به گزارش کلهرنیوز،  آيين  مصالحه و اعلام گذشت(خون صلح) در شهرستان اسلام آبادغرب براي بخشش قاتل براختلاف دو خانواده پس از ۱۰ سال پايان داد. مرحوم قدرت اله سبزی در سال ۸۹ بر اثر اختلافات توسط خیدان جعفری در بخش حسن آباد شهرستان اسلام آبادغرب به قتل رسیده بود.

صادق عزیزی رئیس دادگستری شهرستان اسلام آبادغرب در این مراسم با خیرمقدم به مدعوین، مسئولین شهرستان ، روسای دادگستری و شورای حل اختلاف استان کرمانشاه و معاونین، اظهار کرد: هدف از این برنامه برگزاری آئین مصالحه و اعلام گذشت است.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم رسول گرامی اسلام را سرمشق و الگویی نیکو معرفی فرموده اند که در طول تمام زندگی و رسالت شان گذشت کرده اند تا ما نیز اهل گذشت باشیم. در زندگی پیامبر اسلام به نمونه های شاخصی از گذشت من جمله گذشت قاتل حضرت حمزه عموی پیامبر بر خواهیم خورد. هر چند قدرت سیاسی و دینی پیامبر به گونه ای بود که می توانستند قاتل عموی خود را چند بار قصاص نمایند اما پیامبر گذشت را برگزیدند وامروز این مجالس گذشت به تأسی از سیره رسول و کتاب الله، به گذشت و رحمت صاحبان قصاص  نسبت به کسی که حق جرم او را دارند تعلق گرفته است.

عزیزی با تبریک هفته بسیج حقوقدانان عنوان کرد: مکه در زمان پیامبر بدست کفار اداره می شد و هم اکنون  نیز در دست کفار است، کفار قریش صلح حدبیه را شکستند و در برابر مسلمانان دست به شمشیر بردند و هم اکنون نیز رژیم منحوس آل سعود هم پیمان کفار و استکبار جهانی شده و دستشان به خون زنان و یمنی، سوری و عراقی آلوده است، پیامبر اکرم سلطه ابوسفیان و کفار را درهم کوبیدند ما نیز به وعده مقام معظم رهبری ما بسیجیان حقوقدان که در آغاز سال جدید در حرم رضوی فرمودند در خصوص احداث پایگاه های نظامی در عربستان توسط غربی ها فرموند؛ بنده نگران نیستم چون می دانم در دوران نه چندان دور کاخ ریاض را بر سر آل سعود ویران خواهیم کرد.

وی افزود: آیت اله رئیسی ریاست قوه قضائیه در تاریخ ۲۸/۰۵/۹۸ بخشنامه ای درخصوص تقویت جایگاه اساسی شورای حل اختلاف بر مبنای اصلاح ذات البین ابلاغ فرمودند که در بند ۶ این بخشنامه تاسیس شعبه ویژه صلح و سازش با ریش سفیدان، معتمدان محلی و متنفذان اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته بود که ریاست کل دادگستری استان نیز به مقوله سازش در پرونده ها در دعاوی حقوقی و کیفری و خصوصا”  تلاش در رفع کینه و عداوت های دیرینه بین عداوت های روستاها تاکید ویژه فرموند که در این راستا با دستور ایشان شعبه ویژه ای در شورای حل اختلاف شهرستان تاسیس گردیده که با دعوت از بزرگان وریش سفیدهای شهرستان ماموریت هایی به این عزیزان محول شد که یکی از این ماموریت های خطیر ایشان، تلاش در مصالحه در بین خانواده های سبزی و جعفری در بخش حسن آباد شهرستان بود که این خاندان گرامی سبزی با تأسی از سیره حضرت رسول با جابت و خویشتن داری از حق قصاص خود گذشت کردند تا خانواده جعفری نیز داغدار از دست رفتن عزیزشان نباشند و چهار فرزند فرد محکوم به قصاص یتیم و بی سرپرست نشود.

 رئیس دادگستری شهرستان اسلام آبادغرب بیان داشت در تحقق این مصالحه در درجه اول از تقوا و خویشتن داری خانواده سبزی تقدیر می نمایم ، انشاءالله با تحقق این گذشت و سازش، انس و الفت بین هر دو خانواده برقرار گردد و کینه و عداوت به فراموشی سپرده شود.

در پایان این آئین با حضور مسئولین شواری تأمین، شورای اداری، امام جمعه، بزرگان، ریش سفیدان شهرستان و مسئولین دادگستری استان کرمانشاه، خانواده جعفری  در مقابل خانواده مرحوم قدرت اله سبزی صف کشیده پس از قرائت فاتحه با اهدای گل از خانواده مقتول دلجویی نمودند.

همانطور که امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: لذتی که در بخشش است در انتقام نیست، مراسم خون صلح یکی از آیین‌های خداپسندانه در شهرستان اسلام آبادغرب و استان کرمانشاه است و خانواده مقتول از قاتل گذشت و او را عفو کردند./اسلام آبادخبر

تصاویر تکمیلی:

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :