به گزارش کلهرنیوز ، مدت‌ها پیش با اعلام شهرداری مبنی بر ایجاد طرح رو و زیرگذر و حذف میدان امام خمینی(ره) اسلام‌آباد غرب، مخالفت‌ها مبنی بر تعرض به محوطه باستانی تپه چقاگاوانه و میدان امام(ره) آغاز شد.

به دنبال این مخالفت‌ها شورا از مردم درخواست ارائه طرح جایگزین کرد و طرح‌هایی نیز از سوی نخبگان ارائه و تصمیم بر این شد که تنها زیرگذر در این منطقه ایجاد شود اما باز هم سیل مخالفت‌ها با حذف میدان تاریخی حضرت امام(ره) و احداث روگذر سرازیر شد و شورا تعهد داد که بدون قطع درختان کهنسال طرح روگذر را ایجاد کند.

با این حال مخالفت‌های بیشتر با هرگونه ساخت و ساز که بخواهد تاریخ کهن و معاصر را در این محدوده به خطر بیندازد به گوش می‌رسید اما موافقت مشروط مدیرکل وقت میراث آقای بالایی با ساخت روگذر دریافت و میدان و بلوار خیابان‌های طالقانی و چمران توسط شهرداری شبانه تخریب شد.

با درخواست فعالان مدنی و نخبگان و مدیرکل جدید میراث برای توقف طرح و انتشار بیانیه روسای انجمن‌های دانش بنیان تاریخ و تاریخ اسلام در مخالفت با هرگونه ساخت و ساز در محدوده تپه و میدان و خیابان‌های مشرف به تپه مخالفت‌ها شدت بیشتری گرفت با این وجود مسئولان محلی خبر از آغاز عملیات اجرایی این طرح بعد از ایام اربعین می‌دادند.

مخالفت‌ها برای اجرای این طرح و تعرض به حریم تپه و انتشار گسترده آن‌ها در فضای مجازی به جایی رسید که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به استاندار کرمانشاه دستور داد تا از هرگونه فعالیت عمرانی در محوطه باستانی چغاگاوانه در اسلام‌آباد غرب جلوگیری شود.

در نهایت به دنبال نامه دوم دکتر طالبیان به استاندار و مخالفت صریح با هرگونه عملیات و درخواست توقف و پیگرد مسببان، استاندار کرمانشاه نیز با دستور توقف فعالیت عمرانی در این زمینه خواستار برگزاری جلسه‌ای با حضور معاون عمرانی استاندار، میراث فرهنگی و شهرداری شد.

البته ساخت و سازهای گسترده در حریم تپه چغاگاوانه نشان می‌دهد این اثر تاریخی از گذشته‌ها نیز مورد بی‌مهری دستگاه‌های مختلف و مغرضان قرار گرفته و از طرفی تاکنون هیچ کار پژوهشی روی این تپه انجام نشده است.

برگزاری نشست ویژه برای تعیین تکلیف پروژه تقاطع روگذر اسلام‌آباد غرب

مهرداد سالاری معاون عمرانی استانداری کرمانشاه اظهار داشت: تصمیم نهایی پیرامون سرنوست پروژه پل روگذر شهر اسلام‌آباد غرب طی چند روز آینده در نشست مشترکی به ریاست معاون عمرانی استاندار و با حضور معاون یا نماینده تام الاختیار وزارت میراث فرهنگی، اعضای شورای شهر و شهردار اسلام آباد، مدیرکل میراث فرهنگی استان اتخاذ می‌شود.

وی با اشاره به بازدید استاندار در روز ۲۶ مهر ماه از محل این پروژه عنوان کرد: استاندار پس از این بازدید، مسائل مطرح شده پیرامون پروژه و حساسیت‌های مردم و رسانه‌ها را با مهندس طالبیان معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به صورت مفصل در میان گذاشتند.

وی عنوان کرد: موضوع حفاظت از تپه تاریخی چغاگاوانه به عنوان یک میراث عظیم فرهنگی از اولویت های اصلی مدیریت ارشد استان است و اگر نظر کارشناسی و ارزیابی‌های وزارت میراث فرهنگی مبتنی بر لزوم توقف این پروژه شهری باشد، این طرح اجرا نخواهد شد.

توقف اجرای پروژه روگذر اسلام آبادغرب به دستور استاندار

امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز از توقف اجرای پروژه روگذر اسلام آبادغرب به دستور استاندار خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه اجرای این پروژه براساس نظر باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی تعرض به حریم محوطه باستانی تپه چغاگاوانه محسوب می‌شد، مخالف خود را با اجرای آن اعلام کردیم.

وی عنوان کرد: وزارت میراث فرهنگی هم طی نامه‌ای به استانداری کرمانشاه خواستار توقف پروژه شد و استاندار نیز پیگیریهای جدی را به منظور بررسی پروژه انجام داد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: خوشبختانه این پیگیری ها نتیجه داد و استاندار کرمانشاه که همواره حامی میراث فرهنگی استان بوده، دستور توقف اجرای این پروژه را امروز(دوم آبان) صادر کرد.

وی افزود: بنابر برنامه‌ریزی انجام شده، نمایندگان وزارت میراث فرهنگی طی هفته آینده سفری به استان کرمانشاه خواهند داشت تا در نشستی با حضور مسئولان ارشد استان و میراث فرهنگی، توقف این پروژه را به تأیید نهایی برسانند.

مجوزهای اولیه ساخت روگذر اسلام‌آبادغرب دریافت شده است

سیروس عبدی معاون فرمانداری اسلام‌اباد غرب نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: پیشنهاد اعضای شورای شهر اسلام‌آباد غرب برای رفع معضل ترافیک ایجاد روگذر و زیرگذر بود که موضوع زیرگذر با توجه به نزدیکی به تپه چغاگاوانه کنسل اما موضوع روگذر پیگیری شده و به پیمان رفته و مجوزهای اولیه دریافت شده است اما در چند ماه گذشته این موضوع با حساسیت جدی برخی از رسانه‌ها مواجه شده است.

وی افزود: در نهایت مقرر شد به دستور استاندار جلسه‌ای با حضور طرفین یعنی شهرداری و میراث فرهنگی و معاون عمرانی استاندار برگزار شود و به جمع‌بندی برسیم.

براساس این گزارش تپه تاریخی چغاگاوانه که قدمتی چند هزار ساله دارد از گذشته تاکنون مورد تعرض افراد مغرض بسیاری قرار گرفته است و این بار نیز به نظر می‌رسد توسعه شهری و مقابله با معضل ترافیک بهانه‌ای برای تعرض به حریم این اثر تاریخی باشد. بنابراین هرچند براساس شنیده‌ها تاکنون هزینه هنگفتی برای طرح روگذر صرف شده است اما حفاظت از آثار تاریخی همیشه باید مورد توجه قرار گیرد زیرا این آثار میراثی برای آیندگان هستند./منبع:تسنیم

این خبر را به اشتراک بگذارید :