به گزارش کلهرنیوز ، ابراهیم شکیبا  با اشاره به اینکه مواردی از افراد ابتلا به تب بیماری کنگو در استان کرمانشاه مشاهده شده است، اظهار داشت: افراد مبتلا به این بیماری سلامتی خود را به دست آورده و از بیمارستان مرخصی شده‌اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه به راه‌های انتقال بیماری خون‌ریزی دهنده تب کریمه از سمت حیوان آلوده به انسان اشاره کرد و گفت:‌ گزش از طریق کنه‌های روی پوست حیوان،‌ تماس با خون و اجساد آلوده و ترشحات آلوده از جمله راه‌هایی است که این بیماری در صورت عدم توجهات لازم به انسان منتقل می‌شود.

وی در مورد علائم اولیه بیماری تب کنگو نیز مواردی را تشریح کرد و عنوان کرد:‌ وجود سردرد شدید،‌ تب،‌ درد عضلانی در تمام بدن،‌ تهوع،‌ اسهال و بعد به وجود آمدن لکه‌های کبود رنگ روی بدن از جمله علائم اولیه شیوع و گسترش این بیماری در انسان است.

شکیبا علائم اولیه بیماری تب کنگو را با سایر بیماری‌های ویروسی مشترک خواند و گفت:‌ برای ظاهر شدن علائم این بیماری در انسان به ۳ تا ۹ روز از لحظه گزش کنه‌های روی پوست حیوان یا تماس با گوشت آلوده زمان نیاز است که پس از آن فرد شاهد برخی نشانه‌های اولیه در بدن خود می‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه خون‌ریزی در بدن فرد بیمار را موجب مرگ وی دانست و تصریح کرد:‌ به علت دیر مراجعه کردن جهت شروع پروسه درمان و شدت خون‌ریزی،‌ کاهش شدید پلاکت‌ و گلبول‌های قرمز در بدن فرد مبتلا به بیماری تب کنگو،‌ احتمال مرگ وی دور از ذهن نیست.

وی خاطرنشان کرد: به همشهریان تأکید می‌شود گوشت قرمز مورد نیاز خود را تنها از مراکز معتبر و دارای مجوز خریداری کنند و از تهیه گوشت از مراکز غیرمجاز و درختی و کنارجاده‌ای به‌طور جد پرهیز کنند.

شکیبا با اشاره به اینکه در صورت تماس فرد با گوشت، خون، ترشحات و امعا و احشای بدن دام آلوده امکان انتقال این بیماری به انسان وجود دارد، گفت: این بیماری می‌تواند کشنده باشد و علائم اولیه آن شبیه آنفلوآنزا است و پس از آن تب، کاهش پلاکت خون و خونریزی از بسیاری از منافذ بدن بروز می‌کند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: افراد به‌طور حتم بعد از تهیه گوشت قرمز آن را به‌مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد قرار دهند زیرا در این شرایط عمده میکروب‌های درون گوشت از بین می‌رود.

تسنیم

این خبر را به اشتراک بگذارید :