به گزارش کلهرنیوز به نقل از مرصاد ، حدوداً ۴۵ کیلومتری جاده کرمانشاه به سنقر به یک مکانی می‌رسید که سرنوشت جالبی دارد؛ جایی که طی سال‌های نه چندان دور پادگانی نظامی بود و حالا با تلاش‌های نیروهای سپاه و به همت بسیج سازندگی به یک دهکده تولیدی تبدیل شده است.

اواخر سال ۹۴ بود که پادگان کربلا جای خود را به دهکده اقتصاد مقاومتی داد تا تولیدکنندگان و کارآفرینان خشت اول تولید و کارشان را با حمایت بسیج سازندگی بگذارند.

مجموعه‌ای ۲۳ هکتاری که ۲۵ واحد تولیدی با اشتغال مستقیم ۱۵۰ و غیرمستقیم ۲۵۰ نفر در آن مشغول فعالیت هستند.

همان کارآفرینان نوپایی که بعد از استارت کار و مستقل شدن به میدان تولید گام گذاشتند و پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کردند و امروز خیلی از آنها که کار را در یک سوله کوچک شروع کردند به جاهای بالاتری رسیده‌اند و به عنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی خدمت می‌کنند.

امروز خبرنگاران رسانه‌های خبری استان کرمانشاه مهمان واحدهای تولیدی این مجموعه بودند و با کارآفرینان این مجموعه به گپ و گفت پرداختند و از نزدیک با فعالیت‌هایی که در این دهکده تولیدی انجام می‌شود آشنا شدند.

اولین بازدید ما از یک واحد تولیدی قارچ صدفی بود؛ امیر نظری کارآفرینی بود که دو سالی می‌شود در این دهکده ساکن است و می‌گفت که سالیانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن قارچ صدفی ارگانیک را در این چند سوله مستقر در دهکده روانه بازارهای می‌کند.

او که برای ۵ نفر به صورت مستقیم و ۱۰ نفر غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده بود از کارش رضایت داشت و از حمایت‌های بسیج سازندگی هم قدردانی می‌کرد که چنین فضایی را برای کار در اختیارش گذاشته بودند.

این کارآفرین که از تسهیلات بسیج سازندگی هم استفاده کرده، حالا به فکر توسعه کارگاهش در خارج از دهکده هم بود و می‌گفت که قصد دارد کارش را توسعه بدهد.

کارآفرین دیگری هم در این مجموعه ظروف یکبار مصرف تولید و روانه بازار می‌کرد؛ تولید روزانه ۱۷ هزار لیوان، ۳۰۰ سفره کاغذی، ۳۰۰ سفره پلاستیکی و ۲۰ هزار بشقاب کاغذی از جمله تولیدات این کارگاه کوچک بود که در آن برای ۷ نفر اشتغال ایجاد شده است و حالا حتی به استان‌های همجوار هم صادرات دارند.

این کارآفرین که اولین کارش را اینجا شروع کرده بود می‌گفت که آنقدر هزینه‌های اجاره مکان و دستگاه‌ها بالاست که اگر کمک‌های بسیج نبود شاید نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم.

خانم ناصری هم یکی دیگر از کارآفرینان این مجموعه بود که در حوزه تهیه سبزی‌جات آماده و ترشی برای ۲۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده بود و سه سالی می‌شود که ساکن دهکده اقتصاد مقاومتی است.

این کارآفرین که روزانه ۹ تن سبزی آماده روانه بازار می‌کند از بسیج سازندگی برای در اختیار قرار دادن مکانی که در آنجا کار می‌کردند هم تشکر و قدردانی کرد و می‌گفت هزینه‌ای هم پرداخت نمی‌کند.

طبیعت زیبای این مکان جای خوبی برای تولید عسل و زنبورداری هم هست؛ علیرضا جعفری یکی از کارآفرینان این مجموعه است که ۷۰ کندو را به این مجموعه آورده بود و دو ماهی می‌شود در آنجا مشغول زنبورداری است.

این کارآفرین هدفش را تولید عسل برای بیماران دیابتی عنوان می‌کرد و می‌گفت زنبورداری در هرجا که باشد برای محصولات باغی و کشاورزی هم مفید است.

در این مجموعه حتی چند واحد دامداری هم فعالیت می‌کنند؛ آقای رنجبر که به دامداری در این مجموعه فعالیت دارد می‌گوید از تسهیلات بسیج سازندگی استفاده کرده و مشاوره و کمک هم دریافت می‌کند.

واحدهای دیگری همچون پرورش بوقلمون و تولید رنگ هم در این مجموعه فعالیت دارند؛ همچنین یکی دیگر از واحدهای این مجموعه پرورش بز سانان است که یکی از کارآفرینان به همت بسیج سازندگی ایجاد کرده است.

اظهارات سرهنگ حسین قبادی‌بصیر، رئیس سازمان بسیج سازندگی استان کرمانشاه در مورد این مجموعه هم پایانی بود بر سفر یک روزه خبرنگاران رسانه‌های استان که از واحدهای دهکده اقتصاد مقاومتی بازدید کردند.

وی در مورد اهداف ایجاد این دهکده گفت: دهکده اقتصاد مقاومتی در راستای تقویت و معرفی رسته‌های شغلی کوچک در حمایت از اشتغال ایجاد شده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان کرمانشاه گفت: دو مجموعه بدون استفاده داشتیم که برای این منظور به کار گرفته‌ایم و البته متقاضیان زیادی هم دارد.

قبادی‌بصیر تصریح کرد: در این مجموعه جمعاً ۲۵ واحد تولیدی فعالیت دارند که برای ۱۵۰ نفر اشتغال مستقیم و حدود ۲۵۰ نفر اشتغال غیرمستقیم فراهم شده است.

وی گفت: در این مجموعه دهکده اقتصاد مقاومتی به بسیاری از جوان‌ها برای راه‌اندازی یک شغل و حرفه جسارت و جرأت دادیم.

سرهنگ قبادی بصیر با تاکید بر ارائه مشاوره به کارآفرینان در دهکده اقتصاد مقاومتی توسط متخصصان امر بیان داشت: برخی‌ها معمولاً پس از ورود کار به دلیل عدم تجربه با شکست مواجه می‌شوند و برخی‌ها هم توانمندی دارند اما جرأت لازم را ندارند، ما در این مجموعه با فراهم کردن تسهیلات و امکانات لازم این جرأت را به آنها می‌دهیم.

وی این دهکده را یک نقطه شروع برای کارآفرینان دانست و گفت: برخی از واحدها بعد از کار در این مجموعه مشاغل خود را توسعه می‌دهند و مستقل می‌شوند.

نیروهای سپاه، بسیج سازندگی استان کرمانشاه همواره در تحقق فرامین مقام معظم رهبری جزو پیشروترین‌ها در کشور بوده‌اند و حمایت از تولید به عنوان تاکید همواره معظم‌له را سرلوحه کارهای خود قرار داده‌اند و این تنها گوشه‌ای از کارهای آنهاست که از لنز دوربین‌های رسانه‌ها منعکس شد.

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :