به گزارش کلهرنیوز ، فاطمه رضوان مدنی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، اظهار داشت: مطالعات انجام شده در سطح کشور حاکی از آن است ۱۰ درصد جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند و آمار افراد مبتلا به دیابت در استان کرمانشاه هم با همان آمار ۱۰ درصد برابری می‌کند.

وی با بیان اینکه به طور معمول نیمی از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود خبر ندارند و به صورت اتفاقی متوجه دیابت خود می‌شوند افزود: گاهی در بیماری دیابت به ویژه در دیابت نوع دو فرد آهسته و پیوسته به دیابت مبتلا می‌شود و علائم دیابت را از خود بروز نمی‌دهد.

مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات دیابت کرمانشاه جنب بیمارستان آیت الله طالقانی قرار دارد که تنها مرکز دیابت است که منحصراً در ارتباط با بحث دیابت کار می‌کند که در این مرکز حدود ۲۵ هزار پرونده افراد مبتلا به دیابت موجود است.

وی با اعلام اینکه ۲۳ هزار از افراد مذکور مبتلا به دیابت نوع ۲ و ۲۰۰۰ نفر مبتلا به دیابت نوع یک هستند عنوان کرد: همچنین افراد دیابتی علاوه بر این مرکز به مرکز ثامن الائمه و نیز کلینیک‌های دانشگاهی و درمانگاه‌ها و مطب‌های شخصی مراجعه می‌کنند.

رضوان مدنی گفت: شناسایی و غربالگری دیابت در حال انجام است و درصدد هستیم افراد مبتلا به دیابت که از بیماری خود بی خبر هستند تحت درمان قرا گیرند.

این مسئول همچنین از ارائه آموزش‌های پیشگیری از ابتلاء به دیابت خبر داد و افزود: دیابت نوع ۲ قابل پیش بینی و پیگیری است بر همین مبنا آموزش نقش مهمی در پیشگیری دارد.

مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: عوامل خطرساز ابتلاء به دیابت نوع ۲ شامل چاقی، پرخوری، چربی خون و فشارخون بالا، بیماری قلبی، مصرف سیگار، استرس، سابقه دیابت بارداری، سابقه مصرف برخی داروهایکورتن دار، رژیم غذایی نامناسب، بی تحرکی و وراثت است.

این مسئول عنوان کرد: اگر فردی یک یا چند مورد از این علائم را داشته باشد باید با رعایت رژیِم غذایی و فعالیت بدنی مناسب شامل ۳۰ دقیقه پیاده روی روزانه و نیز کاهش وزن، دوری از استرس، کنترل فشارخون می‌تواند ابتلاء به دیابت را به تعویق بیاندازد.

رضوان مدنی با بیان اینکه بین ۸۵ تا ۹۰ درصد افراد مبتلا به دیابت به نوع ۲ و ۱۰ تا ۱۵ درصد به نوع یک مبتلا هستند گفت: افراد مبتلا به دیابت نوع دو ۲۰ سال به بالا هستند و ممکن است تا آخر عمر مبتلا به دیابت باشند و به ندرت پیش می‌آید که کمتر از این سن به این نوع دیابت مبتلا شود.

وی گفت: همچنین سن شایع دیابت نوع یک معمولاً از بدو تولد تا ۲۰ یا ۲۵ سال است و علت آن ناشناخته است.

رضوانی مدنی خاطرنشان کرد: افرادی که مبتلا به دیابت نوع یک هستند از ابتدا باید انسولین تزریق کنند زیرا سلول‌های بتادر پانکراس این افراد قادر به ساخت انسولین نخواهد بود.

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :