به گزارش کلهرنیوز  ، با توجه به بارش های فراوان اواخر زمستان در اوایل بهار امسال شاید این موضوع که هنوز هم برخی از نقاط مشکل کم آبی مواجه هستند غیر قابل باور به نظر برسد، اما  این موضوع  یک واقعیت  انکارناپذیر است و هنوز هم مناطقی در کشور استان کرمانشاه وجود دارند که با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کنند.

 کاهش بارش ها و تغییر اقلیم  طی دهه اخیر  از مهم‌ترین عوامل کم آبی و یا تنش آبی در  برخی  از نقاط کشور عنوان شده است به نحوی که بارشهای پربار امسال نیز نتوانست این کمبود آبی بیش از یک دهه کشور را جبران کند.

کارشناسان این حوزه معتقدند که بارش های سیل آسای امسال  نتوانسته به تقویت منابع آب های زیرزمینی ما چندان کمکی کند و بخشی آن به صورت روان‌آب و آب های سطحی از دست رفته است.

مصرف بی رویه و عدم رعایت الگوی مصرف نیز از مهمترین دلایلی است که بر این تنش آبی طی سالهای اخیر افزوده است و باعث شده که برخی از هم وطنان و هم استانی های ما با مشکل کمبود آب مواجه باشند.

روستا و دهستانی در سرپلذهاب نداریم که از بی آبی رنج نبرد

شاید تصور برخی از مردم این باشد که مردم روستاها به ویژه با بارش های امسال چندان مشکلی در زمینه تامین آب ندارند و این کمبود آب تنها متوجه شهرها است، تصوری که با سخنان تجری، نماینده مردم قصرشیرین، سرپلذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی تناقض دارد.

وی چندی  پیش در مراسم افتتاح دو هزارمین واحد روستایی به خانواده های زلزله زده استان کرمانشاه که در شهرستان زلزله زده سرپلذهاب برگزار شد، از مشکل کم آبی در روستاهای سرپل ذهاب خبر داد.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپلذهاب و گیلانغرب افزود: ما امروز روستا و  دهستانی در این منطقه نداریم که از بی آبی به فغان نرسیده باشند.

وی افزود: از قلعه شاهین گرفته تا دشت ذهاب و … تمام منطقه دچار بی آبی است و آب آشامیدنی ما به سختی تامین می شود.

تجری تاکید کرد: علی رغم اینکه ما شبکه داریم و امسال کمبود آب نیز وجود ندارد، یا بر اثر سوءمدیریت یا نبود منابع این مشکل خیلی از مردم ما را رنج می دهد.

۱۶ روستا از ۲۳۳ روستای سرپلذهاب فاقد منابع تامین آب هستند

فرامرز شوهانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه در خصوص وضعیت آب شرب در روستاهای شهرستان سرپل ذهاب گفت: در شهرستان سرپلذهاب۲۳۳ روستا دارد که تعداد ۲۱۷ روستای آن دارای تاسیسات آبرسانی در مدار بهره برداری بوده و فقط تعداد ۱۶ روستای آن فاقد  شبکه های آبرسانی  است.

 وی افزود: از این تعداد نیز تنها ۲ روستا بالای ۲۰ خانوار بوده که طبق دستورالعمل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ، آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار از تعهدات این  شرکت است.

۱۴ روستا از ۱۶ روستای فاقد منابع آب زیر ۲۰ خانوار هستند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه تاکید کرد: از ۱۶ روستای مذکور ۱۴ روستا زیر ۲۰ خانوار است که حتی ۱۰ روستای آن زیر ۵ خانوار است وآبرسانی به این روستا ها به دلیل عدم وجود منابع آب پایدار تاکنون محقق نشده است.

وی ادامه داد: این روستا به دلیل اینکه خارج از محدوده مجتمع های آبرسانی هستند، به آنها آب نرسیده و چون زیر ۲۰ خانوار هستند، نتوانسته ایم پروژه جداگانه برای آنها تعریف کنیم.

ا

تامین آب مورد نیاز با آبرسانی سیار

شوهانی در پاسخ به اینکه آب مورد نیاز این روستاها هم اکنون از چه طریقی تامین می شودِ گفت: اینها چشمه های محلی دارند و ما نیز آبرسانی سیار به این روستاها را بصورت مستمر و منظم  انجام می دهیم.

وی در خصوص کمبود آب سایر روستاهای شهرستان نیز گفت: مشکل خاصی در سرپلذهاب نداریم و اگر مشکل کمبود آب وجود دارد گاها به علت مصارف بیش از حد و عدم رعایت الگوی مصرف توسط مشترکین و وجود  فرسودگی در شبکه های آبرسانی بوده که جهت رفع این موارد در سطح شهرستان پروژه های آبرسانی قابل توجهی در دست اجرا است.

این مسئول تاکید کرد: برای رفع این مشکل باید مدیریت مصرف از سوی مشترکین انجام شود چرا که سرپلذهاب جزو شهرستان های پر آب ما است و از این نظر مشکلی نداریم.

معارضین محلی مانع اجرای پروژه های آبرسانی روستایی می شوند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر بحث ساخت و ساز در شهرستان سرپلذهاب وجود دارد،  مشکلات افت فشار در برخی از شبکه ها مربوط به این موضوع است.

وی وجود معارضین محلی را از دیگر مشکلات و موانعی دانست که سر راه  اجرای پروژه های آبرسانی به روستاها وجود دارد و معارضین به شرکت آب و فاضلاب روستایی اجازه نمی دهند که بر اساس برنامه زمان بندی، پروژه ها  تکمیل و به بهره برداری برسند.

پروژه های آبرسانی در ۳۴۸ روستای استان کرمانشاه اجرا نشده است

این مسئول در ادامه اشاره ای به آمار روستاهای تحت پوشش شبکه آبرسانی روستایی استان کرمانشاه داشت و گفت: در حال حاضر ۲۸۵۵ روستا با ۴۹۷ هزار و ۸۷۹ نفر جمعیت در سطح استان داریم که از این تعداد ۳۴۸ روستا  فاقد تاسیسات آب شرب است.

وی افزود: در سال ۹۷ مطالعات لازم برای ۲۱۰ روستا از روستاهای مذکور انجام شده و در ردیف اعتبارات صندوق توسعه ملی گنجانده شده است و در سال ۱۴۰۰ آبرسانی به این روستاها انجام خواهد شد.

به گفته شوهانی، بیشترین این روستاها در شهرستان کرمانشاه قرار داشته و از این نظر مقام اول را دارد و شهرستان ثلاث باباجانی نیز در جایگاه بعدی قرار دارد.

آبرسانی به ۲۱۰ روستای استان کرمانشاه در صورت تحقق اعتبارات صندوق توسعه ملی تا سال۱۴۰۰ انجام می شود

وی گفت: از ۳۴۸ روستای مذکور، ۸۶ روستا  با جمعیت ۳۳۹۴ خانوار بالای ۲۰ خانوار بوده و ۲۶۲ روستا نیز زیر ۲۰ خانوار است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به مقررات شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، این شرکت تعهدی برای احداث شبکه های آبرسانی برای روستاهای زیر ۲۰ خانوار ندارد، اما برای ۲۱۰ روستای مذکور که تنها ۸۶ روستای آن بالای ۲۰ خانوار بوده برنامه ریزی لازم صورت گرفته است و در صورت تحقق اعتبارات صندوق توسعه ملی تا سال ۱۴۰۰ اهالی محترم این روستاها از نعمت آب سالم بهره مند خواهند شد.

تخصیص منابع مالی برای ایجاد تاسیسات آبرسانی به روستاهای استان کرمانشاه از اولویت های رفع مشکل کمبود آب در این مناطق است و در مراحل بعدی فرهنگسازی در این زمینه برای همکاری روستائیان با مجریان طرح های آبرسانی لازم و ضروری است.

همچنین با توجه به کمبود منابع آبی در کشور طی سال های اخیر مدیریت منابع آبی و رعایت الگوی مصرف یکی از ضروریات به شمار می رود و باید تمام مشترکان اعم از شهری و روستایی به ویژه در حوزه کشاورزی، توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند و بدانند که در صورت عدم رعایت این موضوع، تبعات آن در وهله اول متوجه خود آنها خواهد بود.

مرصاد

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :