به گزارش کلهرنیوز ، مجید همتی در گفتگو با خبرنگار  شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،  در خصوص علائم بالینی «تب کریمه کنگو» در دامها اظهار داشت: هیچ علائم بالینی در دام مشاهده نمی‌شود و دام تنها مخزن این بیماری است.

وی افزود: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که از طریق دام انتقال می‌یابد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه دام صرفاً حامل ویروس است، ادامه داد: این بیماری صرفاً از طریق گزش کنه ها به ویژه کنه ای به نام «هیالوما» انتقال می یابد و در وهله اول اگر همین کنه آلوده انسان را نیش بزند، انسان به این بیماری مبتلا خواهد شد.

وی گفت: در موارد دیگر اگر دامی حامل ویروس این بیماری باشد و انسان در زمان کشتار با آن تماس پیدا کرده و دست بزند، بیماری می تواند به انسان منتقل شود.

همتی تصریح کرد: تماس انسان با نسوج و گوشت و خون دام آلوده و ناقل این بیماری می تواند باعث ابتلا به این بیماری در انسان شود.

وی راه سوم انتقال این بیماری را تماس با فرد بیمار عنوان کرد و گفت: در این نوع انتقال (انتقال بیمارستانی) تماس انسان با فرد بیمار مبتلا به این بیماری می تواند عامل انتقال تب کریمه کنگو باشد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: این بیماری در دام هیچ علائمی ندارد و دام صرفاً مخزن ویروس و عامل بیماری است.
همتی اشاره ای به اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی در این زمینه داشت و گفت: از جمله اقدامات ما در بحث مبارزه با ناقلین بیماری بوده است.

وی عنوان کرد: در این راستا ما دامداران به سم پاشی (هم بدن و هم جایگاه) دام توصیه شده اند و همچنین خود ما نیز سم رایگان برای این کار توزیع کرده ایم.

این مسئول افزود: به دامداران توصیه شده است تا خود نسبت به تهیه سم که قیمت آنچنانی هم ندارد و حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است، اقدام کنند و همه دامداران قادر به تهیه آن هستند.

همتی ادامه داد: به این منظور حدود ۵۰۰۰ لیتر سم رایگان بین شهرستان های نوار مرزی، مناطق محروم، مناطق گرمسیری، مناطق پرخطر و کانون های بیماری در سال گذشته توزیع شده است.

وی از سمپاشی بدن بیش از یک میلیون و ۳۰۰ راس دام سبک از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: همچنین بدن حدود ۵۰ هزار راس دام سنگین نیز سمپاشی شده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه همچنین از سمپاشی رایگان حدود ۲ میلیون متر مکعب جایگاه دام نیز در مناطق مذکور و در راستای پیشگیری و مقابله با عوامل انتقال این بیماری خبر داد.

وی از ارائه آموزش های لازم در این زمینه خبر داد و گفت: نه تنها دامداران، بلکه افرادی که در قصابی و کشتارگاه ها کار می کنند و در تماس با دام هستند، همچنین مصرف کنندگان گوشت باید اطلاعات کافی را در این زمینه داشته باشند.

همتی تصریح کرد: در این زمینه به کارکنان کشتارگاه ها، قصابی ها، دامداران و… نیز آموزش های لازم ارائه شده است.

وی ادامه داد: گاهاً دامداران با دست کنه ها را از بدن دام جدا می کنند که کار بسیار خطرناکی است که به آنها در این زمینه هشدار داده ایم و به سلاخ ها نیز گفته ایم که لباس کار مناسب، دستکش، عینک و ماسک در حین کار استفاده کنند و در این زمان از خوردن و آشامیدن امتناع کنند.

همتی همچنین توصیه هایی به مصرف کنندگان داشت و گفت: مصرف کنندگان برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری می توانند پس از کشتار گوشت، آن را به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۰ تا ۴ درجه یخچال نگهداری کند تا ویروس عامل بیماری از بین رود.

کلیدواژه ها : ,,

این خبر را به اشتراک بگذارید :