به گزارش کلهرنیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی استان، خانم چنور محمدی دانشجوی رشته مهندسی فناوری مکانیزاسیون کشاورزی مرکز آموزش علمی کاربردی جهادکشاورزی کرمانشاه از سال ۸۹ تا اکنون در زمینه رشته تحصیلی خود فعالیت می‌کند و با موفقیت‌هایی که بدست آورده به عنوان یک کارآفرین نمونه کشوری شناخته می‌شود.

خانم محمدی در طول سالیان اخیر افتخارات زیادی برای دانشگاه جامع علمی کاربردی، سازمان جهاد کشاورزی، مردم شهرستان روانسر و خانواده خود بدست آورده که در ذیل خبر گفتگوی ما با وی را می‌خوانید:

لطفا خودتان را معرفی کنید:

چنور محمدی هستم متولد سال ۱۳۶۷ ، دانشجوی نیمسال آخر(تابستان) رشته مهندسی فناوری مکانیزاسیون کشاورزی مرکز آموزش علمی کاربردی جهادکشاورزی کرمانشاه(ماهیدشت)، ساکن شهرستان روانسر روستای جورآباد، ۳ تا خواهر دارم با مادرم زندگی می‌کنیم، و چون مدت دو سال است که پدرم را از دست داده‌ام سرپرست خانواده مادرم هستند.

کار خود را چطور شروع کردید و چه باعث شد که کارآفرین نمونه کشوری شناخته شوید؟

از سال ۱۳۸۹ وارد کار کشاورزی شدم، کار را با کشت سیر شروع کردم با سطح زیر کشت ۲۰۰۰ متر مربع، بعد از کشت سیر، دوره آموزش کشت زعفران را در سازمان فنی و حرفه ای گذراندم و اطلاعاتی در خصوص کشت زعفران جمع‌آوری کردم،  بعد از مدتی به کمک خدا و حمایت جهادکشاورزی با دریافت یارانه به صورت بلاعوض درسال ۹۱ شروع به کشت ۲ هکتار زعفران در روستای جورآباد و نهرابی  کردیم.

همزمان با کشت زعفران کشت بادام زمینی را در روستای جورآباد انجام دادم. به لطف خدا کشت‌های مذکور جواب دادند و در مقایسه با کشت این محصولات در استانهایی که تولید این محصولات را دارند، از نظر کیفیت خیلی عالی بودند.

درسال ۹۲ با ایده فرآوری و توسعه  زعفران  وارد پارک علم و فناوری روانسر در مرحله پیش رشد شدم. درسال ۹۳ با کمک شرکت تعاون روستایی استان کرمانشاه (شهرستان روانسر)، شرکت تعاونی زنان دیار غرب زاگرس رو ثبت کردیم که ۳۰ نفر هم عضو داشت.

همچنین درسال ۹۳ با کمک کمیته امداد شهرستان روانسر یک هکتار زمین را دوبار زیر سطح کشت زعفران بردم و همزمان جهاد کشاورزی شهرستان روانسر در هر هکتار ۴ میلیون تومان یارانه در اختیار ما قرار داد، حدود چندسالی هم هست که پیگیر گارکاه بسته بندی زعفران در شهرستان روانسر هستم، اواخر سال ۹۵ با همکاری آقای دکتر ناصر کریمی عضو هیات علمی دانشگاه رازی و همکاری کمیته امداد روانسر و کمیته امداد استان، سه هکتار زعفران را در روستای نهرابی زیر کشت بردیم، اگرچه موفق به جذب وام از بانک نشدیم اما با وامی که از کمیته امداد گرفتیم  برای کشت  ۳ هکتار زعفران، زمینه اشتغال برای ۵ نفر بصورت مستقیم و ۲۰ نفر بصورت غیر مستقیم ایجاد شد.

درسال ۹۴ وارد مرحله رشد پارک علم و فناوری شدم، با تلاش مسئول این مرکز رشد، حدود ۳ سال است که عضو بسیج مهندسین سپاه ناحیه روانسر هستم و از حمایت‌های معنوی این نهاد هم بهره‌مند شدم.

در سال ۹۵ با کمک صداوسیما توانستم دو کار مهم را انجام بدم، اول اینکه برای اولین بار در غرب کشور مجوز کشت ارگانیک را برای زعفران گرفتم که این مجوز باعث میشه بتوانیم محصول را به قیمت خوب و حتی در صورت داشتن محصول زیاد، صادر کنیم و دوم اینکه به یاری خدای بزرگ توانستم در جشنواره مردمی فیلم عمار نشان استقلال در بحث اقتصاد مقاومتی را بگیرم که این نشان را از دست همسر شهید گرانقدر مصطفی احمدی روشن (از شهدای هسته) دریافت کردم.

عناوین افتخارات خود در سال‌های اخیر را بفرمایید:

در دهه فجر ۹۵ به عنوان کارآفرین نمونه در بحث کشاورزی انتخاب شدم، در سال ۹۶ بازهم به عنوان کارآفرین نمونه از طرف اداره کاروتعاون روستای برگزیده شدم، اوخر سال ۹۶ به عنوان کارآفرین به  نمایندگی از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی انتخاب شدم، سال ۹۷ به عنوان جوان نمونه شهرستان روانسر، کارآفرین نمونه استان از طرف اداره کاروتعاون و کارآفرین نمونه کشوری از طرف دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور و وزارت جهاد کشاورزی انتخاب شدم.   

عوامل موفقیت خود را بگویید:

اول و آخر توکل به خداوند مهربان، هدف داشتن: اگر انسان برای هر کاری هدف داشته باشه حاضره به خاطرش سختی‌ها را تحمل کنه. بعد هم پشتکار و حمایتهای خانواده، البته مرحوم پدرم در زمان حیات خیلی به من کمک کرد و مادر و خواهرهای عزیزم که همیشه در همه حال با من بودند.

چه صحبتی با مسئولین دارید؟

باتوجه به اینکه فصل کشت زعفران از خرداد تا شهریور هست انشالله جهاد کشاورزی بتواند از وام توسعه روستای به ما بدن که بتوانیم سطح کشت رو ارتقا بدیم به ۱۰ هکتار، با توجه به اینکه در فصل خشکسالی هستیم و نیاز آبی زعفران خیلی کم هست و اشتغال خوبی برای روستائیان و مخصوصا خانم‌ها ایجاد میکند در سال رونق تولید و اشتغال این انتظار را از مسئولین مربوطه دارم که حمایت کنند تا کار را توسعه بدیم و با توجه به کیفیت خوب زعفران کرمانشاه انشالله با حمایتهای مادی و معنوی ارگان‌های مربوطه در شهرستان روانسر و استان بتوانیم زغفران کرمانشاه را مشهور کنیم.

توصیه شما به دانشجویان و دانش آموختگان (فارغ التحصیلان) دانشگاه چیست؟

در هر رشته که تحصیل کردند تا حد امکان اگر استخدامی نبود خودشان وارد کار آزاد بشوند. برای هر کاری از کم شروع کنند، اگر رشته تحصیلیشان هم بازار کار ندارد، دوره آموزش‌های مهارتی لازم را در هر کاری که علاقه دارند گذرانده و بعد با اطلاعات کامل وارد بازار کار بشوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید :