به گزارش کلهرنیوز ، برخی استان کرمانشاه را خاستگاه زعفران جهان می‌دانند که با وجود کیفیت و مرغوبیت بی‌نظیر آن چندان مورد توجه نبوده و برخی استان‌ها در کشت و تولید از آن پیشی گرفته‌اند.

هرچند برنامه جهاد کشاورزی استان توسعه مست این طلای سرخ است اما مشکلاتی از جمله نبود واحد‌های بسته‌بندی و فراوری مانع از کسب سود کافی توسط کشاورزان و معرفی این محصول استان به کشور و جهانیان می‌شود.

برای گیاه زعفران خواص دارویی بسیاری عنوان شده و از طرفی عدم نیاز به انبارداری، انجام مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت به صورت دستی و مصرف کم آب از دیگر امتیازات این طلای سرخ محسوب می‌شود. بنابراین می‌طلبد در راستای توسعه مشت این محصول به فراوری و جلوگیری از خام‌فروشی آن بیش از پیش توجه شود.

توسعه ۱۰۰۰ هکتاری سطح زیر کشت زعفران در ۳ سال آینده

نوربخش حاتمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: جهاد کشاورزی استان امسال ۳۶۵ تن پیاز زعفران به صورت نیم بها بین کشاورزان توزیع کرد.

وی با بیان اینکه برداشت زعفران از اوایل آبان ماه در مزارع استان آغاز شده است عنوان کرد: سطح زیر کشت زعفران در گذشته ۱۸۰ هکتار بود که در یک برنامه سه ساله مقرر شده به ۱۰۰۰ هکتار توسعه یابد.

پیش‌بینی برداشت ۷۵۰ کیلوگرم زعفران خالص از مزارع استان کرمانشاه

افشین صفوی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: براساس پیش‌بینی‌ها در سال زراعی جاری ۷۵۰ کیلوگرم زعفران خالص از مزارع استان برداشت می‌شود.

صفوی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گیاه دارویی زعفران در استان کرمانشاه ۳۰۰ هکتار است گفت: ۱۱۵ هکتار آن در سال زراعی جاری زیر کشت رفته است.

وی عنوان کرد: برای ۱۱۵ هکتار امسال ۳۲۰تن پیاز مرغوب زعفران به صورت رایگان بین کشاورزان توزیع شده است و معادل همین میزان نیز مشارکت و سرمایه خود کشاورزان بوده است.

صفوی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت زعفران مربوط به شهرستان کرمانشاه است گفت: در سایر شهرستان‌ها غیر از مناطق گرمسیری که شرایط مساعد برای کشت زعفران وجود ندارد، این محصول کشت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از مردم کرمانشاه درخواست کرد که زعفران مورد نیاز خود را از محصولات استانی تهیه کنند افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۵۰ کیلوگرم زعفران خالص بسیار مرغوب از مزارع استان برداشت شود.

صفوی بیان کرد: زمان برداشت زعفران در استان از یک هفته گذشته آغاز شده و به زمان پیک برداشت نزدیک می‌شویم و برداشت آن تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

با توجه به اینکه کشت زعفران در استان سابقه دیرینه دارد و کیفیت آن نیز نسبت به سایر مناطق بی‌نظیر است می‌طلبد توجه و برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش سطح زیر کشت آن، معرفی به بازارهای داخلی و خارجی و ایجاد واحد‌های بسته‌بندی و فراوری افزایش یابد./تسنیم

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :