به گزارش کلهرنیوز به نقل از تسنیم ، شرکت کرپ ناز هرسین در سال ۱۳۷۵ در زمینی به مساحت ۳۳ هکتار با زیربنای سایت کارخانه حدود ۴/۵ هکتار افتتاح و با ظرفیت اشتغال ۴۵۰ نفر برای تولید چادر مشکی شروع به کار کرد.

این واحد تولیدی که در مالکیت شرکت بهسازان مشارکت بانک ملت قرار داشت بعد از مدتی به دلیل مشکلات مالی و به روز نبودن ماشین آلات با تعدیل نیرو مواجه شد به طوری که از ۴۵۰ نفر کارگر در سال نخست بهره برداری به ۱۱۵ کارگر در سال گذشته رسید.

براساس وضعیت نابسامان این واحد تولیدی ارزشمند استاندار کرمانشاه جلسه‌ای برای بررسی وضعیت کرپ ناز تشکیل داد و در این جلسه از عدم سرمایه گذاری بانک‌ها در بیکارترین استان کشور گلایه کرد و اذعان داشت که بانک ملت واحد تولیدی کرپ ناز را ها کرده تا به ورشکستگی برسد.

کارخانه کرپ ناز علاوه بر بدهی‌های انباشته در حوزه حامل‌های انرژی در حوزه ماشین آلات نیز با کمبود قطعات مواجه بود؛ به طوری که برخی از دستگاه‌های بافندگی این کارخانه به دلیل برداشتن قطعات و استفاده در جاهای دیگر بی‌استفاده شده بود.

وضعیت موجود کرپ ناز و الزام قانونی براساس اصل ۴۴ قانون اساسی برای واگذاری واحدهایی که در تملک بانک ها قرار دارد در مجموع سبب شد مسئولان بانک ملت برای واگذاری این واحد اقدام کنند و بنابر گفته مدیرعامل بانک ملت ۱۱ بار مناقصه واگذاری برگزار شد که هر بار برای انتخاب افراد دارای اهلیت رد شد.

البته سابقه مخدوش خصوصی‌سازی و واگذاری‌های پرحاشیه در استان کرمانشاه که گریبان پالایشگاه و سیلوها را گرفته است سبب ایجاد حساسیت‌ها در واگذاری تنها نساجی غرب کشور به عنوان برندی برای استان شد تا دغدغه‌هایی از نظر اهلیت خریداران و حفظ کارگران مطرح شد.

کارخانه‌های نساجی غرب و کشمیر با سابقه چندین ساله نیز از دیگر واحدهای تولیدی در حوزه نساجی استان کرمانشاه بودند که به دلیل واردات بی‌رویه و واگذاری با رکود و تعطیلی و در نهایت بیکاری تعداد بسیاری از کارگران مواجه شد و براین اساس برای واگذاری آخرین کارخانه نساجی غرب کشور نگرانی‌هایی وجود دارد.

در نهایت خریداران این واحد تولیدی که بنابر گفته مسئولان، غیربومی و فعال در حوزه نساجی هستند از ۲۷ فروردین ماه امسال سکان تنها نساجی و تولیدکننده پارچه چادر مشکی در غرب کشور را در دست گرفتند تا همزمان با آغاز سال رونق تولید شاید شاهد شکوفایی این صنعت در استان باشیم.

تعهد خریداران کرپ‌ناز برای حفظ کارگران

امیر شاه آبادی فرماندار هرسین که این کارخانه در محدوده این شهرستان قرار دارد با اشاره به اینکه کارخانه کرپ ناز در سال ۱۳۷۵ تأسیس شده است اظهار داشت: مالکیت این کارخانه مربوط به شرکت بهساز مشارکت‌های بانک ملت بود و اکنون با ۱۶۰ کارگر فعال است.

شاه‌آبادی بیان کرد: شرکت بهساز مشارکت در سه چهار سال گذشته انگیزه خاصی برای ادامه کار در واحد تولیدی کرپ ناز نداشت زیرا این واحد نیازمند نوسازی ماشین‌آلات و توسعه بود که این شرکت تمایلی به این اقدام نداشت.

وی افزود: با این وجود و با توجه به وضعیت استان این شرکت کارگران را حفظ کرده بود و به صورت تشویقی و قانونی نیروها را تعدیل می‌کرد که آخرین تعدیل نیز در پایان سال گذشته انجام شد که ۴۷ نفر از کارگران بازنشسته شدند و اکنون ۱۱۵ نفر باقی مانده‌اند.

فرماندار هرسین بیان کرد: بانک ملت براساس قانون و از طرف بانک مرکزی مکلف شده بود این واحد را براساس مفاد قانونی واگذار کند زیرا براساس قانون، بانک‌ها حق بنگاهداری ندارند و باید شرکت‌های زیرمجموعه خود را بفروشند و به فعالیت‌های بانکداری بپردازند.

شاه‌آبادی گفت: براین اساس شرکت بهساز مشارکت ملت بعد از استعلام‌های لازم در ۲۲ اسفند سال گذشته مبایعه نامه‌ای برای ایجاد تغییر و تحول با دو خریدار امضا کرد و طی جلسه‌ای با خریداران، استاندار کرمانشاه دو دغدغه اساسی را در این زمینه مطرح کرد.

وی با بیان اینکه اهلیت و ذی صلاح بودن خریداران نخستین دغدغه استاندار بود افزود: این نگرانی وجود داشت که خریداران اهل کار هستند یا همچون تجربه‌های گذشته به دنبال بهره‌برداری‌های دیگر هستند و بعد از مدتی واگذار می‌کنند یا به دنبال احیا و توسعه آخرین کارخانه نساجی غرب کشور هستند.

شاه‌آبادی با اشاره به اینکه تعیین تکلیف کارگرها دغدغه دوم استاندار بود عنوان کرد: در جلسه‌ای با حضور استاندار، طرفهای این معامله، معاون بانک ملت کشور و برخی از مسئولان استانی دغدغه‌ها مطرح شد و در حوزه نخست بانک ملت اذعان داشت که از بین ۱۰ خریدار این کارخانه استعلام لازم انجام شده است و تنها خریدارانی که اهلیت انجام کار و شرایط بانک ملت را برای کارگران پذیرفته‌اند دو نفر خریدار فعلی بودند.

وی افزود: یکی از خریداران دارای کارخانه نساجی است و در زمینه خلاقیت و بازار کار بسیار مناسب عمل کرده است و شریک دوم از بازرگانان بنام کشور است که در حوزه مواد اولیه نساجی در کشور مطرح است و در واقع زوج بسیار مناسبی برای این کارخانه هستند.

شاه آبادی بیان کرد: استاندار از این خریداران درخواست ارائه برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را داشت و بعد از ارائه مقرر شد بعد از این مدت به توسعه مکتوب مورد نظر دست یابند و برنامه‌های آن‌ها دلگرم کننده بود.

وی گفت: در حوزه کارگری نیز براساس مبایعه نامه تا پایان سال ۹۷ تمام مسئولیت کارگرها و سنوات خدمتی بر عهده شرکت بهسازان مشارکت بانک ملت بود و از ابتدای امسال به عهده خریداران جدید بود که در مبایعه نامه متعهد شده بودند که کارگران را حفظ کنند.

شاه‌آبادی بیان کرد: استاندار این شرایط را بررسی کرد و در نهایت در جمع کارگران به رضایت رسیدند و افرادی که شرایط ادامه کار را داشتند ادامه دادند و پاداش مناسبی به آن‌ها داده شد در صورتی که براساس قانون پاداش خدمتی تنها یک ماه در سال به کارمندان یا کارگران تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه خریداران از ۲۷ اسفند ماه سال قبل ساماندهی به کارخانه را آغاز کردند که طی ۴۵ روز به تولید ۵۵ درصدی ظرفیت کارخانه دست یابند گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها چنانچه مشکلی در صنایع کشور ایجاد نشود طی ۶ تا هفت ماه ۹۰ درصد ظرفیت کارخانه پر می‌شود.

فرماندار هرسین با اشاره به اینکه تعهدات و صحبت‌های بیان شده امیدوارکننده بود افزود: این کارخانه به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان واگذار شده است که یک چهارم معادل ۱۲ میلیارد تومان در قسط نخست پرداخت شده است و مابقی نیز طی دو سال باید پرداخت شود.

وی درباره تضمین سوددهی این کارخانه گفت: زمین این کارخانه برای تبدیل وضعیت ارزش ندارد و ماشین آلات نیز به روز نیست بنابراین طمعی برای زمین و ماشین آلات وجود ندارد و به طور قطع در صورت عدم سودهی زمین گیر می‌شود.

شاه آبادی افزود: یکی از خریداران بازار فروش مناسبی در کشور و استان دارد و فردی خلاق است که می‌تواند در تولیدات تنوع ایجاد کند و شریک دوم نیز مواد اولیه تولیدی نساجی کل کشور را تأمین می‌کند و چنانچه نساجی کل کشور با مشکل مواجه شود کارخانه کرپ ناز آخرین واحدی خواهد بود که زمین گیر می‌شود.

فرماندار هرسین بیان کرد: بخش خصوصی برخلاف بخش دولتی و نیمه دولتی به دنبال کسب سود است.

اهلیت خریداران کرپ ناز

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه بانک ملت براساس قانون موظف بود تا پایان سال ۹۷ واحد تولیدی کرپ ناز را واگذار کند اظهار داشت: در زمینه واگذاری واحد کرپ ناز دو دغدغه وجود داشت که خریداران آن‌ها را مرتفع کردند.

هدایت حاتمی افزئد: اهلیت حرفه‌ای خریداران و اهلیت و توان مالی آن‌ها از جمله دغدغه‌های استان بود و از این رو از بانک درخواست شد که خریداران معرفی شوند و جلسات مختلفی با آن‌ها برگزار و برنامه‌ها و سوبق آن‌ها بررسی شد.

وی افزود: بعد از بررسی چشم‌انداز طراحی شده تا حدودی اطمینان خاطر ایجاد شد که این افراد قصد ادامه فعالیت و استفاده از ظرفیت‌های این کارخانه را دارند و برای ما احیای این واحد در اولویت قرار دارد.

حاتمی با بیان اینکه این واحد تولیدی قبل از واگذاری با ظرفیت ۱۰ تا ۱۵ درصدی فعالیت می‌کرد و شرکت برای بانک زیان‌ده بود گفت: بنا شده که خریداران در مقطع زمانی کوتاه ظرفیت تولید را به ۵۰ درصد و تا قبل از پایان امسال به ۹۰ درصد برسانند.

وی با اشاره به اینکه کمیته‌ای مشتکل از برخی مدیران استانی مرتبط برای واگذاری کرپ ناز تشکیل شد اظهار کرد: دغدغه دیگر در زمینه این واحد پرداخت حقوق معوقه کارگران بود زیرا بخشی از کارگران بازنشسته شده، بخشی در شرف بازنشستگی و بخشی دیگر در حال ادامه فعالیت هستند و در نهایت حقوق معوق همه کارگران دریافت شد.

حاتمی با بیان اینکه به نظر می‌رسد خریداران افراد فعالی هستند و امید داریم براساس تعهدات خود عمل کنند گفت: حفظ این کارخانه جزو تعهدات این خریداران است اما رساندن کارخانه به ۹۰ درصد ظرفیت جزو برنامه‌های آن‌ها است و در این راستا تلاش می‌کنند و استانداری نیز به آن‌ها کمک می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه درباره نحوه پرداخت قیمت توافق شده افزود: براساس ضوابط سازمان خصوصی سازی بخشی از پول در ابتدا و مابقی نیز به صورت اقساط همراه با سود پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از خریداران کارخانه ریسندگی و فعالیت‌های مربوط به پوشاک دارد که در حوزه تولید است و دیگری در واردات مواد اولیه حوزه نساجی از افراد صاحب برند است و این می‌تواند برای واحد تولیدی کرپ ناز برگ برنده باشد که ترکیبی از تولید و تجارت و فنی و بازرگانی با هم کار می‌کنند و این از نقاط قوت خریداران است.

حاتمی اظهار کرد: امید داریم خریدارانی که در حوزه واگذاری‌ها فعالیت می‌کنند با تعامل با استان‌ها از قبل مقدمات اجتماعی و اقتصادی را فراهم کنند و این نکته مهمی است.

مالک جدید کرپ‌ناز از راه نرسیده کارگران را اخراج کرده است

اما سیدقاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با رد تمامی ادعاها اظهار داشت: مالک جدید کرپ‌ناز کرمانشاه هنوز از راه نرسیده شروع به اخراج کارگران کرده است و مدعی داشتن نسبت فامیلی با اعضای ارشد یکی از احزاب است و گمان کرده می‌تواند هر کاری را انجام دهد.

جاسمی با اشاره به واگذاری این واحد تولیدی به بخش خصوصی تأکید کرد: افرادی کرپ ناز کرمانشاه را خریداری کرده‌اند که نه اهلیت دارند و نه براساس قیمت کارشناسی شده کارخانه را خریداری کرده‌اند و مالکان جدید هنوز سند کارخانه را تحویل نگرفته‌اند که شروع به اخراج تعدادی از کارگران کرده‌اند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عدم توجه به اهلیت خریداران، عدم واگذاری کارخانجات براساس قیمت کارشناسی شده و عدم توجه به ممنوعیت اخراج کارگران تا ۱۰ سال توسط بخش خصوصی از دلایل مخالفت نمایندگان مردم استان کرمانشاه در مجلس با واگذاری کارخانجات به بخش خصوصی است.

با توجه به اینکه واحد تولیدی کرپ‌ناز علاوه بر تأمین نیاز چادر مشکی کشور امکان صادرات به کشور عراق به‌ویژه سلیمانیه را دارد و تنها و آخرین کارخانه نساجی غرب کشور محسوب می‌شود انتظار می‌رود در رصد و رسیدگی به مشکلات آن از طرف خریداران و مسئولان استانی و کشوری هیچ تعللی وجود نداشته باشد و با توجه به آمار بیکاری استان کرمانشاه با اخراج کارگران این واحد تولیدی بر بیکاران استان افزوده نشود.

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :