به گزارش کلهرنیوز ، فرهاد رضازاده با اشاره به اینکه ۲۲۵ معدن در استان کرمانشاه وجود دارد که ۱۳۵ مورد فعال و مابقی غیرفعال است اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌ها و نظر مساعد مدیران ارشد مقرر شده در هر سال ۳۰ درصد از معادن غیرفعال احیا شوند و خود معدن‌کاران نیز باید در این زمینه و رفع اخطارهای دریافت شده اقدام کنند.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه از نظر معادن ساختمانی غنی است عنوان کرد: بیش از دو سوم ذخایر معدنی استان از مصالح ساختمانی تشکیل شده و یکی از دلایل رکود نسبی معدن در استان رکود در طرح‌های عمرانی است.

رضازاده افزود: وضعیت معادن و استخراج تولیدات معدنی ارتباط تنگاتنگی با طرح‌های عمرانی و ساخت و سازهای شخصی و عمومی دارد و تا زمانی که رکود در بخش عمران در استان و کشور وجود داشته باشد به طور مستقیم در فعالیت معادن استان کرمانشاه تأثیرگذار است.

قائم مقام معاونت امور معادن سازمان صمت استان کرمانشاه افزود: استان‌هایی که دارای معادن فلزی و غیرفلزی هستند، قابلیت صادراتی دارند و صنایع پایین‌دستی آن‌ها قابل تغذیه است از رکود در طرح‌های عمرانی تأثیرپذیری کمتری دارند.

وی با اشاره به اینکه دلایل غیرفعال بودن معادن بسیار متنوع است گفت: نبود بازار فروش و تخلفاتی همچون خروج از محدوده وعدم پرداخت حقوق دولتی سبب تعطیلی موقت معادن می‌شود.

رضازاده افزود: معدن غیرفعال به معادنی اطلاق می‌شود که پروانه آن‌ها باطل نشده و می‌توان با تمهیداتی همچون پرداخت حقوق و در اختیار گذاشتن تسهیلات برای سرمایه‌گذاری این معادن را فعال کرد.

وی با بیان اینکه ذخایر معادن استان کرمانشاه دو تا ۲٫۵ درصد کل کشور است گفت: در کشور ۵۷ میلیارد تن و در استان کرمانشاه حدود ۱٫۴ میلیارد تن ذخایر شناخته شده وجود و تولیدات استان کرمانشاه به طور میانگین بین پنج تا ۶ میلیون تن مصالح ساختمانی است که پنج درصد ذخایر کشور را شامل می‌شود.

رضازاده با اشاره به اینکه در کل کشور ۱۳۰۰ معدن فعال وجود دارد که استان کرمانشاه با ۱۳۵ معدن چهار درصد معادن کشور را در اختیار دارد افزود: استان کرمانشاه در ضلع غربی کشور قرار گرفته و نسبت به نواحی مرکزی کشور تنوع معدنی کمتری دارد بنابراین انتظاراتی که از معادن کشور وجود دارد برای استان کرمانشاه مقدور نیست.

تسنیم

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :