به گزارش کلهرنیوز ،  بارش های گسترده امسال طبیعت مخملی را برای غرب کشور به ارمغان آورد که در پس زیبایی های بهاری اش، با خشک شدن علف ها به تهدیدی جدی تبدیل شد و بی احتیاطی انسان ها شعله های آتش هرچندگاهی به دامن طبیعت می اندازد.

جنگل های زاگرس به عنوان وسیع ترین ناحیه رویشی ایران ۵ میلیون هکتار مساحت دارند و حدود ۴۰ درصد از کل جنگل های کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

این جنگل ها که به صورت خشک و نیمه خشک طبقه بندی می شوند و از پیرانشهر در آذربایجان شرقی شروع شده و ۱۱ استان غربی را تا منطقه فیروزآباد در استان فارس در بر گرفته است.

این روزها جنگل‌های زاگرس دستخوش تغییرات زیادی قرار گرفته اند که از آن جمله می توان قطع بی رویه درختان و وقوع آتش سوزی در آن ها اشاره کرد.

آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی یکی از مهمترین عوامل و تهدیدات جنگل های زاگرس به حساب می آیند که سبب مرگ بسیاری از گونه های گیاهی جانوری و همچنین از بین رفتن عناصر و و مواد آلی موجود در خاک می شوند.

فردین الفتی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد، پوشش گیاهی خوب امسال را یکی از دلایل افزایش آمار آتش سوزی های امسال عنوان کرد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: نیروهای اطفا حریق محیط زیست به تجهیزات مورد نیاز مجهز شده اند و تعدادی دستگاه دمنده، آتش کوب و تجهیزات امدادی نیز به این منظور خریداری شده است.

هیچ ممنوعیتی برای حضور گردشگران در مناطق حفاظت شده نیست
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: هیچ ممنوعیتی برای حضور گردشگران در مناطق حفاظت شده وجود ندارد اما از روشن کردن آتش در این مناطق پرهیز کنند تا محیط زیست و حیات وحش به خطر نیفتد.

وی با تاکید بر احتیاط گردشگران در هنگام حضور در طبیعت افزود: در مناطق حفاظت شده چالابه، پل رازآور و بیستون و دیگر مناطق حفاظت شده محیط زیست در استان کرمانشاه حضور برای عموم آزاد است اما از برافروختن آتش در این مناطق پرهیز کرده و یا پیش از ترک محل از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند.

افزایش آمار آتش سوزی ها در مناطق حفاظت شده استان کرمانشاه/وقوع ۸ فقره آتش سوزی درسطح ۴۸ هکتار
الفتی در خصوص میزان آتش سوزی های رخ داده در مناطق حفاظت شده محیط زیست در استان کرمانشاه از ابتدای امسال تاکنون گفت: از ابتدای سال تا هفته گذشته ۸ فقره آتش سوزی درسطح ۴۸ هکتار از عرصه های تحت حفاظت محیط زیست استان رخ داده که این آمار حکایت از افزایش کمی شمار آتش سوزی ها دارد.

عرصه های منابع طبیعی یک میلیون و ۷۰۰ هزارهکتار دارد/ وقوع ۲۴ فقره حریق
فرشید سنجری، جانشین فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،  مساحت جنگل ها و عرصه های منابع طبیعی استان کرمانشاه را بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عنوان کرد که از این میزان ۵۲۷ هزار هکتار مربوط به جنگل ها و ۱۱۹۲ هزار هکتار نیز مربوط به مراتع است.

سنجری در اینکه از ابتدای امسال تا کنون چه میزان از مراتع و جنگلهای منابع طبیعی استان تامی حریق شده است؟ گفت: از ابتدای امسال تا ۲۰ تیرماه جاری تعداد ۲۴ فقره حریق مهم در استان داشتیم که طی این حریق ها ۷۴.۵ هکتار از عرصه های منابع ملی ما طعمه حریق شدند.

آسیب حریق به ۷۴.۵ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان کرمانشاه
وی تصریح کرد: در یک سطح که دچار آتش سوزی شده، هم مناطق سنگی، هم مرتع و هم سنگلاخ وجود دارد که اینها از مناطق سوخته شده و مراتع کسر می شود و میزان سطح آسیب دیده مد نظر قرار می‌گیرد که تا کنون ۷۴.۵ هکتار بوده است.
جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه افزود: این میزان منهای اراضی کشاورزی و باغات و محدوده های محیط زیستی است که دچار حریق شده‌اند و تنها مربوط به مراتع و جنگل ها و محدوده های منابع طبیعی است.

وی ادامه داد: بیشتر آتش‌سوزی‌های رخ داده مربوط به اراضی کشاورزی و باغات بوده و درصد کمی به منابع طبیعی اختصاص داشت.

مناطقی که بیشترین آسیب را از وقوع حریق در عرصه های منابع طبیعی دیده اند/مهمترین عوامل آتش سوزی ها
این مسئول در خصوص بیشترین مناطق آسیب دیده در اثر آتش سوزی مذکور گفت: این مراتع و جنگل ها بیشتر در شهرستان های کرمانشاه، قصرشیرین، گیلانغرب، سرپل‌ذهاب و روانسر واقع شده‌اند.

وی در خصوص بیشترین علت حریق های مذکور گفت: طی بررسی های که ما انجام داده ایم بیشترین علت حریق های امسال شامل بی احتیاطی گردشگران و طبیعت گردان، سرایت آتش از اراضی کشاورزی به عرصه های منابع طبیعی و اختلافات قومی و قبیله ای که منجر به آتش زدن جنگل ها و مراتع می شود.

جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی افزود: اوایل سال نیز چند مورد آتش سوزی رخ داد که در اثر عوامل طبیعی چون رعد و برق بود.

شناسایی ۱۱۰ منطقه بحرانی از نظر وقوع حریق و انجام اقدامات پیشگیرانه در مناطق
وی در پاسخ به اینکه چه اقداماتی برای پیشگیری از آتش سوزی و صدمات ناشی از حریق های احتمالی انجام و در نظر گرفته شده است؟ گفت: طی اقداماتی که ما انجام دادیم، ۱۱۰ منطقه بحرانی از نظر حریق را در سطح مراتع و جنگل های استان شناسایی کرده ایم که برای این ۱۱۰ منطقه اقدامات پیشگیرانه و اطفاء حریق تعریف کرده و انجام دادیم.

این مسئول از برگزاری جلسات مدیریت بحران و تشکیل کمیته حفاظت در ۱۴ شهرستان استان خبر داد و تصریح کرد: این جلسات با حضور فرمانداران و بخشداران،دهیاران و مسئولان مربوطه در منطقه برگزار شده تا راهکارهای مورد نظر در زمینه پیشگیری و اطفاء حریق متره و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

سنجری افزود: نشست هایی را نیز با ائمه جمعه و جماعات جهت استفاده از تریبون های نماز جمعه و جماعت برای ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی تاکید بیشتر برای پیشگیری از حریق، استفاده کرده ایم.

خرید ۳۰۰۰ قلم وسایل انفرادی و گروهی اطفاء حریق طی امسال/بکارگیری ۲۴۰ دیده بان برای ۵ ماه
وی ادامه داد: امسال ۳۰۰۰ قلم وسایل انفرادی و گروهی اطفاء حریق از جمله آتشکوب، لباس و کفش را از طریق سازمان تهیه کردیم و در اختیار گروه هایی که تشکیل دادیم، توزیع شد.

جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: همچنین در سطح استان ۲۴۰ نفر دیده بان اطفاءحریق برای ۵ ماه از سال یعنی از اول خرداد تا اول آبان ماه بکارگیری کرده ایم.

وی از تهیه و تامین تعداد ۱۰۰ دستگاه دمنده به این منظور خبر داد و گفت: ۲۷ دستگاه دمنده را خیرین برای ما تهیه کرده‌اند و ۶۵ دستگاه دمنده نیز از سوی بخشداری ها تهیه شده که برای اطفاء حریق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارائه ۵۷۰۰ نفر روز آموزش ترویجی برای پیشگیری از آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی
وی افزود: از دیگر اقدامات ما آموزش های ترویجی در این زمینه است که آموزش روستا به روستا را در ۱۱۰ منطقه مذکور در دستور کار قرار داده ایم و تا کنون ۵۷۰۰ نفر روز آموزش ارائه کرده ایم.

سنجری ادامه داد: همچنین از ابتدای خرداد کشیک شبانه روزی و ۱۵ پایگاه موقت اطفاء حریق در سطح شهرستان ها تشکیل داده ایم.

وجود۴۰ اکیپ واکنش سریع در سطح ادارات منابع طبیعی استان/تشکیل ۱۶۵ گروه ۱۰ نفره
وی از وجود ۴۰ اکیپ واکنش سریع در سطح ادارات منابع طبیعی استان خبر داد و گفت: ما همچنین برای اطفاء حریق در بین مردم و دهیاریها ۱۶۵ گروه ۱۰ نفره را آماده به کار داریم.

این مسئول افزود: همچنین پوشش بیمه ای بی نام برای حوادث احتمالی هنگام اطفاء حریق برای ۱۰۰ نفر از کسانی که در اطفاء حریق شرکت می کنند تهیه شده است.

وی با اشاره به اقدامات ترویجی و تبلیغی گفت: پنج هزار برگ اطلاعیه هشداردهنده شامل برشور و تراکت گروه تهیه و در مناطق پرترددتفرجگاهی و ۱۱۰ منطقه بحرانی ذکر شده توزیع شده است.

سنجری یادآور شد: ابتدای امسال نیز ابلاغیه‌های از معاون استاندار خطاب به شهرداران گرفته ایم که تجهیزاتی که دارند به ویژه در آتش نشانی ها، از مناطق سردسیر به مناطق گرمسیر و بلعکس انتقال دهند.

خذ دستور دستگاه قضا برای برخورد با خاطیان و مسببین آتش سوزی ها/شناسایی عوامل ۴ حریق و معرفی به دستگاه قضایی
وی افزود: همچنین دستور از دستگاه قضایی استان برای برخورد قاطع با خاطیان و مسببین وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی اخذ شده است.

جانشین فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی استان کرمانشاه از شناسایی عاملین چهار مورد حریق توسط این یگان خبر داد و افزود: این عامل این به مرجع قضایی معرفی شده و در انتظار صدور حکم برای آنها هستیم.

لزوم انجام اقدامات ترویجی برای پیشگیری از آتش سوزی توسط جهاد کشاورزی
وی در خصوص اقداماتی که سایر دستگاه های مرتبط باید در این زمینه انجام دهند، گفت: در بحث سرایت آتش سوزی ها از مزارع کشاورزی به عرصه های منابع طبیعی، جهاد کشاورزی می تواند فعالیت های ترویجی داشته باشد و کشاورزان را در این زمینه توجیه کند که ضرر آتش زدن پس چر مزارع بیشتر از سود آن برای کشاورزان است.

علت ۹۸ درصد علت آتش سوزی ها عامل انسانی است
سنجری بر آموزش به گردشگران و طبیعت گردان از طریق رسانه ها تاکید کرد و آن را در کاهش وقوع حریق در عرصه های منابع طبیعی بسیار موثر دانست.

وی در پاسخ به اینکه عوامل انسانی علت چند درصد از آتش سوزی هایی که اتفاق می افتد است؟ گفت: طبق برآورد ای که ما انجام داده ایم ۹۸ درصد علت آتش سوزی ها عوامل انسانی از جمله بی احتیاطی گردشگران و آتش زدن پس چرها است.
۱۰۰۰ سال طول می کشد که هر درخت بلوط احیا شود/صدمات ناشی از سوختن جنگل هاو مراتع
وی در خصوص صدمات ناشی از این آتش سوزی ها به عرصه های منابع طبیعی گفت: هر درخت بلوط که از بین رود با توجه به وضعیت کنونی آب و هوایی شاید بیش از ۱۰۰۰ سال طول بکشد تا احیا شود.

وی به دیگر صدمات این آتش‌سوزی‌ها اشاره کرد و افزود: از جمله آثار منفی این آتش سوزی ها می توان به از بین رفتن پوشش گیاهی، فرسایش اراضی و در نتیجه آن افزایش رواناب در سطح خاک، کاهش نفوذپذیری خاک، افزایش سیلاب در سطح منطقه، از بین رفتن جانوران و زیستگاه‌های آنها، توسعه آفات و بیماری های گیاهی و افزایش بیش از حد گاز دی اکسید کربن در طبیعت منطقه اشاره کرد.

وی از مردم درخواست کرد زمانی که به گردش در دامن طبیعت می روند، اولا از روشن کردن آتش پرهیز کنند و ثانیا اگر آتشی روشن کردن از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند و روی آن را با خاک بپوشانند و تا از خاموش شدن آن مطمئن نشدند، منطقه را ترک نکنند که تبعات آتش سوزی را به همراه نداشته باشد.

سنجری افزود: تلفن ۱۵۰۴ ما نیز ۲۴ ساعته فعال بوده و آماده دریافت گزارشات است.

با توجه به اظهارات فوق وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی، مناطق حفاظت شده محیط زیست و حیات وحش و اراضی کشاورزی علاوه بر خسارات مالی، می تواند صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد لذا در وهله اول فرهنگسازی و انجام اقدامات ترویجی و آموزشی می تواند در کاهش وقوع آتش سوزی ها اثرگذار باشد و در وله بعدی نیز همکاری و همیاری همه دستگاه های مربوط در تامین نیروها و امکانات مورد نیاز به ویژه در هنگام وقوع آتش در کاهش صدمات و آسیب های حریق های احتمالی بسیار کمک کنده خواهد بود، لذا می طلبد مسئولین امر بیش از پیش به این موارد توجه داشته باشند تا در نتیجه کاهش آسیب های مذکور را شاهد باشیم و جنگل ها و مراتع طبیعی ما که میراثی از گذشتگانمان است برای آیندگان نیز به میراث بماند.

مرصاد

این خبر را به اشتراک بگذارید :