به گزارش کلهرنیوز ، فرهاد فروزی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مرصاد  اظهار داشت: پس از زلزله ۷.۳ ریشتری ازگله در ۲۱ آبان سال ۹۶ تاکنون ۷ هزار و ۸۸۶ مورد زمین لرزه در منطقه رخ داده است.

وی افزود: از این تعداد یک مورد بالای ۶ ریشتر در چهارم آذر سال قبل، ۱۶ مورد بین ۵ تا ۶ ریشتر، ۱۴۴ مورد بین چهار تا پنج ریشتر، ۸۳۴ مورد بین ۳ تا ۴ ریشتر و ۶ هزار و ۸۹۱ مورد کمتر از ۳ ریشتر گزارش شده است.

رئیس شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه بیان کرد: پس از وقوع زلزله بزرگ ازگله، فعالیت لرزه خیزی استان به ویژه در دشت ذهاب زیاد بود که به مرور شاهد کاهش تعداد و بزرگی زلزله ها در منطقه لرزه بودیم به گونه ای که در ماه های اخیر لرزه خیزی منطقه بسیار کاهش یافته است.

فروزی خاطرنشان کرد: در استان کرمانشاه گسل های فعالی وجود دارد که می توانند لرزه زایی داشته باشند که از جمله این گسلها گسل دینور است که از مناطق شمالی استان از سرتخت در گردنه مروارید تا ورودی به استان همدان نزدیک نهاوند ادامه دارد که بخش لرزه زایی آن سابقه تاریخی دارد.

وی با تاکید بر اینکه هر از چند گاهی در گسل های مهم استان شاهد وقوع رویداد زمین لرزه هستیم، افزود: از نظر بازه جغرافیایی گسل دینور شامل حوالی کامیاران، میان راهان، کنگاور و سنقر می شود.

رئیس شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه بیان کرد: روند زمین لرزه در استان طبیعی است و در حال حاضر هیچ روند غیر نرمال و هشداری پیش بینی نمی شود هرچند نمی توان زلزله را حدس زد.

فروزی با بیان اینکه در مناطقی که گسل های مهم وجود دارد احتمال بروز زمین لرزه بالا است، گفت: زلزله اخیر سرپل با شدت ۳.۷ ریشتر نیز جز پس لرزه های زمین لرزه اصلی سال ۹۶ است که البته این روند کند همچنان ادامه دارد و ممکن است سالهای سال طول بکشد.

وی با تاکید بر اینکه نمی توان گفت تنها تا دو سال پس از زلزله پس لزه ها ادامه دارد، عنوان کرد: این پس لرزه ها هیچ گاه پایان ندارد اما ۱.۵ تا ۲ سال بعد زمین لرزه های بزرگ روند پس لرزه ها بسیار کند می شود تا جایی که مردم رویداد زمین لرزه را فراموش می کنند.

فروزی با بیان اینکه هر از چند گاهی در منطقه زمین لرزه داریم، خاطرنشان کرد: همواره زمین لرزه های کوچک در منطقه اتفاق می افتد.

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :