به گزارش کلهرنیوز  ، سال ۹۴ بود که مجوز احداث پتروشیمی چهارم کرمانشاه بعد از چند سال وقفه از سوی وزارت نفت داده شد و قرار بود این مجتمع عظیم در منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب امیدی برای بهبود اشتغال بیکارترین شهرستان کشور باشد.

و حالا بعد از ۴ سال سرنوشتی پیدا کرده مشابه پروژه های بزرگ دیگری که تیم اقتصادی استان پرونده آنها را همچنان مسکوت گذاشته و از اجرای آنها عاجز مانده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه اعتقاد دارد تفکر احداث این مجتمع پتروشیمی از بیخ و بن اشتباه بوده است؛ همین اظهارات کافی است تا علت چرایی مسکوت ماندن این پروژه را درک کرد، وقتی اراده تیم اقتصادی استان برای پیشبرد پروژه ها این باشد قاعدتا وضعیت از این بهتر نخواهد بود.

واقعا اگر تفکر احداث این مجتمع از اول اشتباه بود، چرا از همان ابتدای کار و زمانی که در راس تیم مدیریتی استان قرار داشت با آن مخالفتی نکرد و حالا بعد از این همه سال به این نتیجه رسیده است؟!

طرحی که اشتباه است و قابلیت اجرایی ندارد را چطور شخص آقای معاون به همین راحتی مصوب کرده و حتی از سوی وزارت نفت با آن موافقت شده است؟!

تاوان این سرمایه‌هایی که این همه سال مسکوت مانده را چه کسی باید بپردازد، آیا تیم مدیریت اقتصادی استان به جای فرافکنی نباید پاسخگوی عملکردش در این زمینه باشد؟!

کارشناسان امر معتقدند که با راه‌اندازی این مجتمع کرمانشاه به قطب صنایع پایین دستی پتروشیمی تبدیل می‌شد، این تفکر واقعا اشتباه است؟! 

هنوز خواب‌های دیگری که برای این مجتمع دیده‌اند و می‌خواستند آنرا به یک مینی‌ پالایشگاه تبدیل کنند هم تعبیر نشده و بعید نیست چند ماه دیگر آن را هم کلا منتفی کنند.

چرا معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه به جای حل مسئله صرفا بلد است صورت مسئله را پاک کند؟!

آیا با این تیم و این طرز تفکر حاکم می‌توان به نجات پروژه‌های به اغما رفته کرمانشاه و احیای صنعت خموده آن امیدوار بود؟!

مدیریت ارشد استان اگر به فکر کاهش نرخ بیکاری است و البته نمی‌خواهد با آمارسازی‌های بقیه به این مهم دست یابد، نباید به همین راحتی از کنار پروژه ای عبور کند که قرار است برای حدود ۲ هزار نفر در زمان بهره‌برداری از فاز نخست آن اشتغال ایجاد کند و همچنین بستری برای ایجاد صنایع پایین دستی با اشتغال‌زایی زیادی باشد.

اشتغالی که نمود آن در زندگی مردم قابل درک است و تنها در آمارهای دلخوش کننده دیده نمی‌شود.

اینکه سرنوشت منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب را نباید به پتروشیمی آن گره زد قطع به یقین یک فرافکنی است که می‌خواهند کم‌کاری صورت گرفته در منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب را بپوشانند؛ کارهایی می‌شد برای تسریع احداث این مجتمع انجام دهند و ندادند.

انگار زور سرمایه‌گذاران این پروژه به معاون استاندار چربیده است؛ دایره محدود انحصارطلبی که بر این پروژه چنگ انداخته بودند و اجازه ورود کس دیگری را به این مجتمع نمی‌دادند و با طمع کسب سود بیشتر معتقد بودند برای احداث این مجتمع «یا ما یا هیچکس»!

به هر حال بهتر است استاندار کرمانشاه برای ادامه کار فکری اساسی به حال تیم اقتصادی اش داشته باشد و گرنه کار چندانی از پیش نخواهد برد و تاوان آنرا هم کرمانشاهی‌ها با هدرفت سرمایه‌های موجود باید بدهند.

مرصاد

این خبر را به اشتراک بگذارید :