به گزارش کلهرنیوز ، خانواده‌های کرمانشاهی این روزها در شرایطی به استقبال ثبت‌نام فرزندان خود می‌روند که هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزان با افزایش قابل توجهی همراه است که در کنار افزایش قیمت لوازم التحریر موضوع شهریه‌های مدارس دولتی، اعتراض والدین را به همراه داشته است.

در سال تحصیلی جدید واریز سرانه به حساب مدارس برای بازگشایی و انجام فعالیت آنها ضروری است اما اکنون سرانه‌ای که به حساب مدارس واریز می‌شود کفاف هزینه‌های جاری مدارس را نمی‌دهد و لذا برخی از مدیران مدارس با عناوین مختلف از جمله کمک در مشارکت مدرسه و شهریه اقدام به دریافت هزینه‌های از والدین دانش‌آموزان می‌کنند.

اما این دریافت کمک‌های مردمی از خانواده‌‌ها نیز حساب و کتاب خاصی ندارد، هر مدرسه‌ای با توجه به موقعیت منطقه و توانایی مالی خانواده‌ها رقم‌های مختلفی را مطرح می‌کند، رقم‌هایی که از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا بیش از ۲۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

در شرایطی که هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزان با افزایش مواجه شده است، تحمیل هزینه‌ به خانواده‌ها از سوی مدارس دولتی می‌تواند فشار مضاعفی را برای آنها رقم بزند و با توجه به این موضوع که قطعاً فرزندان طبقه متوسط و به طور عمده ضعیف جامعه در این مدارس تحصیل می‌کنند باید این مسئله را به طور جدی مدنظر قرار داد.

هر چند مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گرفتن وجه اجباری از اولیای دانش‌آموزان را در زمان ثبت‌نام غیرقانونی اعلام کرده اما حل این مشکل از یک سو نیازمند واریز سرانه به حساب مدارس و از سوی دیگر نظارت‌های دقیق سازمان بازرسی آموز‌ش‌وپرورش بر عملکرد مدیران مدارس است.

افزایش هزینه‌های ثبت‌نام در مدارس به ویژه مدارس هیئت امنایی در شرایط افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید بسیار دشوار است و متاسفانه در گیرودار هجوم همه جانبه قیمت‌ها، کاهش قدرت خرید و افزایش فاصله طبقاتی و ده‌ها مشکلات ریز و درشت در کشور، ثبت نام فرزندان در مدارس دولتی هیئت امنایی چالش جدی دیگری است که در چند سال اخیر در فصل تابستان به مشکلات این قشر ضعیف استان اضافه کرده است.

دریافت مبالغ بی‌حساب و کتاب و از سر اجبار آن هم بدون در نظر گرفتن اقتصاد این دسته از خانوارهای محروم و تحت عنوان همیاری داوطلبانه به مدارس در هنگام ثبت‌نام و نیز عدم ارائه کارنامه دانش‌آموزان، منوط کردن آن به تسویه حساب مالی از جمله مشکلاتی است که تاکنون اعتراضات زیادی را در بین مردم استان به دنبال داشته البته این موضوع مکرر از سوی مسئولان پیگیری شده است ولی همچنان وجود دارد.

این روزها با عبور از در هر مدرسه‌ای می‌توان تعدادی پدر و مادر پوشه به‌دست را مشاهده کرد که برای ثبت‌نام یا پیگیری ثبت‌نام فرزند خود در مدارس حاضر هستند و با شنیدن نام خبرنگار و خبرگزاری لب به سخن باز کرده و از وضعیت اجبار برای پرداخت هزینه‌های ثبت‌نام گلایه می‌کنند.

یکی از والدین دانش‌آموزی که فرزندش در کلاس هفتم مشغول به تحصیل بود در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، با بیان اینکه امسال برای ثبت نام فرزندم به من گفته‌اند که مبلغ ۱۵۰ هزار تومان بابت مشارکت والدین در مدارس و شهریه باید پرداخت کنم، گفت: علاوه بر آن برای ثبت نام در مدرسه به ما گفتند که باید برگه‌های مورد نیاز برای کار در کلاس را تهیه کنیم.

یکی دیگر از والدینی که فرزند دخترش در مقطع راهنمایی تحصیل می‌کرد نسبت به دریافت شهریه در مدارس دولتی واکنش نشان داد و افزود: زمانی که برای ثبت نام فرزندم به مدرسه رفتم، گفتند که ۱۳۰ هزار تومان باید برای ثبت‌نام پرداخت کنم و اگر این هزینه را ندهم باید دنبال مدرسه دیگری برای فرزندم باشم.

یکی دیگر از والدین در اعتراض به دریافت شهریه در مدارس دولتی گفت: فرزند دختر ابتدایی من در یکی از مدارس مناطق محروم مشغول به تحصیل است، امروز که برای ثبت‌نام دخترم به مدرسه مراجعه کردم علاوه بر مبلغ ۱۰۰ هزار بابت بیمه و کتاب، مبلغ ۱۰۰ هزار تومان دیگر بابت کمک به مدرسه از من درخواست کردند و در عناوین مختلف همین هزینه‌ها را در طول سال از ما می‌گیرند.

مادر یکی از دانش‌آموزان هم با بیان اینکه چون دولت هیچ‌گونه هزینه‌ای به مدارس نمی‌دهد، آنها این مبالغ را به عنوان کمک از ما دریافت می‌کنند، بیان کرد: هیچ رسیدگی نسبت به این کار صورت نگرفته و نمی‌گیرد.

دریافت شهریه از والدین در مدارس دولتی غیرقانونی است

مجید یزدان‌پناه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به دریافت شهریه از والدین دانش‌آموزان از سوی برخی از مدارس دولتی استان کرمانشاه اظهار داشت: دریافت هرگونه شهریه اجباری در قالب کمک به مدرسه و سایر عناوین از والدین دانش آموزان خلاف قانون است.

وی با اشاره به اینکه گزارش‌هایی از سوی والدین برخی دانش‌آموزان به ما واصل شده که مدیران برخی از مدارس دولتی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان وجهی را به اجبار از والدین می‌گیرند گفت: این امری خلاف قانون است و سازمان بازرسی مدارس استان در صورت مشاهده این مواردی برخورد قاطعی با متخلفان انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه براساس اصل ۳۰ قانون اساسی تحصیل دانش‌آموزان تا دوره متوسطه رایگان است بیان کرد: دولت موظف است تا دوره متوسطه امکانات تحصیل را برای دانش‌آموزان به‌صورت رایگان تأمین کند.

یزدان‌پناه اظهار کرد: البته با توجه به اینکه سرانه مدارس استان پایین است و در صورتی که برخی از والدین دانش آموزان که از تمکن مالی برخوردار هستند در قالب انجمن اولیاء و مربیان به دلخواه و نه اجباری در مهرماه به این توافق رسیدند که به مدارس کمک کنند اقدام مناسبی است.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس استان کاملا رایگان است، آنهم به صورت واقعی نه اینکه منت بر سر والدین گذاشته شود بیان کرد: درست است آموزش و پرورش با کمبود اعتبار مواجه است اما مدارس حق گرفتن هزینه را از والدین دانش‌آموزان ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در مورد اجبار خانواده‌ها برای جبران کمبودهای مدارس همچون برگه امتحان گفت: مدارس حق گرفتن برگه امتحانی را در ابتدای ثبت‌نام یا در طول سال تحصیلی از دانش‌آموزان ندارند، زیرا خود آموزش و پرورش برگه‌های امتحانی را در اختیار مدارس قرار داده است.

وی با بیان اینکه در مدارس هیئت امنایی برای فرزندان فرهنگیان ثبت‌نام رایگان انجام خواهد شد گفت: برای دیگر دانش‌آموزان طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش تا یک سقف معین شهریه دریافت می‌شود.

برخورد با مدیران مدارس متخلف در چارچوب قوانین

در این رابطه رئیس بازرسی سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز گفت: دریافت شهریه در مدارس دولتی از والدین دانش‌آموزان هنگام ثبت نام غیرقانونی بوده و بر این اساس با تخلفات انجام شده در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه برخورد قانونی می‌شود.

حیدری با اشاره به اینکه طی بخشنامه رسمی اعلام شده این اقدام خلاف مقررات بوده و با افراد متخلف برخورد قاطع می‌شود افزود: اخذ شهریه از دانش‌آموزانی که در مدارس خاص مانند تیزهوشان، نمونه دولتی، شاهد، غیرانتفاعی و مدارس هیئت امنایی تحصیل می‌کنند نیز مطابق قانون برابر شهریه ثابت و متغیر و صرفاً در طول سال تحصیلی خواهد بود.

وی عنوان کرد: شماره تلفن‌های ۳۸۲۳۳۷۴۸ و ۳۸۲۵۱۵۹۸ ستاد نظارت بر عملکرد ثبت‌نام از دانش‌آموزان اداره‌کل آموزش و پرورش استان استان آماده رسیدگی به تخلفات گزارش شده هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس است.

رئیس بازرسی سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه بیان کرد: در برخی موارد احراز هرگونه تخلف از سوی مدیران مدارس موجب برکناری یا جابجایی آنها شده و ستاد نظارت بر عملکرد اداره‌کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در این راستا بدون هیچ‌گونه اغماضی برخورد خواهد کرد.

وی با اشاره به بضاعت اندک مالی مدارس گفت: از والدین دانش‌آموزان انتظار می‌رود با درک وضعیت مالی مدارس در برنامه‌های مشارکتی که موجب کمک به بهبود وضعیت مدارس می‌شود، شرکت داشته باشند.

حیدری افزود: یکسری مدارس عادی دولتی داریم که در دستورالعمل ثبت نام یادآوری کرده که پس از پایان ثبت نام و در مهر ماه با برگزاری جلسات انجمن اولیا و مربیان از مشارکت‌های مردمی برای برگزاری کلاس‌های فوق‌العاده، اردو و فعالیت‌های فوق برنامه دیگر کمک بگیرند و در زمان ثبت نام نباید وجهی به اجبار از خانواده‌های دانش آموزان دریافت شود.

وی با اشاره به حضور ناظران در مدارس اظهار کرد: این ناظران با حضور خود در مدارس سطح استان به دنبال این هستند که اگر وجهی از خانواده‌ها به اجبار دریافت شده است را پیگیری کنند و در شهرستان سنقروکلیایی یک مورد لغو ابلاغ یکی از مدیران مدارس را داشتیم.

رئیس بازرسی سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه در خصوص مدارسی که به علت عدم پرداخت شهریه توسط خانواده‌ها از ثبت‌نام دانش‌آموز ممانعت کرده‌اند گفت: در مدارس شماره تلفن‌های ارزیابی عملکرد قرار دارد و اگر فردی برای ثبت‌نام مراجعه کرد و مشروط به اینکه تا وجهی پرداخت نکند ثبت‌نام فرزندش انجام نمی‌شود؛ با این شماره‌ها تماس حاصل گرفته تخلف را اطلاع رسانی کند.

در برخورد با وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان می‌توان گفت که هر دو سوی ماجرا حق دارند زیرا از یک طرف برای خانواده‌های محروم کرمانشاهی پرداخت هرگونه وجهی امکان‌پذیر نیست و از طرف دیگر هزینه‌های نگهداری مدارس سنگین و سرانه دریافتی آنها بسیار کم است و حتی در مورد برخی از مدارس بافت‌های فرسوده وضعیت بغرنج است که خیرین و در مرحله نخست دولت باید برای تحصیل آینده‌سازان کشور چاره‌اندیشی کند.

تسنیم

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :