجی در موضوع اقتصادی همچنین گفت: صادرات محصولات داخلی باید پیوسته باشد؛ به عبارت دیگر نباید یک کالا را در یک برهه خاص صادر کرد و بعد از عبور از مشکلات و بحران ها بازار محصول در آن کشور را رها کنیم و باز هرگاه به مشکل خوردیم آن بازار را رها کنیم.

مصری در ادامه افزود: باید بتوانیم از این فرصت برای توسعه تولید کالای ایرانی استفاده کنیم؛ از طرف دیگر باید کیفیت محصولات داخلی را هم افزایش بدهیم؛ اگرچه در خصوص تولید و رونق آن سال گذشته سال باتوفیقی نبود و دولت نه تنها شعار سال بلکه توان عملیاتی کردن شعارهای خود را نیز نداشت.

دولت لایحه ای برای حمایت از کالای داخلی به مجلس نفرستاد

وی در پاسخ به این سؤال که مجلس چه اقداماتی برای تحقق شعار سال انجام داد توضیح داد: مجلس قانون‌گذار است و مسئولیت اجرایی ندارد و اجرا به عهده دولت است. خلا های قانونی باید از سوی دولت به مجلس اعلام شود تا در همین راستا مجلس قانونی را تصویب و موانع تولید برداشته شود اما هیچگاه از سوی دولت لایحه ای برای برداشتن موانع از سر راه تولید کننده ارائه نشد. دولت بدون اینکه نظر مجلس را بخواهد در خزانه را باز کرده و این میزان سکه را وارد بازار کرد و یا اینکه خود پیشنهاد ارز ۴۲۰۰ تومانی را داد.

نماینده کرمانشاه گفت: برابر قوانین موجود، دولت باید از مجلس مجوزی می‌خواست که این مجوزها را قبلاً مجلس به دولت داده است. به همین دلیل مجلس فقط از باب نظارت به‌طور مثال از همان زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومان اعلام شد. بیست نفر در مجلس پیدا نمی‌کردید که با این سیاست موافق باشند و همه مخالف بودند؛ اما با توجه به مخالفت مجلس، سه چهار ماه طول کشید که دولت تصمیمش را عوض کند آن‌هم نه به خاطر مخالفت مجلس بلکه به خاطر انبوه تقاضاهایی بود که امکان تأمینش را نداشت.

مجلس بارها مخالفت خود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام کرده بود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه مجلس در جلسات متعدد که حتی به‌صورت غیرعلنی تشکیل شد مخالفت خود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز مشهور به جهانگیری اعلام کرد تصریح کرد: زمانی این تصمیم گرفته می‌شود که تمام محاسبات را در مورد عدد پشتیبان انجام داده باشند که با چه ارز می‌خواهند این پشتیبانی را انجام دهند، پشتیبان آن ارزی که می‌خواهند در این رابطه هزینه کنند.

مصری در ادامه افزود: ممکن است ارزی که در مملکت موجود است زیاد باشد اما معنایش این نیست که ما هر چه ارز داریم خرج کنیم. باید ارز را تا جایی که منجر به کنتر بازار شود به بازار تزریق کرد و نه بیشتر که سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی به هر شکل سیاست غلطی بود و حالا خوشبختانه بعد از مدت‌ها دولت کوتاه آمد و ارز نیمایی را اعلام کرد و مقداری تعادل بخشی شد.

وی گفت: دولت سیاست بستن مرزها را دوباره به غلط انتخاب کرد و گفت هیچ‌کسی نباید ارز وارد کند. این‌جور وقت‌ها در هیچ جای دنیا نمی‌آیند خودشان را تحریم کنند و اگر مسافری هزار دلار ارز به همراه داشته باشد بازرسی می‌کنیم و از آن می‌گیریم. وارد شدن ارز نقطه قوت است نه نقطه‌ضعف.

دشمن از سیاست های غلط اقتصادی در سال ۹۷ نهایت استفاده را کرد

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در هر صورت فرصت‌های زیادی را از دست دادیم. دشمن هم نهایت استفاده را از همه فرصت‌های خودش کرد. کما اینکه شاهد بودیم قبل از اینکه تحریم صورت بگیرد بازار دچار تلاطم شد. قرار بود آبان تحریم‌ها شروع شود ولی این قضایا ماه‌ها قبل از آن ایجاد شد. امیدوارم که دولت از مشورت مجلس استفاده کند و مجلس هم آماده است به دولت مشورت دهد، خردمند کسی است که راه مشورت را با دیگران نبندد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: به‌هرحال سالی که گذشت سال خوبی برای مردم نبود و از نظر معیشت خیلی بر مردم سخت گذشت و امیدوارم بتوانند که سال آینده با تدبیر بیشتر جبران شود. اگر مقداری عقل و خرد و اندیشه چاشنی مسئولیت‌ها و کارهای اجرایی شود می‌توانیم امیدوار باشیم که سال آینده مشکلات برطرف شود مگر کشورهای دیگر که موفق شدن بر مشکلات پیروز شوند. برای آن‌ها از آسمان چیزی نازل شد. با برنامه‌ریزی‌ها و تصمیماتی که در کشور ما هم می‌شود انجام گیرد موفق شدند و ما هم انشا الله می‌توانیم موفق شویم.

مصری خاطرنشان کرد: عده‌ای می‌گویند با توجه به اینکه دشمن از قبل اعلام کرده بود و تاریخ تحریم‌ها مشخص بود دولت در این زمینه اهمال‌کاری کرد. ولی دولت اهمال‌کاری نکرد و بی‌تفاوت از کنار این موضوع نگذشت. بلکه دولت در این زمینه تصمیم غلطی گرفت و آن‌هم ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که در مقابله با آن چیزی که دشمن اعلام کرده بود. این تصمیم دولت غلط بود و به تصمیم دشمن کمک کرد این بد است که ما نتوانستیم تصمیمات درستی اتخاذ کنیم.

وی  با به اشاره اختلافات مختصری که بین آمریکا و ترکیه پیش آمد گفت: در این موقع ارز در کشور ترکیه دچار نوسان می‌شود. بلافاصله رئیس‌جمهور ترکیه اعلام می‌کند که مردم هر چه طلا و ارز خارجی دارند بفروشند و تبدیل به لیر کنند؛ که قدرت پول ملی بالا رود. ولی در همان مقطع در کشور ما اعلام شد هرکه هرچقدر طلا و ارز و سکه می‌خواهد بخرد این دو تا تصمیم در یک موقعیت گرفته شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: درصورتی‌که تحریمی که علیه ترکیه وضع شد به‌شدت تحریم‌ها علیه ایران نبود، اما آن‌ها به مردمشان هشدار دادند که ارز و طلا بفروشید و ما به مردم گفتیم هر که هرچقدر سکه می‌خواهد بیاید بگیرد و یک‌شبه بعضی‌ها سی چهل میلیارد تومان تا ۱۰۰ میلیارد تومان سود بردند. کسی که ابلاغ و اعلام کرد باعث شد این اتفاقات بیافتد. بعد اعلام کردند هرکسی سکه خریده را دستگیر کنیم کسی که اعلام کرده باید دستگیر شود. کسی که خریده به حرف جمهوری اسلامی گوش کرده. نمی‌خواهم بگویم که آن‌ها آدم‌های صالح بودند.

چوب حراج دولت به ۷۰ تن طلای بانک مرکزی در قالب پیش فروش سکه

این نماینده در ادامه گفت: این افرادی که سکه‌ها را خریداری کردند دنبال منافع خودشان بودند اما ما باید هوشیار می‌بودیم. وقتی شصت هفتاد تن طلای بانک مرکزی را تخلیه کردیم و سکه که در بازار ۳٫۵ میلیون است را شما ۱٫۵ میلیون می‌دهید هرکسی باشد معلوم است که از این‌سو صددرصدی نمی‌گذرد.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :