به گزارش کلهرنیوز ، حجت الاسلام مفید در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،  ضمن تبریک سالروز تأسیس شورای نگهبان اظهار داشت: شورای نگهبان از جایگاه بسیار رفیعی در نظام جمهوری اسلامی برخوردار است.

وی افزود: فصول متعددی از قانون اساسی متذکر این جایگاه و مأموریت‌های خطیر شورای نگهبان در نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است.

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه با اشاره به توجه و نظر امامین انقلاب به نهاد شورای نگهبان ادامه داد: این امر همواره موجب رفعت جایگاه شورای نگهبان و مذمت کسانی شده که دنبال این بودند تا موانعی را در مسیر اعمال وظایف شورای نگهبان به وجود آورند.

حجت‌الاسلام مفید تصریح کرد: امام راحل در یک جمله عجیبی فرمودند که «کسانی که در مورد فقهای شورای نگهبان مطالبی را مطرح می‌کنند و یا می‌گویند شورای نگهبان کذا و کذا، اینها مفسدند و مصداق مفسد فی الارض هستند».

وی تاکید کرد: این جمله امام راحل در کنار دیگر جملات و همچنین جملات دیگر که از امام در خصوص شورای نگهبان داریم، همه مبین بلندی جایگاه شورای نگهبان و اهمیت مسئولیت‌های شورای نگهبان در نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

شورای نگهبان حافظ اسلامیت و جمهوریت نظام است

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: اهمیت مسئولیت‌های شورای نگهبان به این دلیل است که شورای نگهبان در یک کلام حافظ و رکن اساسی انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان هم حافظ اسلامیت و هم حافظ جمهوریت نظام است و جمهوریت نظام را با استفاده از امر انتخابات محافظت می‌کند و تلاشش بر این است که اجازه ندهد که اربابان و صاحبان زر و زور در انتخابات دخالت کنند.

حجت‌الاسلام مفید افزود: شورای نگهبان تلاش می‌کند که حق تعیین سرنوشت مردم به دست مردم، توسط اربابان زر و زور ضایع نشود.

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه ادامه داد: همانطور که گفته شد، شورای نگهبان حافظ اسلامیت نظام هم هست و در کنار مجلس شورای اسلامی، جایگاه مشروعیت بخشی به مجلس شورای اسلامی را دارد.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی بدون حضور شورای نگهبان مشروعیت ندارد و آنچه که از مصوبات مجلس شورای اسلامی شاهد هستیم، باید عدم مغایرت آن با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی سطح شورای نگهبان تأیید و تصویب شود.

وی در بخش دیگر از سخنانش در خصوص اقدامات و تمهیدات شورای نگهبان برای انتخابات پیش رو گفت: امسال در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم و در واقع سال ۹۸ سال انتخاباتی است و یکی از مباحثی که کمتر در این حوزه مورد توجه قرار گرفته، بحث آسیب‌های فرهنگ انتخاباتی است.

حجت الاسلام مفید افزود: یکی از مهمترین فصولی که در قانون انتخابات وجود دارد، فصولی است که به تخلفات و جرایم انتخاباتی اشاره دارد.

وی ادامه داد: در این فصل از قانون انتخابات مشخص شده که اگر کسانی مرتکب تخلف و جرم انتخاباتی شدند، براساس قانون چه جزایی برای آنها تعیین می‌شود.

مصادیق تخلفات و جرایم انتخاباتی

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه تصریح کرد: فصل ششم، هفتم و نهم از قانون انتخابات دقیقاً هم مصادیق تخلفات و جرایم انتخاباتی را و هم مجازات اینگونه تخلفات را بیان کرده است.

وی به مخاطبان اعم از مردم، کاندیداهای انتخاباتی و جریانات سیاسی که بنا است در عرصه انتخابات حضور داشته باشند، پیشنهاد کرد قبل از ورود به عرصه انتخابات و نزدیک شدن به زمان انتخابات این ۳ فصل را دقیقاً مطالعه کنند تا با تخلفات و جرایم آن آشنا شوند و ستادها و کسانی نیز که قرار است با آنها همکاری داشته باشند را نسبت به این فصول آشنا کنند.

حجت‌الاسلام مفید با اشاره به چند نمونه از تخلفات انتخاباتی گفت: در فصل ششم عموماً شرایط فعالیت انتخاباتی نامزدها بیان شده است و به این موضوع که تبلیغات آنها اعم از پلاکارد، پوستر، دیوار نویسی و… باید چه شرایطی داشته باشد، می‌پردازد.

این مسئول تاکید کرد: دیوارنویسی و چاپ پوستر به طور کلی ممنوع بوده و از نظر قانون تنها چاپ تراکت یا جزوه‌ای برای بیان زندگی نامه نامزدها مجاز شمرده شده است.

وی افزود: همچنین سخنرانی نامزدها در محل ستادهای انتخاباتی یا اماکنی که قانون به آنها اجازه داده که میتینگ انتخاباتی داشته باشند، مجاز است و آنجا اجازه دارند از بلندگو هم استفاده کنند و در اماکن دیگر مجاز نیست.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه تاکید کرد: در غیر از موارد فوق هر کسی اگر اقداماتی نظیر راه انداختن کارناوال، زدن پلاکارد، بنری به غیر از محل ستادهای انتخاباتی نصب کند و یا پوستری چاپ و به در و دیوار بزند، دیوار نویسی داشته باشد مرتکب تخلف شده و موارد مذکور همه از مصادیق جرایم و تخلفات انتخاباتی است.

مجازات چاپخانه‌هایی که با کاندیداها در چاپ موارد ممنوعه در انتخاب همکاری کنند

وی از برخورد با چاپخانه‌هایی خبر داد که اقدام به چاپ پوستر و موارد تخلف درج شده در قانون کرده‌اند و گفت: در قانون هم برای فرد کاندیدا و هم چاپخانه‌هایی که در چاپ موارد منع شده در قانون با کاندیدا همکاری کرده‌اند، مجازات در نظر گرفته شده است.

این مسئول با بیان اینکه عمده مصادیق در فصل ششم آمده است، افزود: در فصل هفتم نیز به جرایمی همانند خرید و فروش رأی، رأی گرفتن با شناسنامه کسی که حضور ندارد، تهدید یا تطمیع در امر انتخابات، رأی دادن با شناسنامه جعلی، بر اساس ماده رأی دادن با شناسنامه دیگری، رأی دادن بیش از یکبار، توصیه به نوشتن اسم کاندیدای معین در برگه رأی توسط افراد متفرقه در محل اخذ رأی و موارد از این دست آمده است.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۶۶ حدود ۱۸ مورد تخلف بیان شده است و تبصره‌ای هم در ذیل این ماده آمده است و پیشنهاد می‌شود مخاطبان این فصل را به دقت مطالعه کنند.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه گفت: در فصل نهم نیز مجازاتی که برای این جرایم مد نظر بوده، بیان شده و در بندهای ۱ تا ۸ ماده ۷۵ و ماده ۶۶ برای تخلفات و جرایم مذکور یک میلیون تا ۵ میلیون ریال جزای نقدی و ۸ سال عضویت در هیئت‌های اجرایی و نظارت بر شعب اخذ رأی بیان کرده است.

حجت‌الاسلام مفید خاطرنشان کرد: سفارش من این است که حتماً کاندیداهای محترم و جریانات سیاسی این فصول مورد اشاره را مطالعه و در اتاق فکرهایشان تحلیل کنند که شاهد این تخلفات و جرایم نباشیم و یا این جرایم و تخلفات به حداقل برسد.

پایبندی به قانون مصداق اثبات صداقت کاندیداها برای تأمین منافع مردم است

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه همچنین گفت: آنچه همواره برای ما مهم بوده، عمل به قانون در این زمینه است و قانون مداری بهترین راهکار برای مقابله با این توطئه‌ها است.

وی افزود: من در وهله اول خودم و همه همکارانم را در حوزه نظارت بر امر انتخابات، سپس مجریان و عوامل اجرایی انتخابات و در وهله بعدی کاندیداها، طرفداران آنها و ستادهای انتخاباتی آنها و همچنین جریانات سیاسی حامی این کاندیداها را به رعایت قانون و عمل صددرصدی به قانون توصیه می‌کنم.

حجت‌الاسلام مفید تاکید کرد: همانطور که بارها عرض کرده‌ام، مصلحت ملت در عمل به قانون است؛ اگر کسانی که در بحث انتخابات ورود کرده‌اند، به دنبال این هستند که مصالح ملت را تأمین کنند، سند صداقت این جریانات سیاسی برای تأمین مصالح و جلب منافع مردم، در این است که ببینیم چقدر پایبند به قانون هستند.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه افزود: هر اندازه که قانون مداری سرلوحه کار جریانات سیاسی و کاندیداهای انتخاباتی باشد، به همان اندازه ما می‌توانیم به صداقت آنها در تأمین مصالح و منافع مردم پی ببریم.

وی ادامه داد: همچنین به همان اندازه اگر شاهد بی قانونی این افراد باشیم به همان اندازه پی به عدم صداقت آنها و اینکه آنها به دنبال موارد دیگری غیر از تأمین مصالح و منافع مردم هستند، پی خواهیم برد.

این مسئول تاکید کرد: عمل به قانون و ملاحظات بروز و ظهور قانون و پرهیز از جرم و تخلف در حوزه انتخابات یکی از مهمترین نکاتی است که ملت عزیز و سرافراز ما، در امر انتخابات باید به آن عنایت داشته باشند این است که رأی شأن را به سمت افراد و جریانات قانون مدار هدایت کنند.

مردم نشان دهند به کسانی که اهل تخلف در انتخابات هستند رأی نمی‌دهند

وی افزود: امیدواریم با این اقدام، موضوع قانونمنداری تبدیل به یک فرهنگ شود و جریانات سیاسی در مراحل و ادوار دیگری از امر انتخابات بدانند که این ملت عزیز، فیلمی و بصیر بوده و آگاهانه رأی می‌دهد و به کسانی که اهل تخلف در امر انتخابات هستند قطعاً اعتماد نخواهد کرد و رأی خودش را به نفع آنها به صندوق نخواهد ریخت.

حجت‌الاسلام مفید ابراز امیدواری کرد که همه مسئولان در چهارچوب قانون به وظایفشان عمل کنند و انتخابات آتی نیز با سلامت پشت سر بگذاریم و انتخاباتی برگزار شود که ۱۰۰ درصد تأمین کننده منافع مردم، منافع امت اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه در پاسخ به اینکه چه برخوردی با متخلفان در زمینه تبلیغات پیش و پس از موعد انتخابی خواهد شد؟ گفت: یکی از تخلفاتی که زیاد شاهد آن هستیم، تخلفات مربوط به پیش از موعد در حوزه انتخابات است.

وی افزود: منظور از این تخلفات رایزنی‌هایی است که کاندیداها در این زمینه و پشت درهای بسته می‌کنند برای اینکه کاندیداهای مورد نظر خود یا شعارها و برنامه‌هایشان را مشخص می‌کنند، نیست، بلکه آن فعالیت‌هایی است که نمود خارجی و بیرونی دارد.

فعالیت کاندیداها را رصد کرده و گزارش به روز فعالیت‌های آنها را داریم

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه تاکید کرد: هر فعالیتی که نمود خارجی و بیرونی و شائبه انتخاباتی داشته باشد به عنوان تبلیغات قبل از موعد در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: هم دستگاه قضائی موظف به رصد و برخورد با این موضوع بر اساس قانون است و هم ما موظف به رصد اینها هستیم.

این مسئول ادامه داد: ما هم اکنون این موضوعات را رصد می‌کنیم و گزارش تک‌تک نشست‌های انتخاباتی و تک‌تک ارتباطات را تا جایی که برایمان مقدور بوده است، داریم.

حجت‌الاسلام مفید گفت: ما غالب فعالیت‌های کاندیداهای انتخاباتی را رصد کرده‌ایم و به روز گزارش فعالیت‌های این افراد را داریم.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه افزود: روزی نیست که از این افراد گزارشات تخلفات به ما نرسد و ما این موارد را در پرونده‌های آنها ثبت و ضبط کرده و به مراجع ذیصلاح ارجاع می‌دهیم و این موارد و تخلفات حتماً در زمانی که صلاحیت‌ها بررسی شود، مورد نظر قرار می‌گیرد.

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :