به گزارش کلهرنیوز ، انشالله کولانی روز دوشنبه در جلسه مدیریت بحران استان کرمانشاه که به اقدام های پیشگیرانه برای جلوگیری و کاهش آتش سوزی مراتع، جنگل ها و محیط زیست در فصل تابستان اختصاص داشت، افزود: ۶۵ درصد آتش سوزی های منابع طبیعی از ناحیه گردشگران، ۱۵ درصد اختلافات قومی و قبیله ای و جارسوزی اراضی و ۱۴ درصد از ناحیه پادگان ها رخ می دهد.
او با بیان اینکه تعداد آتش سوزی های منابع طبیعی در سال ۹۷ نسبت به سال قبل از آن ۸۲ درصد کاهش یافته است، گفت: در سال جاری به لطف بارندگی های فراوانی که در استان داشته ایم و پوشش گیاهی زیادی که در منابع طبیعی وجود دارد پیش بینی می شود اگر اقدام های پیشگیرانه مناسب انجام نشود شاهد گسترش آتش سوزی ها در منابع طبیعی باشیم.
وی با اشاره به اینکه بیشترین عامل آتش سوزی منابع طبیعی ناحیه گردشگران رخ می دهد، افزود: امسال با توجه به بارش های خوب که داشتیم طبیعت ۲ چندان زیبا شده و به تبع آن گردشگران زیادی به طبیعت گردی می پردازند که در این راستا باید فرهنگ سازی، آموزش، نصب تابلو و افزایش دیده بان ثابت طبیعت برای جلوگیری از آتس سوزی را در اولویت قرار دهیم.
کولانی، همچنین از شناسایی ۷۰ نقطه مستعد آتش سوزی بالا در استان خبر داد و خواستار افزایش منابع اعتبار استانی، نیروی انسانی و تجهیزات برای اطفا حریق شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه در ادامه بیان داشت: این اداره ۱۷ پایگاه ثابت و ۹۵ نیرو واکنش سریع در سطح استان دارد که نسبت به یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار جنگل و مراتع و صعب العبور بودن کوهستان های استان بسیار کم است.
کولانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۴۳ هزار همیار طبیعت و ۱۵۰ تیم اطفا حریق در قالب سازمان های مردم نهاد در استان وجود دارند، گفت: آتش باید در یک و ۲ ساعت اولیه آتش خاموش شود برای این کار نیازمند نیروهای محلی با تجهیزات اطفا حریق هستیم و با دست خالی نیز نمی شود کاری کرد.
وی با بیان اینکه در استان برای اطفا حریق اعتباری لحاظ نشده، اظهار داشت: بسیاری از دستگاه ها و تجهیزات اطفا حریق استان، ابتدایی و از کارافتاده است و اعتبارات اداره نیز کفاف هزینه اولیه اطفا حریق را نمی دهد، از استانداری خواستار توجه جدی تری به اعتبارات این بخش هستیم.
او در ادامه آموزش روستا به روستا، عشایر، دهیاری ها، اعضای شورای روستا، بخشداری های استان برای واکنش سریع در مقابل آتش سوزی در ساعت اولیه را یکی از برنامه های اداره کل منابع طبیعی استان عنوان کرد.

**۲۵ تیم واکنش سریع در مناطق حفاظت شده محیط زیست استان کرمانشاه ساماندهی شده است
مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه نیز در این جلسه از تشکیل ۲۵ تیم واکنش سریع اطفا حریق در ۱۶۲هزار هکتار مناطق حفاظت شده محیط زیست استان برای خاموش کردن آتش سوزی های احتمالی در سریع ترین زمان ممکن خبر داد.
فریدون یاوری در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته ۲۹۸ هکتار از اراضی محیط زیست (بیشتر در منطقه حفاظت شده بیستون) استان سال گذشته دچار حریق شد، افزود: در سال گذشته از نظر تعداد آتش سوزی روند کاهشی داشتیم (۶ مورد) ولی به لحاظ وسعت روند افزایشی داشتیم و این به دلیل عدم اجازه ورود به موقع تیم های واکنش سریع محیط زیست به محل آتش سوزی از سوی پادگان های نظامی بود.
او با اشاره به آتش سوزی سال گذشته منطقه حفاظت شده بیستون گفت: این آتش سوزی به دلیل آتش زدن علف های هرز پیرامون پادگانی رخ داد و وقتی نیروهای واکنش سریع محیط زیست برای خاموش کردن آتش مراجعه کردند به آنها اجازه ورود به منطقه را ندادند برای همین آتش ۲ روز طول کشید و بخش وسیعی از این منطقه آتش گرفت.
وی در ادامه آتش سوزی عمدی برای وسعت اراضی کشاورزی، کمبود امکانات و تجهیزات اطفا حریق و نیروی انسانی را مهم ترین مشکلات محیط زیست برای اطفا حریق برشمرد، که نیازمند نوسازی جدی تجهیزات و تعامل گسترده دیگر نهاد ها است.
یاوری در پایان با اشاره به افزایش تردد گردشگران در منطقه چالابه خواستار ایجاد محدودیت برافروختن آتش برای پخت و پز از سوی آنها شد.

**۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی در سال ۹۷ دچار آتش سوزی شد
نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در این جلسه از آتش سوزی ۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت: آتش زدن پس چره ( جارسوزی ) ته سیگار و وجود شیشه ( نور خورشید به ذره بین تبدیل می کند) از عوامل اصلی آتش سوزی اراضی کشاورزی دانست.
وی در ادامه از آموزش و اطلاع رسانی به کشاورزان برای رعایت نکات ایمنی اطفا حریق، پرهیز از سهل انگاری، بیمه کردن اراضی خود و هشدار در مورد مضررات آتش زدن جار را در راستای اقدامات پیشگیرانه سازمان جهاد کشاورزی برای جلوگیری از آتش سوزی اراضی و مراتع عنوان کرد.

ایرنا

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :