به گزارش کلهرنیوز ، علیرضا گودرزی روز دوشنبه در نشست تخصصی تشکل های مردم نهاد مدیریت بحران که در محل سرسرای تدبیر استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: زندگی بشر به طبیعت وصل است و ۱۴ میلیون هکتار منابع طبیعی در کشور وجود دارد.
وی مساحت جنگل های زاگرس را ۶ میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: نزدیک به ۵۰۰ هزار هکتار از این مساحت در استان کرمانشاه قرار دارد که سرمایه ای بزرگ به حساب می آید و دفاع از آن تنها برعهده بخش دولتی نیست.
گودرزی با تاکید براینکه دفاع از محیط زیست وظیفه همگانی، شرعی و اخلاقی است، افزود: نقش سمن ها در حفظ منابع طبیعی نقش پیشرو است، سمن ها باید نقش مشاور برای دستگاه دولتی داشته باشند و اگر مدیری این نقش را نمی پذیرد سمن ها نقش نظارتی خود را اعمال کنند.
وی از فضای مجازی به عنوان ابزار قوی در دست سازمان های مردم نهاد یاد کرد و افزود: سمن ها باید از ظرفیت های مردمی استفاده کنند و جامعه را به حفاظت از منابع طبیعی حساس کنند.
این مسوول به ورود ۳۲ هزار میلیارد متر مکعب باران در سدهای کشور در سال جاری اشاره کرد و گفت: این نعمت اگر مدیریت شود جبران کننده بسیاری از کمبودها خواهد شد ولی اگر مدیریت نشود با توجه به اثرگذاری آن بر گسترش پوشش گیاهی، آتش سوزی های متعددی را شاهد می شویم.
وی نبود برنامه منسجم را موجب جزیره ای عمل کردن دانست و بر گروه بندی و تقسیم کار استانی در راستای جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها و مراتع تاکید کرد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمانشاه با تاکید براینکه اعتباری برای تجهیزات و ادوات مقابله با آتش در این اماکن باید در نظر گرفته شود، گفت: آموزش اقشار مختلف در این رابطه مهم است و پیشنهاد می شود دفترک هایی از طریق راهداری و پلیس راهور به رانندگان در زمینه حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی داده شود.
وی بر ایجاد آتش بر در کوه ها و و نصب تابلوهای هشداردهنده میانه راه ها و راه اندازی سامانه پیامکی تاکید کرد و اظهار داشت: عشایر باید باور کنند که منابع طبیعی مال آنان و همه مردمان این سرزمین است و آموزش های لازم به آنان به ویژه در مناطق گرمسیر داده شود.
این مسوول به وجود هزار و ۵۰۰ دهیار در استان اشاره کرد و گفت: تجهیزات اطفای حریق باید در اختیار این افراد قرار گیرد و یا اگر به تعداد وجود ندارد در اختیار ادارات منابع طبیعی گذاشته شود.
وی با تاکید براینکه در اطفای آتش نباید کسی جان خود را از دست دهد، افزود: هیچ بیمه ای نمی تواند جبرانی برای از دست رفتن جان فرد باشد و لباس مخصوص نخستین لازمه اطفای آتش است.
استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی با بیش از۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.
۷۰ نقطه بحرانی و مستعد آتش سوزی در استان کرمانشاه وجود دارد.

ایرنا

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :