به گزارش کلهرنیوز از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جمع خبرنگاران، گفت: مذاکرات ما با اروپا ادامه دارد، ضمن اینکه درباره گام سوم اقداماتی صورت گرفته و در مراحل آخر تصمیم‌گیری هستیم.

وی افزود: چنانچه اروپایی‌ها تا روز پنجشنبه اقدامات لازم را انجام ندهند، بر اساس تصمیمی که در ۱۸ اردیبهشت ابلاغ شد، نامه‌ای به اروپا می‌نویسیم و گام سوم را بر می‌داریم.

ظریف با اشاره به مصداق‌های گام سوم ایران، گفت: پیشنهاد‌های دولت درباره این گام مشخص است و اگر تصمیم قطعی گرفته شود، رسما اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی میز مذاکره را ترک نمی‌کند و همیشه برای اجرای برجام آمادگی داریم و اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند، ما نیز تعهداتمان را از سر می‌گیریم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تمام اقدامات ما در قالب قانون و بند ۳۶ برجام است، تصریح کرد: گفتگو‌ها را چه مذاکرات و گفتگو‌هایی بنده در فرانسه و چه گفتگو‌های آقای عراقچی درمورد چگونگی اقدام اروپا ادامه می‌دهیم، و اگر اروپا تعهدات خود را انجام ندهد، گام سوم را برمی‌داریم و همانطور که رئیس جمهور در نامه خود نوشتند، هنوز امکان بازگشت ما در صورت اقدام مناسب اروپایی‌ها وجود دارد.

او با اشاره به مهمترین مسائلی که امروز در کمیسیون امنیت به آن پرداخته شد، گفت: مهمترین محور‌های امروز کمیسیون امنیت، گزارشی بود که بنده از سفرهایم به اروپا، چین و سفر امروزم به روسیه ارائه دادم و ادامه دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی را شرح داده و سوال نمایندگان را پاسخ دادم.

اروپا تقریبا تمام روابط تجاری خود را با ما قطع کرده است

ظریف با اشاره به اجرای سازوکار مالی اینستکس، گفت: اینستکس مقدمه‌ای برای اجرای تعهدات اروپا است که چین و روسیه ۱۱ تعهد خود را انجام داده‌اند و البته ما آنها را در کنار اروپا قرار نمی‌دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: اروپا تقریبا تمام روابط تجاری خود را با ما قطع کرده است، بنابراین اینستکس مقدمه‌ای برای اجرای تعهدات اروپایی‌هاست، ما حرف‌های متفاوتی از اروپا شنیده‌ایم، اما به دنبال اجرای تعهدات واقعی هستیم.

 

 

 

 

 

کلیدواژه ها : ,,

این خبر را به اشتراک بگذارید :