به گزارش کلهرنیوز از فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (جمعه) با حمایت مجدد از توافق هسته‌ای ایران، گفت: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هنوز هم یک توافق قانونی است.

لاوروف طی سخنرانی در کنفرانس عدم اشاعه در مسکو، با «غیرقابول قبول» خواندن اقدامات آمریکا علیه ایران از جمله اعمال تحریم‌های یکجانبه بر جمهوری اسلامی، تاکید کرد که توافق هسته‌ ای هنوز مشروعیت، قدرت و اهمیت خود را از دست نداده است.

وی ضمن اشاره به فوایدی که توافق هسته‌ ای ایران تا کنون داشته، توضیح داد: «[برجام] کمک کرد تا تمام سوالاتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تهران داشت، برطرف شود، نظام شفافیت حداکثری برای برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایجاد کرد و بر حقوق قانونی این کشور جهت توسعه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز تحت نظارت آژانس تاکید کرد».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه افزود:‌ «ما مطمئن هستیم که به نفع تمام کشورهاست که برجام را حفظ کرده و شرایط مطلوبی برای اجرای مداوم و کامل آن را در گذر زمان فراهم کنند».

لاوروف همچنین گفت که مسکو خواستار ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه غرب آسیا است.

مسکو نمی‌خواهد عضو معاهده منع تسلیحات اتمی شود

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تنش‌های موشکی اخیر با آمریکا و فروپاشی معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) پرداخته و تهدید کرد مسکو نیز در واکنش به آزمایش‌های موشکی اخیر واشنگتن، قصد دارد تولید موشک‌های کوتاه و میان‌برد را آغاز کند.

وزیر خارجه روسیه در این باره اظهار داشت: «از آنجایی که آمریکا تولید موشک‌های کوتاه و میان‌بُرد زمین‌پایه را آغاز کرده است، رئیس‌جمهور [روسیه] ولادیمیر پوتین نیز هشدار داد که ما به شکل متقابل اقدام می‌کنیم. اما برای باز نگاه داشتن دریچه فرصت یافتن راهی برای کنترل بخش موشکی، روسیه تصمیم گرفته تا زمانی که آمریکا موشک‌های خود را در منطقه مستقر نکرده، ما نیز سامانه‌های زمین‌پایه ممنوع تحت INF را در جایی مستقر نکنیم».

لاوروف با بیان اینکه واشنگتن به هیچکدام از تعهداتش تحت معاهده INF عمل نکرده بود، تاکید کرد که مسکو هیچ تمایلی به عضویت در معاهده منع تسلیحات هسته‌ای ندارد.

وی درباره موضوع خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی نیز گفت:‌«فقط زمانی می‌توان مشکل هسته‌ای شبه‌جزیره کره را حل کرد که به همان اندازه خواسته‌های پیونگ‌یانگ پاسخ داده شود».

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :